کامپیوتر و سخت افزار

عملکرد پردازشی معماری AMD Zen 5 چگونه خواهد بود؟

به تازگی Jim Keller، از مهندسان و معماران سابق AMD و اینتل، اطلاعاتی در خصوص عملکرد پردازشی احتمالی معماری Zen 5 این شرکت منتشر کرده است. Keller دیگر در این دو شرکت کار نمی‌کند و به سراغ پروژه‌های دیگر رفته است، اما هنوز رد پای تلاش‌های او در نقشه راه این دو شرکت به چشم می‌خورد. در واقع، این دو شرکت به تازگی توسعه نهایی معماری‌هایی را شروع کرده‌اند که Keller در طراحی و معماری آن‌ها نقش داشته است.

در حال حاضر Keller یکی از مدیران ارشد شرکت Tenstorrent است، شرکتی که در حوزه توسعه پردازنده‌های هوش مصنوعی برای یادگیری ماشین کار می‌کند. اگر خاطرتان باشد، مدتی پیش اعلام شده بود که راجا کودوری نیز اینتل را به مقصد شرکت نامعلومی ترک می‌کند. اما حالا مشخص شده که شرکت مقصد کودوری نیز، شرکت Tenstorrent است.

معماری AMD Zen 5، تا 30 درصد سریع‌تر از Zen 4

حال خبر اصلی چیست؟ به تازگی Tenstorrent در کشور هند رویدادی حول معماری RISC-V برگزار کرده است. طی این رویداد، Keller روی یک اسلاید در خصوص عملکرد چیپ‌های شرکت Tenstorrent و طراحی آن‌ها توضیح می‌دهد. چیپ‌های مورد بحث Keller چیپ‌های دیتاسنتر هستند و در چارت مقایسه آن‌ها، معماری‌های سرور اینتل، AMD، انویدیا و آمازون هم به چشم می‌خورند. در این لیست، نام معماری «Intel Xenoeo» (که مشخصاً اشتباه تایپی است) و همچنین معماری AMD Zen 5 به چشم می‌خورد که توانسته بهترین عملکرد را در چارت از خودش نشان بدهد.

بیشتر بخوانید ...   گرافیک‌های Meteor Lake Xe-LPG اینتل با 4 و 8 Xe-Core عرضه می‌شوند

در واقع، Keller در ارائه خود از نام معماری AMD Zen 5 به جای نام کامل پردازنده استفاده کرده چرا که پردازنده مورد نظر او، هنوز هیچ نامی ندارد. علاوه بر Zen 5، شاهد جایگزین پردازنده‌های EPYC Genoa با معماری Zen 4 هم هستیم که توانسته امتیاز 8.84 را کسب کند، یعنی 30 درصد سریع‌تر از نسل فعلی. نکته جالب این است که معماری‌های جدید AMD، تقریباً دو برابر نسل اول معماری Zen (Naples) سریع هستن.د

شرکت AMD تأیید کرده که پردازنده‌های Zen 5 قرار است در سال 2025 به بازار بیایند، اما هیچ اطلاعاتی در خصوص اینکه اول کدام سری پردازنده معرفی می‌شوند منتشر نکرده است. اینطور که گفته شده، این معماری جدید قرار است عملکرد فنی و مصرف انرژی بهینه‌تری داشته باشد و با هوش مصنوعی نیز سازگارتر باشد.

شرکت AMD پیش از این اعلام کرده بود که قرار است از نودهای 3 و 4 نانومتری برای معماری Zen 5 استفاده کند. این معماری در سه نسخه توسعه می‌یابد: Zen 5 استاندارد، Zen 5c با تراکم بهبودیافته و Zen 5 3D V-Cache. مشخص نیست که معماری مورد بحث Keller کدام نسخه از این سه نسخه و بر پایه کدام نود بوده است.

مطالب مرتبط

بدون امتیاز