کامپیوتر و سخت افزار

شکستن رکورد اورکلاک تنها با یک مادربرد 110 دلاری سطح پایین!

همیشه وقتی از اورکلاک‌های دیوانه‌وار و شکستن رکوردهای جهانی با جدیدترین پردازنده‌ها صحبت می‌کنیم، تقریباً همه‌‌ی ما انتظار داریم که آن را روی یک مادربرد پرچمدار یا سطح بالا که چند صد دلار قیمت دارد انجام شود، اما اصلا می‌توان با یک مادربرد سطح پایه رکوردهای جهانی را ثبت کرد‌؟ آن هم با یکی از سریع ترین پردازنده‌های مرکزی چند رشته‌ای در بخش مصرف کننده عمومی؟ خوب، به طور خلاصه باید گفت بله و این کار با با مادربرد 110 دلاری B650 شرکت ازراک انجام شده است.

اورکلاکر موفق به اورکلاک حافظه DDR5-10600 با APU Ryzen 7 8700G شد!

منحصر به فردترین رکورد اورکلاک در چند سال اخیر

این شکستن رکورد اورکلاک تنها با یک مادربرد سطح پایین، توسط یک اورکلاکر کانادایی با نام مستعار، SaltyCroissant انجام شده است، که برای برنامه‌ی خود از مادربرد ASRock B650M-HDV/M.2 و پردازنده‌ی مرکزی 16 هسته‌ای AMD Ryzen 9 7950X جهت ورود به بالاترین عملکرد ممکن استفاده کرده است، ترکیبی که می‌تواند هر علاقه‌مندی به دنیای سخت افزار را شوکه کند. اورکلاکی که منجر به بالاترین رکوردی شده که تاکنون روی یک تراشه 16 هسته ای ثبت شده است.

رکورد اورکلاک مادربرد سطح پایین

این فرآیند اورکلاک با استفاده از خنک کننده قدرتمندی مانند نیتروژن مایع انجام شد که باعث شد CPU غول پیکر AMD Ryzen 9 7950X بتواند با فرکانس 6.834 گیگاهرتز در تمام هسته‌های خود کار کند و آنچه قابل توجه است این است که این کار بر روی مادربرد ASRock B650M-HDV/M.2 انجام شده است که دارای طراحی فاز 8+2+1 است. از هر زاویه‌ای که بخواهیم به آن نگاه کنیم، این یک مادربرد سطح پایه است و معمولاً چیزی که انتظار دارید این است که چنین اورکلاک‌هایی را در مادربردهای فوق پیشرفته با تعداد VRM بالاتر از آنچه در B650M ارائه شده است مشاهده کنید.

اما این اورکلاکر توانسته است با اعمال تنظیمات صحیح، بر روی مادربرد ازراک B650M-HDV/M.2 توانست پردازنده مرکزی AMD Ryzen 9 7950X را در معیار 7-ZIP ثابت نگه دارد که در آن به رکورد 16 هسته‌ای در این پردازنده و همچنین سریع‌ترین عملکرد ثبت‌شده برای خود این CPU در این معیار خاص دست پیدا کند. امتیاز نهایی 306686 MIPS بود.

موفقیت او در شکستن رکورد اورکلاک تنها با ی مادربرد سطح پایین به حدی چشم گیر بوده است که نخبه‌های اورکرلاک حرفه‌ای جهان مانند SPLAVE و SAFEDISK به SaltyCroissant بابت موفقیتش تبریک گفتند و به نظر می‌رسد که این مادربرد ممکن است بهترین عملکرد نسبت به هر دلار از قیمت خود را در بین تمام مادربردهایی که تا کنون به بازار عرضه شده است را ارائه کرده باشد.

مطالب مرتبط:

بدون امتیاز