رمزارزها

روش‌‌های مناسب برای تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال کدامند

ارزهای دیجیتال در نوع خود یک فناوری مالی بزرگ را رقم زدند و توانستند طرفداران بسیاری را در سراسر دنیا به سمت خود بکشند. رشدهای شگفت انگیز رمز ارزها در طی این سال‌ها باعث شده سرمایه گذاران خرد و حتی کلانی را به سمت خود بکشد. با وجود تحولات بزرگی که در سیستم‌های مالی و بانکی به وجود آورده به عنوان یک اقتصاد دیجیتال یاد می‌شود. یکی از اصلی‌ترین دلایل ورود به این بازار نوسانات قیمت ارز دیجیتال است. در این مقاله قصد داریم تا روش‌هایی را برای پیش‌بینی و تحلیل این بازار معرفی کنیم.

به طور کلی تحلیل بازار ارزهای دیجیتال را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد: ۱٫ تحلیل بنیادی ۲٫ تحلیل تکنیکال ۳٫ تحلیل اقتصاد کلان ۴٫ تحلیل آنچین.

تحلیل بنیادی در ارز دیجیتال چیست؟

در تحلیل بنیادی عوامل بنیادین که بر قیمت ارز دیجیتال می‌تواند اثربخش باشد مورد بررسی قرار می‌گیرید. به عنوان مثال اقتصاد توکنی، تیم سازنده، توکنومیک و وایت پیپر پروژه مهمترین عوامل هستند.

  • اقتصاد توکنی: در اقتصاد توکنی به طور کلی به تورم سالانه تعداد کوین‌های قابل انتشار نگاه می‌کنیم؛ به عنوان مثال اتریوم بعد از انتقال به اثبات سهام، شروع به توکن سوزی کرد و این موضوع بر افزایش قیمت ارز دیجیتال تاثیر گذار است.
  • تیم سازنده: بررسی سابقه بنیانگذاران و اعضای اصلی تیم پروژه در لینکدین می‌تواند بسیار سازنده باشد؛ به عنوان مثال فرض کنید گوین وود خالق پولکادات قصد داشته باشه در یک پروژه دیگه به عنوان بنیانگذار دست داشته باشد. پس می‌توان نتیجه گرفت که احتمالاً انتظار پروژه خوبی داشت.
  • توکنومیک: اینکه چه مقدار توکن و به چه سرعتی قرار است آزاد شود، خود نشانه قوی از کنترل عرضه در بازار است؛ بنابراین بررسی توکنومیک به تنهایی حائز اهمیت است.
  • وایت پیپر: وقتی پروژه‌ای وارد به بازار می‌شود با انتشار وایت پیپر خود چشم انداز و ماموریت خود را مشخص می‌کند. به طور کلی در وایت پیپر اشاره می‌شود که کدام نیاز از بازار ارز دیجیتال برطرف شده است و مثلث سه گانه مقیاس پذیری، امنیت و تمرکززدایی تا چه میزان در پروژه رعایت شده است.

تحلیل قیمت ارز دیجیتال

تحلیل تکنیکال چیست و چگونه با آن می‌توان قیمت ارز دیجیتال را تحلیل کرد؟

در تحلیل تکنیکال در واقع با استفاده از حرکات گذشته قیمت، قصد در پیش بینی آینده داریم. در تحلیل تکنیکال به طور خلاصه به حرکات قیمت و کندل استیک‌ها، محدوده‌های عرضه و تقاضا و چارت پترن‌ها و استفاده از اندیکاتور‌ها می‌پردازیم. در تحلیل تکنیکال که با استفاده از نمودار قیمتی است می‌توانیم در تایم فریم‌های مختلف تحلیل و پیش‌بینی‌های کوتاه مدتی در حد چند دقیقه یا چند ثانیه داشته باشیم.

چگونه با استفاده از اقتصاد کلان می‌توانیم تحلیل کنیم؟

در اقتصاد کلان به طور کلی به بررسی بنگاه‌های اقتصادی و نرخ تورم و بسیار از فاکتورهای کلان می‌پردازیم. در حالی که در بازار‌های مالی به صورت محدود از نرخ بهره، شاخص قیمت تولیدکننده (PPI)، وضعیت بیکاری، وضعیت اشتغال غیر کشاورزی (NFP) و… بهره مند می‌شویم؛ با استفاده از اقتصاد کلان می‌توان جهت کلی بازارها را بررسی کرد و در این مسیر از تقویم‌های اقتصادی استفاده می‌کنیم. در تحلیل اقتصاد کلان به این معتقدیم که بازارهای مالی انعکاسی از وضعیت کلان کشورها هستند و به همین علت می‌توانند جهت اصلی بازارها را مشخص کنند.

تحلیل آنچین چیست؟

در بلاک چین معتقدیم که همه چیز شفاف است، از حجم و تعداد تراکنش گرفته تا وضعیت ماینرها همگی قابل رصد هستند. این داده‌‌ها باعث شده است تا افراد با اندیکاتوریزه کردن این اطلاعات به یک سری ابزار جالب و دقیق از وضعیت سلامت شبکه، نهنگ‌ها (دارندگان حجم بالایی ارز دیجیتال) و همینطور ارزندگی قیمت برسند که می‌توان ابزار خوبی برای تحلیل بازار در نظر گرفت.

آیا اخبار در قیمت ارز دیجیتال تاثیر گذار است؟

اخبار همواره باعث نوسانات قیمت ارز دیجیتال می‌شود. خواه خبر پذیرش باشه یا جنگ بین دو کشور، بازارهای مالی به خصوص بازار کریپتو بلافاصله این اخبار را در قیمت خود لحاظ می‌کند. تحلیلگران تکنیکال قهار معتقدند که اخبار را باید نادیده گرفت؛ چرا که همه چیز در قیمت نهفته شده در حالی که برخی، بازارها را غیر قابل پیش‌بینی می‌دانند.

جمع‌بندی

قیمت ارزهای دیجیتال می‌تواند تحت تأثیر معیارهای مختلفی متغیر باشد که این موضوع در کار تریدرها و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال تاثیرگذار خواهد بود. روش‌های تحلیل و ارزیابی ارزهای دیجیتال پیش از شروع سرمایه‌گذاری یک نقشه راه کلی ارائه خواهد داد که باعث ورود آگاهانه فعالان به بازار ارزهای دیجیتال می‌شود؛ بنابراین نباید از تحلیل پیش از اقدام غافل شد.

نکته قابل توجه بعدی این است که هیچ کدام از روش‌های تحلیلی که اشاره شد بر دیگری برتری ندارد و هر کدام در جایگاه خود از اهمیت بالایی برخوردارند. استفاده از تحلیل کلان و آنچین برای پیدا کردن جهت کلی بازارها و ارزندگی آن و استفاده از تحلیل بنیادی برای پیدا کردن پروژه مناسب و در نهایت استفاده از تحلیل تکنیکال برای پیدا کردن نقطه بهینه مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین استفاده از یک لیست ارز دیجیتال جهت تسهیل یادآوری پروژه‌های خوب می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

منبع: تالار ارز دیجیتال


Source link

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا