رمزارزها

استیبل کوین چیست؟ – گويا آی‌ تی

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های فعالان بازار کریپتوکارنسی‌ها، نوسانات شدید دارایی‌های موجود در این بازار است؛ بنابراین توسعه‌دهندگان تصمیم گرفتند استیبل کوین‌ها را ایجاد کنند تا این مشکل بزرگ را برطرف کرده و افراد ریسک‌گریز را ترغیب به سرمایه‌گذاری در این بازار کنند. پروژه‌های متعددی به این منظور راه‌اندازی و اجرا شده است؛ اما از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به تتر اشاره کرد که پشتوانه آن ارز فیاتی مثل دلار است. ازآنجایی‌که تقاضا در ماه‌های اخیر برای خرید این دارایی‌ها افزایش پیدا کرده است، در این مقاله تصمیم گرفتیم این دارایی‌های پایدار را به شما معرفی کرده و مزایا و کاربردهای آن‌ها را بررسی کنیم.

استیبل کوین چیست؟

دارایی‌های دیجیتال با ثباتی که باهدف جلوگیری از نوسانات شدید طراحی شده است. در حال حاضر بسیاری از سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگی که در بازارهای مالی فعالیت می‌کنند از این توکن‌ها برای انجام سریع و ایمن تراکنش‌های خود استفاده می‌کنند. شاید برای شما این سؤال ایجاد شود که دلیل اصلی ثبات قیمت این دارایی‌ها چیست؟ ارز این رمزارزها وابسته به کالا یا دارایی پایداری است که به‌عنوان پشتوانه برای آن‌ها تعیین می‌شود. اگر نوسانی در این پشتوانه‌ها ایجاد شود قیمت Stablecoinها نیز تغییر می‌کند.

کاربرد استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین‌ها کاربردهای مختلفی دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از این دارایی‌ها برای ایجاد قراردادهای هوشمند
  • انجام خرید و فروش‌های روزانه به‌وسیله این کوین‌ها که شما را از ارزهای فیات بی‌نیاز می‌کند.
  • جایگزینی مناسب برای سیستم‌های سنتی که کند بودن آن‌ها برای تأیید نقل و انتقالات، مشکلات متعددی را برای کاربران ایجاد می‌کند.
  • حفظ ارزش دارایی در برابر تورم ناشی از چاپ پول در کشورهای مختلف مثل ایران

مزایای استیبل کوین‌ها

این توکن‌ها مزایای پرشماری دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره کرده و توضیحاتی در مورد هرکدام ارائه می‌دهیم.

  • هزینه اندک انجام تراکنش نسبت به سیستم‌های سنتی و بسیاری از ارزهای دیجیتال موجود در بازار که موجب شده بسیاری از سرمایه‌گذاران از این دارایی برای انجام تبادلات خود استفاده کنند.
  • ایمنی و سرعت بسیار بالا دلیل دیگری است که افراد را مجاب می‌کند تا از این روش استفاده کنند.
  • نوسانات ناچیز قیمت یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت این دارایی دیجیتال است. شما می‌توانید با تهیه یک استیل کوین، ارزش دارایی خود را حفظ کرده و نگران نوسانات ناگهانی بازار نباشید.
  • یکی از چالش‌های بزرگ بسیاری از افراد، حفظ ارزش دارایی‌ها در برابر تورم ناشی از چاپ پول بدون پشتوانه است. آن‌ها می‌توانند با خرید این توکن‌ها دغدغه خود را برطرف کنند.

معایب توکن‌های پایدار

همانند بسیاری از دارایی‌ها توکن‌های پایدار نیز معایبی دارند که برخی از آن‌ها عبارت است از:

  • وجود یک نهاد واسط و ناظر که به‌ازای هر واحد از این توکن‌ها دارایی و کالای پایدار موردنظر را تهیه کند تا نوسانی در قیمت این ارزها ایجاد نشود.
  • با وجود پشتوانه قوی برای این دارایی‌ها امکان نوسان شدید در آن‌ها وجود دارد؛ زیرا این توکن‌ها نوعی ارز دیجیتال هستند و ممکن است در گذر زمان با افت ارزش مواجه شوند.

انواع استیل کوین‌ها

پس از بررسی مزایا و معایب این دارایی‌های دیجیتال قصد داریم انواع آن‌ها را معرفی کنیم تا افراد بر اساس اهداف و نیازهای خود بهترین نوع را انتخاب کرده و خریداری کنند. این ارزها بر اساس نوع پشتوانه به چهار دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  • توکن پایدار با پشتوانه فیات
  • توکن پایدار با پشتوانه کالا
  • توکن پایدار با پشتوانه رمزارز
  • توکن پایدار بدون پشتوانه
بیشتر بخوانید ...   استخراج ترون با گوشی چگونه است؟

پشتوانه فیات

ارزهای دیجیتالی که پشتوانه آن‌ها یکی از ارزهای فیات قدرتمند و شناخته شده دنیا مثل یورو یا دلار است. دلیل اصلی انتخاب چنین ارزهایی، اقتصاد قوی کشورهای صاحب ارز و پشتیبانی دولت از آن‌هاست. به همین دلیل است که بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند این توکن‌ها را تهیه کنند. توجه داشته باشید هیچگاه از ارزی مانند ریال نمی‌توان برای تولید یک Stablecoin استفاده کرد؛ زیرا نوسانات آن بسیار زیاد است. از مهم‌ترین استیبل کوین‌های موجود در بازار می‌توان به تتر اشاره کرد.

افرادی که تجربه و دانش کافی برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی را ندارند، می‌توانند بخشی از سبد دارایی‌های خود را به این رمزارزها اختصاص دهند؛ زیرا به‌ازای هر واحد از این توکن یک واحد از کالا یا دارایی پایدار به‌عنوان پشتوانه در نظر گرفته شده است.

پشتوانه کالا

توسعه‌دهندگان در این روش از کالاهایی که با گذر زمان ارزش خود را از دست نمی‌دهند استفاده می‌کنند. از مهم‌ترین این کالاها می‌توان به نقره، طلا، الماس و … اشاره کرد. مقدار مشخصی از آن‌ها به‌عنوان پشتوانه هر واحد از این توکن‌ها در نظر گرفته می‌شود. برخی از مهم‌ترین این توکن‌های پایدار عبارت‌اند از: پکس گلد، تتر گلد و دیجیکس گلد. این دارایی‌ها نسبت به توکن‌ها با پشتوانه فیات طرفداران کمتری دارند؛ اما برای کسانی که اعتقاد دارند ارزهای فیات پشتوانه مناسبی نیستند یک انتخاب عالی به‌حساب می‌آید.

پشتوانه رمزارزها

پشتوانه این استیبیل کوین‌ها رمزارزهای شناخته شده در بازار هستند که ارزش بازار آن‌ها بسیار زیاد است و نقدشوندگی بالایی دارند. باید به این نکته توجه کنید که تولید کننده چنین توکن‌هایی معمولاً مجموعه‌ای از ارزها را به‌عنوان پشتوانه انتخاب می‌کند تا نوسانات ناگهانی ایجاد شده در بازار موجب تغییرات شدید قیمتی در استیبل کوین‌ها نشود. شناخته‌شده‌ترین ارزی که با استفاده از این روش ایجاد شده، دای است که پشتوانه آن بت، لینک، اتر و چند ارز دیگر است.

توکن پایدار بدون پشتوانه

همان‌طور که از نام این توکن‌ها مشخص است هیچ پشتوانه‌ای برای آن‌ها مشخص نشده و تنها دلیل ثبات قیمت این کوین‌ها استفاده از قراردادهای هوشمند و الگوریتم‌های پیشرفته و پیچیده است. دلایل متعددی برای راه‌اندازی این پروژه‌ها وجود دارد که از اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به تمرکززدایی و حذف تأثیر کاربران بر نوسانات قیمت اشاره کرد. برای ایجاد یک واحد از این دارایی‌ها نیاز به وثیقه‌گذاری نیست. شما می‌توانید درخواست خود را در سیستم ثبت کنید تا الگوریتم‌ها یک واحد از ارز دیجیتال مدنظر شما را ایجاد کنند و در اختیارتان قرار دهند.

جمع‌بندی

استیبل کوین‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از افت ارز پول در گذر زمان به‌حساب می‌آیند. شما می‌توانید با خرید این دارایی‌ها، در بازار ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید و از نوسانات آن در امان باشید. به شما توصیه می‌کنیم اگر به‌عنوان یک سرمایه‌گذار تازه‌کار وارد این بازار می‌شوید، حتماً بخشی از دارایی خود را به Stablecoinها با پشتوانه فیات و کالا اختصاص دهید؛ زیرا ریسک سرمایه‌گذاری در نوع‌های دیگر کمی زیاد است.


Source link

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا