رمزارزها

تاریخچه و بنیان گذاران یونی سواپ

بسیاری از صرافی‌های بزرگ بازار ارز دیجیتال، یک رمزارز اختصاصی را برای خود معرفی می‌کنند. صرافی Uniswap نیز یکی از همین موارد است که توکن اختصاصی ارائه‌شده توسط آن، در این بازار حدود ۴ میلیارد دلار ارزش دارد.

در این نوشته تلاش می‌کنیم تا ارز یونی سواپ و کاربردها و مزایای آن را معرفی کنیم، سپس درباره‌ٔ تاریخچه و بنیان‌گذاران این ارز صحبت می‌کنیم و نهایتاً در رابطه با روش‌های استخراج، کیف‌پول‌های مناسب و شرایط آیندهٔ قیمت یونی سواپ توضیحاتی را ارائه خواهیم کردیم. اگر شما هم قصد دارید که با توکن اختصاصی صرافی Uniswap بیشتر آشنا شوید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

ارز یونی سواپ چیست؟

توکن اختصاصی صرافی یونی سواپ که اولین‌بار در سال ۲۰۲۰ معرفی و در همان ابتدا یک میلیارد واحد از آن عرضه شد، UNI نام دارد. کوین‌های این پروژه طی بازهٔ زمانی ۴ساله، در دسترس سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد و پس از آن، یک نرخ تورم دائمی به مقدار دو درصد برای اطمینان از عضویت در شبکه اعمال می‌شود.

یکی از مهم‌ترین نکات در رابطه با ارز UNI، قابل تفکیک بودن این رمزارز از صرافی مرجع خود است. به این معنا که پلتفرم صرافی از یک تکنولوژی ویژه برای ارائه خدمات خود بهره می‌برد، اما توکن آن یک دارایی دیجیتال مجزاست.

در تعریفی خلاصه‌تر، می‌توان گفت این توکن اختصاصی که با نماد (UNI) نمایش داده می‌شود، مربوط به یک صرافی غیرمتمرکز است که شرایط ایجاد بازار همتابه‎‌همتا را برای مشتریان فراهم می‌کند. کاربران این پلتفرم می‌توانند معاملات ارز دیجیتال خود را با یک شخص ثالث متمرکز، بدون هیچ‌گونه دخالتی انجام دهند.

این توکن به‌طور همزمان توسط صرافی یونی سواپ و اکوسیستم اتریوم پشتیبانی می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود که امنیت تضمین‌شدهٔ اتریوم، امنیت لازم برای خریدوفروش ارز UNI را نیز تضمین کند. مالکیت این رمز ارز برعهدهٔ صرافی Uniswap است که یک صرافی غیرمتمرکز به‌حساب می‌آید. این موضوع باعث افزایش حریم خصوصی کاربران می‌شود و این ارز به همین علت توجهٔ بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده‌است. رشد چشمگیر ارز یونی به‌دلیل غیرمتمرکز بودن صرافی آن، یکی از مزایای بزرگ این ارز دیجیتال است.

امکان خرید یونی سواپ برای کاربران ایرانی، مزیت دیگر این رمزارز است، به همین دلیل اکثر صرافی‌های معتبر ایرانی از آن پشتیبانی کنند.

این توکن حاکمیتی که بر مبنای شبکهٔ ERC20 فعالیت می‌کند، امکان مشارکت در شبکه را دراختیار دارندگان خود قرار می‌دهد. از ارز UNI که امکان معاملهٔ بدون مداخله واسطه‌ها و کنترل بیشتر بر پول خود را فراهم می‌کند، به‌عنوان یک روش پرداخت غیرمتمرکز استفاده می‌شود.

وثیقه‌گذاری، سرمایه‌گذاری و همچنین استفاده در نقش جایگزینی برای نقل‌وانتقالات بین‌المللی گران و کند، چند مورد دیگر از کاربردهای اساسی این ارز دیجیتال هستند. علاوه‌بر آن، این ارز می‌تواند به‌عنوان یک سیستم مالی جایگزین برای صدها میلیون نفر که به تلفن‌های هوشمند دسترسی دارند اما به حساب بانکی دسترسی ندارند، کمک کند.

تاریخچه و بنیان گذاران یونی سواپ

سر آغاز حیات توکن محبوب یونی سواپ، مربوط به سال ۲۰۲۰ است. با وجود این‌که تنها دو سال از ورود این توکن به بازار رمزارزها می‌گذرد، یک درصد از بازار را به خود اختصاص داده‌است. البته این نکته را نباید نادیده گرفت که تحقیقات اولیه و درک پروتکل این رمز در سال ۲۰۱۷ آغاز شد و بنیان‌گذاران آن، زمانی حدود ۳ سال را به طراحی آن اختصاص دادند.

بیشتر بخوانید ...   چرا یکپارچگی در حوزه کریپتو مهم‌تر از سود است؟

این پلتفرم در قالب یک طرح در اتریوم، توسط بازارساز خودکار (AMM) عرضه شد. خالق این ارز یکی از نکات جالب توجه آن به‌شمار می‌رود، چراکه نام مشهوری در بازار ارزهای دیجیتال است. در بیوگرافی هایدن آدامز (Hayden Adams)، پدیدآورندهٔ این پلتفرم، این‌چنین آمده که او یکی از توسعه‌دهندگان معروف اتریوم است.

هنگامی که این ارز مراحل اولیهٔ خود را پشت سر گذاشت و در حال نهایی‌شدن بود، آدامز به پروژه‌های مختلفی مشغول بود، به همین دلیل آغاز فعالیت رمز ارزی که او طراحی کرده بود، مستقیماً توسط پدیدآورندهٔ اتریوم معرفی شد. آدامز می‌گوید که منبع الهام این ارز، یکی از پست‌های خالق اتریوم، یعنی بوترین بوده‌است.

روش‌های استخراج یونی سواپ

برای استخراج رمزارز UNI، لازم است مانند هر رمزارز دیگری، در استخر نقدینگی به فعالیت یا به اصطلاح تأمین بپردازید. با تأمین نقدینگی در چهار استخر زیر، امکان استخراج یان ارز دیجیتال وجود دارد:

۱٫ اتریوم / تتر؛

۲٫ اتریوم / یو‌اس‌دی‌سی؛

۳٫ اتریوم / دای؛

۴٫ اتریوم / دای.

گفتنی است که علاوه‌بر شرایط نقدینگی، شرایط دیگری نیز وجود دارد که هر آدرس اتریوم با قراردادهای هوشمند در ارتباط باشد.

کیف‌پول‌های مناسب یونی سواپ

آشنایی با کیف‌پول‌های مناسب پیش از خرید یونی سواپ، امری ضروری است. ارز یونی سواپ توسط کیف‌پول‌های گرم و سرد متعددی پشتیبانی می‌شود که موارد زیر، بهترینِ آن‌ها برای ذخیره‌سازی این رمزارز هستند:

۱٫ متامسک (Metamask)؛

۲٫ ولت کانکت (WalletConnect)؛

۳٫ کوین بیس ولت (Coinbase Wallet)؛

۴٫ فورماتیک (Fortmatic)؛

۵٫ پورتیس (Portis).

آیندهٔ قیمت ارز یونی سواپ

در تاریخچهٔ ارز یونی هم اشاره کردیم که این ارز دیجیتال برای اولین‌بار در سال ۲۰۲۰ عرضه شد و یکی از جوان‌ترین ارزها در بازار کریپتوکانسی به‌شمار می‌رود. علی‌رغم این‌که پیش‌بینی آیندهٔ ارزهای غیرمتمرکز همواره دشوار است، اما بسیاری از تحلیل‌گران این حوزه متقدند که قیمت یونی سواپ در آینده، روندی مثبت را درپیش می‌گیرد. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۵، میزان تقاضا برای خرید یونی سواپ تا حجم زیادی افزایش می‌یابد.

سخن پایانی

توکن اختصاصی صرافی معتبر Uniswap که در سال ۲۰۲۰ با نماد UNI معرفی شد، با وجود گذشت کمتر از سه سال از آغاز فعالیت، یک درصد از بازار ارزهای دیجیتال را به‌دست آورده‌است. هایدن آدامز، پدیدآورندهٔ این پلتفرم و خالق ارز یونی، شخصیتی شناخته‌شده در بازار ارزهای دیجیتال و یکی از توسعه‌دهندگان معروف اکوسیستم اتریوم محسوب می‌شود.

ارز یونی سواپ که امکان خرید آن برای ایرانی‌ها نیز فراهم است، به یک کیف‌پول مناسب نیاز دارد؛ متامسک، ولت کانکت، کوین بیس ولت، فورماتیک و پورتیس، مواردی بودند که به‌عنوان کیف‌پول‌های برتر این ارز معرفی کردیم. در پایان نیز گفتنی است کارشناسان این حوزه نسبت‌به پیشرفت چشم‌گیر این ارز دیجیتال پیش‌بینی می‌کنند که قیمت یونی سواپ افزایش خواهد یافت و تا سال ۲۰۲۵، تبدیل به یکی از ارزهای مهم بازار خواهد شد.


Source link

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا