کامپیوتر و سخت افزار

کارت گرافیک RX 460 با اجرای بازی‌های Portal و Minecraft بر روی Raspberry Pi 5 سازگار است


آخرین نسخه Raspberry Pi 5 اکنون قادر به کار با گرافیک‌های گسسته انتخابی است. نسخه‌های قبلی این کامپیوتر کوچک مبتنی بر ARM، به دو دلیل قادر به اجرای گرافیک‌های خارجی گسسته نبود. حداکثر پهنای باند برای رابط PCle 2.0 به منظور استفاده از کارت گرافیک‌های خارجی بسیار محدود بود. جف گرلینگ (Jeff Gerling) خاطرنشان می‌کند که این برای هر نوع بازی یا کار بلادرنگ کافی نبود. علاوه بر این، پردازنده Broadcom BCM2711 دارای اشکالات مختلف مربوط به رابط PCIe بود که هر تلاشی را برای اجرای کارت گرافیک‌های مدرن کاری پیچیده می‌کرد. اما اکنون کارت گرافیک RX 460 شرکت AMD با آخرین نسخه Raspberry Pi 5 سازگار است و می‌تواند بازی‌های Portal و Minecraft بر روی آن اجرا کند.

مشخصات Pi 5 جدید و سازگار بودن آن با کارت گرافیک RX 460

با معرفی Raspberry Pi 5، استاندارد می‌تواند به مشخصات Gen3 (یعنی 10 GT/s) تغییر یابد. اگرچه این سیستم دارای پنج خط PCIe است، اما تنها یکی از آنها در معرض دید کاربران قرار دارد. بنابراین، عملکرد کارت گرافیک همچنان به شدت محدود خواهد بود، اما در این حالت، پهنای باند دو برابر شده است. علاوه بر این، بسیاری از باگ‌های مربوط به PCIe رفع شدند، به این معنی که برخی از کارت گرافیک‌های مجزا ممکن است اکنون با مشکلات کمتری کار کنند.

کارت گرافیک RX 460 با اجرای بازی‌های Portal و Minecraft بر روی Raspberry Pi 5 سازگار است
کارت گرافیک Radeon RX 460 متصل به RPI 5، منبع: Jeff Geerling Pi5

Pi5 کانکتور استاندارد PCIe ندارد، بنابراین کاربران باید از آداپتورها استفاده کنند. بنابراین، یک برد سفارشی مورد نیاز است که مستقیماً از طریق کانکتور FPC به برد متصل شود. Pi5 به منبع تغذیه خود متکی است، اما در مقابل کارت گرافیک و آداپتور PCIe به منبع تغذیه بزرگتر و قدرتمندتر ATX متکی هستند. البته، در صورت تعویض کارت گرافیک، توان مصرفی دستگاه نیز افزایش خواهد یافت.
کار بر روی فعال سازی کارت گرافیک‌های متصل شده به PCle برای Raspberry Pi 5 در مراحل اولیه است و تنها با برخی از کارت‌های گرافیک کار می‌کنند. کارت گرافیک رادئون RX 460 که در سال 2016 عرضه شد، توسط پردازنده گرافیکی Polaris 11 پشتیبانی می‌شود. این یک کارت گرافیک پایین رده با حافظه 2 یا 4 گیگابایت است. به طور فنی، این مدل به اتصالات برق خارجی نیاز ندارد. با این حال نمونه استفاده شده توسط جف، در واقع به اتصالات برق خارجی احتیاج دارد.

کارت گرافیک RX 460 با اجرای بازی‌های Portal و Minecraft بر روی Raspberry Pi 5 سازگار است
کارت گرافیک Radeon RX 460 متصل به RPi 5، منبع: Jeff Geerling

بر اساس گزارش، این کارت گرافیک شرکت AMD می‌تواند بازی‌های پورتال، پورتال 2 و ماینکرافت را اجرا کند.

متأسفانه، هیچ ویدیویی از RX 460 در حال اجرای آن بازی‌ها وجود ندارد، اما جف آزمایش‌هایی را در حال اجرا نشان داد. او همچنین نشان داد که این کارت با عدم حضور نشانگر موس، مشکلات حافظه دائمی که از طریق ترمینال نشان داده شده و غیره، بی عیب و نقص عمل نمی‌کند. با این حال، نکته این است که Pi5 قادر به استفاده از کارت گرافیک‌های بازی است. البته باید گفت به آداپتورهای ویژه نیاز دارد و عملکرد همچنان محدود خواهد بود، با این حال برای کارهای مربوط به محاسبات، حتی یک خط PCIe ممکن است کافی باشد.

کارت گرافیک RX 460 با اجرای بازی‌های Portal و Minecraft بر روی Raspberry Pi 5 سازگار است
کارت گرافیک Radeon RX 460 متصل به RPi 5، منبع: Jeff Geerling

جف یک صفحه اختصاصی دارد که در آن لیست دستگاه‌های PCIe پشتیبانی شده را نگهداری می‌کند. البته این فقط یک فرد است و جامعه Pi 5 می‌تواند سخت افزارهای دیگر را بسیار سریعتر آزمایش کند، اما همانطور که گفته شد، این پیاده سازی متکی به یک سخت افزار سفارشی است که هنوز برای همه در دسترس نیست.

بدون امتیاز