رمزارزها

شبکه لایه دوم zk sync اتریوم چگونه کار می‌کند؟

تکنولوژی بلاک‌چین ویژگی‌های متعددی دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به غیرمتمرکز بودن، تغییرناپذیری، ایمنی و شفافیت اشاره کرد. در کنار تمام مزایای این تکنولوژی محدودیت‌ها و معایب خاصی نیز وجود دارد که کارشناسان و کاربران زیادی در این‌باره تحقیقات کاملی انجام داده‌اند.

کاملا بدیهی است که با آگاهی از نقاط ضعف و محدودیت‌های یک تکنولوژی می‌توان مسیر پیشرفت را طی کرد. خیلی بعید نیست که بلاک‌چین در آینده نه‌چندان دور به بزرگ‌ترین شبکه در دنیا تبدیل شود که برای رسیدن به این مرتبه باید موانع پیش رو را پشت سر بگذارد. در این مطلب می‌خواهیم در مورد مقیاس‌پذیری بلاک‌چین و شبکه لایه دوم zk sync اتریوم عناوینی را برای آشنایی بیشتر شما بیاوریم.

شبکه‌های بلاک چین و معضل مقیاس پذیری

کند بودن سرعت انجام تراکنش‌ها در شبکه‌های بلاک‌چین  یک معضل جدی محسوب می‌شود. کندی سرعت تنها به مقیاس پذیری پایین بازمی‌گردد که به این معنی است که شبکه بلاک چین کنونی قادر به تایید تعداد زیادی تراکنش در یک زمان کم نیست.

برای درک بهتر این موضوع بهتر است بدانید که ویزا یا همان سیستم پرداخت متمرکز در هر ثانیه نزدیک به ۶۵ هزار تراکنش را پردازش می‌کند، در حالی که در بیت کوین (بزرگ‌ترین شبکه فناوری بلاک چین) در یک ثانیه تنها ۷ تراکنش را می‌تواند تایید کند.

دلیل این تفاوت بزرگ این است که تایید تراکنش در بلاک‌چین منوط به تایید کاربران زیادی بوده که غیرمتمرکز بودن شبکه را یادآور می‌شود. به این ترتیب مشخص می‌شود که نقطه قوت این شبکه را می‌توان به عنوان نقطه‌ضعف نیز در نظر گرفت.

راهکارهای مختلفی برای مقیاس‌پذیری بلاکچین ارائه شده که همین راهکارها امید آینده این حوزه را زنده نگه می‌دارند. در ادامه قصد داریم تا شما را با شبکه لایه دوم zk sync اتریوم آشنا کنیم.

پروژه لایه دوم zk sync چیست؟

برای رفع مشکل مقیاس‌پذیری یکی از راهکارهای معروف شبکه لایه ۲ اتریوم بوده که اطلاعات کامل آن در دسترس همگان است. پروژه لایه دوم zk sync را می‌توان شاخه‌ای از فناوری رول آپ‌ها دانست که با الگوریتم‌های لایه صفر تلفیق شده‌اند.

شعار این پروژه مقیاس پذیری بی‌حدومرز بوده که از اواسط سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شده و تاکنون عملکرد خوبی را از خود نشان داده است. هدف اصلی از این پروژه تجمیع تعداد زیادی از تراکنش‌ها بوده تا سیستم آن‌ها را به عنوان یک تراکنش بشناسد. با این کار علاوه بر سرعت بخشیدن به انجام تراکنش‌ها کارمزدها نیز به حداقل خود می‌رسند.

نحوه کارکرد شبکه لایه دوم zk sync اتریوم

راهکار زد کی سینک در دو مرحله افزایش مقیاس پذیری را انجام می‌دهد که یک ایده مناسب و قابل قبول است. در گام اول که به آن رول آپ گفته می‌شود، اجماع تعداد زیادی از تراکنش‌ها انجام می‌شود. از قراردادهای هوشمند برای انتقال این رول‌ها استفاده می‌شود تا آن‌ها را به لایه دوم که همان zk سینک است انتقال داد.

با این کار همه تراکنش‌هایی که باهم به لایه دوم فرستاده می‌شوند به عنوان یک تراکنش شناخته می‌شوند و همین مسئله باعث می‌شود تا کارمزد تراکنش‌ها بسیار کمتر شود. به بیان دیگر کارمزد یک تراکنش در میان تعداد کثیری از کاربران پخش می‌شود.

در لایه دوم پردازش تراکنش‌ها به کمک الگوریتم‌های دانش صفر انجام می‌شود که این الگوریتم‌ها حجم بسیار کمی از داده‌ها را برای پردازش به کار می‌گیرند. در zk سینک تلاش بر این است که سازگاری این الگوریتم‌های صفر را با ماشین مجازی اتریوم انجام شود تا سرعت تراکنش‌ها نیز افزایش یابد.

در مرحله بعدی زمانی که تراکنش‌ها از فیلتر پردازش در لایه دوم رد شدند، به منظور ذخیره‌سازی به لایه اول بازمی‌گردند. به این ترتیب تعامل مناسبی بین دو لایه انجام می‌شود که همین مسئله امنیت لایه ۲ را بالاتر می‌برد. همه بر این باور هستند که اتریوم راه درستی را انتخاب کرده و قطعا نتایج فوق‌العاده‌ای پس از آپدیت شانگهای خواهد گرفت.

مزایای zk sync

نکته قابل توجه این است که اکثر پروژه‌هایی که از zkrollup بهره‌مند شده‌اند، با ماشین مجازی اتریوم یا همان EVM سازگار نیستند. برجسته‌ترین مزیت پروژه لایه ۲ اتریوم را می‌توان zk پورتر دانست که با EVM سازگاری دارد. همین مزیت می‌تواند در گسترده شدن اکوسیستم zk نقش موثری داشته باشد.

در پروژه zk sync توجه ویژه‌ای به NFT ها شده و کاربران می‌توانند خدمات مربوط به آن‌ها را نیز انجام دهند. به کمک این پروژه کارمزد تمام تراکنش‌ها به کمترین مقدار خود می‌رسد و همین مسئله کار را جذاب‌تر نشان می‌دهد. شما می‌توانید در مقالات دیگر جزئیات بیشتری از این طرح را مطالعه کنید.

خرید اتریوم

با توجه به اینکه صرافی‌های خارجی در سال‌های اخیر روی خوشی نشان نداده‌اند، کاربران ایرانی این روزها اغلب به صرافی‌های ایرانی اعتماد می‌کنند. در میان صرافی‌های داخلی می‌توان سایت والکس را یک مجموعه حرفه‌ای و مورد اعتماد دانست که به دست دانشجویان ایرانی ساخته شده است.

این روزها با اتفاقاتی که بر روی شبکه اتریوم افتاده و خبر آپدیت شانگهای افراد زیادی قصد سرمایه‌گذاری در آن را دارند. برای اطلاع از قیمت اتریوم و ارزهای مشهور دیگر می‌توانید از سایت والکس کمک بگیرید. ابزارها و امکانات زیادی در این سایت در اختیار کاربران قرار داده شده تا بتوانند معاملات حرفه‌ای و سریع خود را انجام دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با پشتیبانی سایت در ارتباط باشید و پاسخ تمام سوالات خود را از مشاورین کاربلد این سایت بگیرید.

جمع بندی

در دنیای امروز برای کسب ثروت و حفظ ارزش پول باید از نوین‌ترین روش‌ها استفاده کرد. بازار ارز دیجیتال که در یک دهه گذشته توانست خودش را برای همه ثابت کند، این روزها بار دیگر روند صعودی خود را از سر گرفته است. در این مطلب سعی بر این داشتیم تا شما با پروژه zk sync اتریوم آشنا شوید که راهکاری برای بالا بردن مقیاس پذیری در شبکه بلاک چین است.

این پروژه در اواسط سال ۲۰۲۰ انجام شده و هنوز آپدیت‌هایی روی آن در حال انجام است که به کمک آن کارمزدها کاهش و سرعت تایید تراکنش‌ها افزایش می‌یابد.


Source link

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا