رمزارزها

طرح بانک مرکزی برای صدور اینماد اختصاصی صرافی‌های رمزارزی

بانک مرکزی، مهر تاییدی به صدور اینماد اختصاصی صرافی‌های رمزارزی و فعالیت آن‌ها زده و احتمالاً در روزهای آتی راهکار مرکز توسعه تجارت الکترونیکی را اجرا کند.

رئیس هیات مدیره انجمن فین‌تک طی توییتی خبر داد که در هفته‌های آینده اینماد اختصاصی صرافی‌های رمزارزی صادر خواهد شد، البته وی صحبت بیشتری در مورد این اینماد صادر شده نداشته، بااین‌حال به راه‌پرداخت اعلام کرد که طی هفته آتی جلسه‌ای با بانک مرکزی جهت به نتیجه رسیدن بر سر این مسئله برگزار خواهند کرد. وی طی گفت‌وگویی ارائه جزئیات بیشتر در مورد نوع اینماد صادره برای صرافی‌های رمزارزی را به پس از نشست با بانک مرکزی و تعیین چارچوب کلی این طرح موکول کرد.

کریپتال گلوبال

به نظر حالا با پیگیری انجمن فین‌تک بخشی از تفاهم‌نامه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و بانک مرکزی در حال اجرایی شدن بوده و صرافی‌های رمزارزی به زودی امکان دریافت درگاه پرداخت را به‌صورت ساده‌تری خواهند داشت.

لازم به ذکر است که بانک مرکزی با همکاری شاپرک در نیمه دوم سال پیش با تعریف و ایجاد کد صنفی 7800 و اختصاص ‌آن به درگاه‌های پرداخت صرافی‌های رمزارزی تلاش داشت تا امکان فعالیت این صرافی‌ها را ایجاد کنند؛ بااین‌حال چنین اقدامی از طرف شاپرک در نهایت باعث محدودسازی تراکنش‌این صرافی‌ها به سقف 25 میلیون تومان شد. با این وجود، ترس آنان از مسدودسازی درگاه‌هایشان تا حدودی رفع شد.

بیشتر بخوانید: رئیس مجلس: مسئولیت صدور مجوز استخراج رمزارز با بانک مرکزی است

صدور اینماد اختصاصی صرافی‌های رمزارزی

به‌دنبال مشروط شدن ارائه درگاه پرداخت به نماد اعتماد الکترونیکی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی طی پیشنهادی اعلام کرد که تا زمان رگوله‌سازی حوزه‌های جدید فناوری‌های مالی همچون لندتک‌ها و صرافی‌های رمزارزی این بخش‌ها صرفاً با ثبت اطلاعات در سامانه اینماد با اجازه بانک مرکزی همچنان امکان تداوم به فعالیت خود را خواهند داشت. با اینکه این پیشنهاد در تابستان 1400 به بانک مرکزی داده شد و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز بارها این پیشنهاد خود را مورد پیگیری قرار داده بود اما به نظر تاکنون بانک مرکزی به آن توجهی نشان نداده است.

بیشتر بخوانید ...   کیف پول رمزارزی تراست والت هک شد

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی پیشتر پیشنهاد کرده بود: «به منظور رفع مشکل کسب‌ و کارهای فعال در حوزه‌ های مالی جدید که تاکنون مقررات‌گذاری برای آن حوزه‌‌ها انجام نشده است، پس از ثبت‌ نام اولیه در سامانه اینماد صرفاً با احراز اطلاعات و بدون اعطای اینماد، ارائه درگاه پرداخت به آن‌ها تا زمان تعیین تکلیف حوزه‌‌های مذکور با تشخیص و تأیید بانک مرکزی انجام می‌پذیرد.»

اینماد اختصاصی صرافی‌های رمزارزی

از طرفی معاونت حقوقی ریاست جمهوری هم از بانک مرکزی و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به‌طور شفاف درخواست کرده بود تا راهکاری جهت تداوم فعالیت فناوری‌های مالی نوظهور تا زمان مقررات‌گذاری پیدا کنند. در نامه معاونت حقوقی ریاست جمهوری اشاره شده بود: «در حوزه‌های تنظیم‌گری نشده به ویژه حوزه‌های مالی نوظهور، با توجه به سرعت نوآوری و عدم امکان پیش تنظیم‌گری به دلیل سکون نهادهای تنظیم‌گر، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و بانک مرکزی سازوکاری را طراحی و پیاده‌سازی کنند تا ضمن ثبت و احراز اطلاعات از جهت حفظ نظارت و مشاهده‌پذیری، امکان دریافت درگاه پرداخت اینترنتی تا زمان تنظیم مقررات آن حوزه فراهم شود؛ همین رویه در خصوص سایر حوزه‌های نوظهور، بین مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و تنظیم‌گر بخشی ذی‌ربط اجرا شود.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص صدور اینماد اختصاصی صرافی‌های رمزارزی در ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.


Source link

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا