کامپیوتر و سخت افزار

شرکت‌های سازنده، مادربرد های H610 DDR5 بیشتری عرضه می‌کنند

مادربردهای H610 اینتل، جزو مادربردهای اقتصادی این شرکت هستند و برای سیستم‌های اداری و خانگی پائین‌رده استفاده می‌شوند، به همین خاطر معمولاً کسی پردازنده‌های رده بالای اینتل را روی این مادربردها باندل نمی‌کند. برای کاهش هزینه‌های تولید، شرکت‌های سازنده مادربرد از فناوری حافظه‌های DDR4 برای مادربردهای H610 استفاده می‌کنند. اما طی یک سال گذشته شاهد کاهش شدید قیمت حافظه‌های DDR5 بوده‌ایم و به همین خاطر، سازندگان مادربرد ممکن است مادربرد های H610 DDR5 بیشتری عرضه کنند.

عرضه مادربرد های H610 DDR5

شرکت اینتل قصد دارد تولید مادربردهای B660 و Z690 خودش را کاهش بدهد، چرا که چیپست‌های جدید B670 و Z790 این شرکت معرفی شده و روی خط تولید هستند. اما این اتفاق قرار نیست برای چیپست H610 بیفتد، چرا که این چیپست جایگزینی در نسل جدید ندارد. به همین خاطر و اینطور که سایت چینی Board Channels گزارش داده، شرکت‌های تولیدکننده مادربرد قصد دارند به تولید مادربرد های H610 با پشتیبانی از حافظه‌های DDR5 روی بیاورند.

بیشتر بخوانید ...   شرکت MSI یک کارت گرافیک سبز رنگ GeForce RTX 4090 SUPRIM دارد!

در حال حاضر، کمترین قیمت برای یک کیت حافظه 2×16 گیگابایتی DDR5-4500 به 91 دلار رسیده، قیمتی که سه مرتبه از قیمت همین کیت در ژانویه پارسال پائین‌تر است. درست است که شاهد یک کاهش قیمت بسیار چشمگیر هستیم، اما همچنان قیمت این کیت‌ها حدود 40 درصد از قیمت یک کیت 2×16 گیگابایتی DDR4-2666 بالاتر است.

شاید برایتان جالب باشد؛ برخی شرکت‌های چینی تولیدکننده مادربرد توانسته‌اند یک سری مادربرد H610 با یک اسلات DDR4 و یک اسلات DDR5 تولید کنند. مادربردهای این چنینی در صورت رواج، می‌توانند برای کاربرانی که نمی‌دانند این روزها از چه پلتفرمی و چه نوع حافظه‌ای برای سیستم جدید خود استفاده کنند گزینه‌های جالب و جذابی باشند. اما نکته این است که پلتفرم H610 تنها یک کانال حافظه با تنها دو اسلات دارد و مادربردهای این چنینی، در واقعیت هیچ پتانسیل خاصی برای ارتقای حافظه ندارند.

مطالب مرتبط

بدون امتیاز