کامپیوتر و سخت افزار

نسخه جدید AMD FidelityFX SDK منتشر شد: بهبودهای گسترده و قابلیت‌های جدید برای توسعه‌دهندگان بازی


نسخه جدید AMD FidelityFX SDK با رفع چندین باگ از جمله مشکلات مربوط به نسخه‌های پیشین FSR 3.1.1/2 منتشر شد. این نسخه به‌روزرسانی‌های متعددی را برای حل چالش‌هایی که توسعه‌دهندگان پیش‌تر با آن روبه‌رو بودند، ارائه می‌دهد. AMD FidelityFX SDK 1.1.3 قابلیت‌های جدیدی را معرفی کرده است، از جمله نسخه AMD FSR 3.1.3 که گزینه‌های پیشرفته برای تنظیم frame pacing (زمان‌بندی فریم‌ها)، و بهبود سازگاری با Microsoft GDK به ارمغان می‌آورد.

AMD اعلام کرده است که نسخه جدید SDK اکنون از طریق وب‌سایت GPUOpen قابل دسترسی است و بسیاری از فرآیندهای پیچیده در توسعه بازی را ساده‌تر کرده است. این نسخه همچنین با بهینه‌سازی‌های گسترده، ابزارهای توسعه را کارآمدتر کرده و یکپارچه‌سازی آن‌ها را آسان‌تر ساخته است.

به‌روزرسانی جدید FidelityFX SDK 1.1.3 با تمرکز بر رفع مشکلات شناخته‌شده و معرفی قابلیت‌های تازه برای Vulkan و DirectX 12 ارائه شده است. این نسخه که بر پایه نسخه پیشین FidelityFX SDK 1.1 توسعه یافته، همچنین سازگاری با Microsoft Game Development Kit را برای کنسول‌های Xbox و پلتفرم‌های دسکتاپ بهبود می‌بخشد.

نسخه جدید AMD FidelityFX SDK

تغییرات کلیدی در FidelityFX SDK 1.1.3:

این نسخه شامل پاک‌سازی و بهینه‌سازی‌هایی در Frame Interpolation Backend است که عملکرد و دقت الگوریتم‌های میان‌گذاری (interpolation) را ارتقا می‌دهد. این تغییرات به‌ویژه در بازی‌هایی که از FidelityFX Super Resolution 3 استفاده می‌کنند، انتقال فریم‌ها را روان‌تر و دقیق‌تر می‌کند.

به‌روزرسانی‌های اختصاصی Vulkan

  • تغییرات مربوط به Letterbox
  • حذف Vulkan Binding Shifts
  • افزودن قابلیت پرسش VRAM
  • بهبود در انتخاب و رفتار صف‌ها (Queue Selection and Behaviour)

این به‌روزرسانی‌ها جنبه‌های کلیدی Vulkan را بهبود می‌دهند، از جمله مدیریت پایپ‌لاین‌ها، کامپایل شیدرها، استفاده بهینه از VRAM و انتخاب بهینه صف‌های GPU برای رندرینگ.

رفع مشکلات GAME_MOTION_VECTOR_FIELD Pass

این نسخه مشکل نمونه‌گیری اشتباه از Backbuffer را در برخی محاسبات بردار حرکت (motion vector) برطرف کرده است که پیش‌تر منجر به ایجاد اختلالات بصری در رندرینگ می‌شد.

  • پشتیبانی از فرمت‌های بدون نوع (Typeless Format) در DX12/GDK.
  • امکان جداسازی Backbuffer و فرمت‌های بدون HUD، که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد عناصر رابط کاربری (HUD) را جداگانه رندر کنند و وضوح بصری را بهبود بخشند.
  • بهبودهای عمومی برای افزایش پایداری چارچوب.

دیباگ و تنظیم عملکرد (Debugging and Performance Tuning)

  • خطوط دیباگ جدید برای بررسی و بهینه‌سازی زمان‌بندی فریم‌ها اضافه شده است.
  • تنظیمات جدیدی برای کنترل دقیق‌تر زمان‌بندی فریم‌ها (Frame Pacing Tunings) ارائه شده است.

رفع باگ‌ها

  • برطرف شدن مشکلات جزئی، از جمله اصلاح تایپوها و ناسازگاری‌های کوچک.
  • رفع deadlock در تابع UpdateTileMappings() که پیش‌تر باعث انجماد رندرینگ می‌شد.
  • حذف کانال‌های بافت غیرضروری مرتبط با اعوجاج (distortion) برای کاهش مصرف منابع و افزایش کارایی.

بزرگ‌ترین تغییر در نسخه جدید، افزودن FSR 3.1.3 است که نسبت به نسخه قبلی بهبودهای متعددی را به همراه دارد. این به‌روزرسانی شامل رفع باگ‌های پیشین و معرفی قابلیت جدید Hybrid Spin Lock Pacing به‌صورت اختیاری است که امکان کنترل بهتر همگام‌سازی فریم‌ها را فراهم می‌کند.

همچنین، اصلاحات صورت‌گرفته در نمونه کد AMDFidelityFX_FSR3FrameInterpolation GDK، پشتیبانی بومی از FSR 3.1.3 را به کنسول‌های Xbox و پلتفرم‌های دسکتاپ مایکروسافت اضافه کرده است.

مطالب مرتبط:

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)