کامپیوتر و سخت افزار

مایکروسافت در حال کردن روی یک تراشه سفارشی مبتنی بر Arm

شرکت‌هایی مانند آمازون، فیس‌بوک، گوگل و سایرین در حال کار بر روی تراشه سفارشی خودشان هستند که می‌تواند در درازمدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های آنها شود و در عین حال وابستگی آن‌ها به طراحان و تولیدکنندگان شخص ثالث را کاهش دهد. مایکروسافت به صورت خاص به ساخت تراشه هایی علاقه‌مند است که می‌توانند روند آموزش هوش مصنوعی و استنتاج را تسریع کنند، اما شنیده‌ها حاکی از این است که این غول ردموند ممکن است روی یک محصول مبتنی بر Arm برای رایانه‌های شخصی سرفیس خود نیز کار کند.

خودکفایی و کاهش هزینه‌های نهایی مهم‌ترین انگیزه برای رسیدن به تراشه بومی

مایکروسافت سال‌هاست که روی تراشه سفارشی مرکز داده کار می‌کند. اما اخیراً متوجه شده‌ایم که این شرکت در حال پیشرفت در توسعه یک واحد پردازش عصبی سفارشی برای نیازهای هوش مصنوعی خود است، زیرا تامین خدماتی مانند ChatGPT برای این شرکت بسیار پر هزینه خواهد بود. این تراشه اسرارآمیز، با اسم رمز “Athena” را می‌توان آخرین نمونه از محصولاتی دانست که شرکت‌های فناوری آن را برای کاهش نیاز به خرید سخت‌افزار آماده برای نیازهای خود دنبال می‌کنند.

با این حال، جاه طلبی‌های مایکروسافت به تراشه‌های درجه یک سرور محدود نمی‌شود، زیرا طبق گزارشی از Windows Latest، این شرکت به دنبال توسعه تیمی است که به صورت ویژه برای ساخت یک تراشه سفارشی مبتنی بر Arm جهت استفاده در محصولات تشکیل شده است. این نشریه چندین لیست شغلی را مشاهده کرد که سرنخ‎‌هایی از برنامه‌های مایکروسافت برای این سیلیکون جدید ارائه می‌دهد.

تراشه Arm مایکروسافت

هرچند که برخی از فهرست‌ها دیگر حذف شده‌اند، اما بررسی‌های انجام شده بر روی آنها نشان می‌دهند که تیم Microsoft Silicon به دنبال مهندسان ارشد متخصص در زمینه‌هایی مانند سیستم‌های روی تراشه (SoCs)، معماری‌های CPU و GPU با کارایی بالا، گره‌های فرآیند پیشرفته و فناوری‌های بسته‌بندی تراشه است و وجود عنوان توسعه سیستم عامل در یکی از لیست‌ها نشان می‌دهد که این تیم وظیفه توسعه سیلیکون برای Surface، Xbox، HoloLens و Azure را نیز بر عهده خواهد داشت.

بیشتر بخوانید ...   شرکت AMD قول داده است که تمایز بین PC های Ryzen AI و غیر AI را بسیار واضح تر کند

انتشار این اطلاعات این گمانه زنی را ایجاد کرده است که مایکروسافت می‌خواهد موفقیت اپل را با تراشه‌های سری M که عملکرد عالی در هر وات ارائه می‌دهند، برای خود خود تکرار کند. با این حال، مایکروسافت یک شرکت متفاوت است که از یکپارچگی عمودی به نفع پرورش یک اکوسیستم سخت افزاری غنی که در آن دستگاه‌ها با استفاده از قطعات چندین فروشنده مانند AMD، اینتل، انویدیا و کوالکام ساخته می‌شوند، اجتناب می‌کند.

در حال حاضر، مایکروسافت در مورد تراشه‌های مبتنی بر Arm با کوالکام قرارداد انحصاری دارد و دقیقا به همین دلیل است که ما ویندوز را روی محصولات Arm فقط با چیپست‌های اسنپدراگون دیده‌ایم. البته به استثنا مورد سرفیس پرو 9، که در آن نسخه‌ای با چیپست اسنپدراگون SQ3 وجود دارد که آن هم به اندازه قیمت خود سریع نیست.

تراشه Arm مایکروسافت

مدیاتک نیز قصد دارد در سال‌های آینده وارد بازار رایانه‌های شخصی مبتنی بر ویندوز شود و به نظر می‌رسد که رقیب مورد انتظار کوالکام اپل سیلیکون مبتنی بر طراحی فینیکس Nuvia تا سال 2024 در دسترس نخواهد بود. البته با فرض اینکه Arm نمی‌تواند حکمی علیه کوالکام در مورد حقوق مجوز برای فناوری‌های زیربنای کار Nuvia بگیرد.

اما به هرحال به نظر می‌رسد که مایکروسافت چندان جدیتی در این کار به خرج نمی‌دهد، زیرا توسعه سخت‌افزار زمان‌بر است و ریسک مالی زیادی را نیز به همراه دارد، در حالی که توسعه‌دهندگان نرم‌افزار دقیقاً عجله‌ای برای پورت برنامه‌ها و بازی‌های x86 خود به Arm ندارند. به علاوه، غول ردموند اولویت‌های بزرگ‌تری مانند بازنویسی کد اصلی ویندوز در Rust برای عملکرد و امنیت بهتر و همچنین ماژولارتر کردن سیستم عامل خود دارد.

مطالب مرتبط:

بدون امتیاز