رمزارزها

معرفی شبکه اجتماعی ایرانی مرتبط با ارزهای دیجیتال و راه‌های عضویت در آن

رامیار قنبری، موسس بلوتاک، بر این باور است که هدف بنیادین این پلتفرم، فراهم کردن بستری ساده و کارا برای ارتباط و تعامل میان کاربران در دنیای رمزارزها می‌باشد.

قنبری از نقطه آغاز و ایده اولیه شکل‌گیری این شبکه اجتماعی تخصصی در حوزه رمزارزها می‌گوید: «به‌طور معمول، هر یک از فعالان عرصه رمزارز، اطلاعات و تحلیل‌های خود را در کانال‌های تلگرامی‌شان منتشر می‌کنند. بنابراین، هدف ما ایجاد فضایی بود که کاربران این حوزه بتوانند نظرات و تجارب خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. از آن پس، درخواست‌هایی برای ورود به این پلتفرم به عنوان تحلیلگر آغاز شد.»

او توضیح می‌دهد: «این احتمال وجود دارد که کاربری پس از خرید از یک صرافی با مشکلاتی مواجه شود. در این شرایط، به‌طور معمول افراد تجربه‌های خود را در شبکه اجتماعی ایکس به اشتراک می‌گذارند، چرا که هیچ سامانه‌ای برای تبادل نظر در این زمینه وجود ندارد. بر اساس آخرین آمار ارائه‌شده در نوبیتکس، واکنش‌های نشان‌دهنده‌ای از وجود حدود ۱۱ میلیون کاربر در حوزه رمزارزها به ثبت رسیده است. اگر فقط به کاربران ثبت‌نامی توجه کنیم، حداقل یک میلیون کاربر فعال وجود دارد و روزانه حجم قابل توجهی از معاملات در صرافی‌ها انجام می‌شود. همچنین کاربرانی وجود دارند که با سرمایه‌ای محدود در جستجوی فرصت‌های سرمایه‌گذاری هستند. به همین خاطر، داشتن یک محیط شفاف به کاربرانی کمک می‌کند که به دنیای اطلاعات معتبر در این حوزه دسترسی دارند.»

در پاسخ به دلیل کلمه «بلو» برای نام‌گذاری این پلتفرم، او توضیح داد: «کلمه بلو در بلوتاک به معنای اقیانوس آبی است. اقیانوسی وسیع که کاربران در آن می‌توانند به گفت‌وگو و تبادل ایده‌ها در مورد رمزارز بپردازند.»

وی همچنین به این نکته اشاره می‌کند که برخی از کاربران به دنبال دریافت قیمت رمزارزهای مختلف از صرافی‌ها برای مقایسه بهتر در این شبکه اجتماعی بودند و می‌گوید: «بنابراین، ما ابتدا ۱۰ تا ۱۲ صرافی را به پلتفرم اضافه کردیم. اما به خاطر آنکه ما به دنبال ایجاد یک پلتفرم تنها برای مقایسه قیمت صرافی‌ها نبودیم، و همچنین با توجه به اینکه بیشترین جلب توجه کاربران مربوط به قیمت تتر بود، تصمیم گرفتیم فقط قیمت تتر را در پلتفرم قرار دهیم. در حال حاضر، ۹ صرافی معتبر در بلوتاک فعال هستند و قیمت‌ها و APIها به‌صورت مستقیم و به‌روز از آن‌ها دریافت می‌شود. قیمت تتر نیز بر اساس کمترین تا بیشترین قیمت مرتب‌سازی شده است و هر صرافی که مایل به همکاری در پلتفرم باشد می‌تواند درخواست دهد.»

قنبری در ادامه به فیلترها و محدودیت‌های موجود برای حفظ حریم خصوصی کاربران اشاره می‌کند و می‌گوید: «هر تحلیل‌گر برای فعالیت در این پلتفرم نیاز به احراز هویت دارد. برای این منظور، کد ملی و شماره تماس از کاربران دریافت می‌شود و اطلاعات آنان بررسی می‌گردد تا از ورود هویت و اطلاعات جعلی جلوگیری شود. همچنین، در صورت بروز خطا یا رفتار نامناسب از سوی کاربری و با گزارش سه کاربر دیگر، شماره تماس و کد ملی کاربر متخلف مسدود خواهد شد.»

او تأکید می‌کند که تمرکز اصلی بلوتاک در حال حاضر بر جذب مخاطب است و می‌افزاید: «از زمان راه‌اندازی بلوتاک تقریباً ۴ ماه گذشته و در این مدت ۷۰۰ هزار نفر در این پلتفرم ثبت‌نام کرده‌اند. به‌طور معمول، تعداد کاربران فعال این پلتفرم بین ۴۰ تا ۵۰ و در بهترین شرایط بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ نفر است. بیشتر افراد ثبت‌نام‌شده نیز تمایل دارند تا از فرایند جاری در این برنامه مطلع شوند و قیمت رمزارزها را بررسی کنند.»

طبق اظهارات قنبری، مدل درآمدی بلوتاک در حال حاضر به شکل B2B تنظیم شده و این پلتفرم به‌طور مستقیم با صرافی‌ها همکاری می‌کند.

بنیان‌گذار بلوتاک خاطرنشان کرد: «با این حال، برخی از تحلیل‌گران تمایل به حضور در این پلتفرم دارند. همچنین، درخواست‌هایی برای ایجاد فضایی به نام تاک‌شو مطرح شده است تا کاربران به صورت تصویری با یکدیگر در مورد اطلاعات تبادل نظر کنند. این ویژگی به جلوگیری از انحصار در تبادل اطلاعات کمک خواهد کرد و در نهایت به کاربران قدرت بهتری برای تصمیم‌گیری خواهد داد، هرچند که پیاده‌سازی این ایده با چالش‌هایی همراه است.»

مقالات مرتبط

دکمه بازگشت به بالا