سکوت AMD در قبال مسائل مربوط به FSR، چرا خبری از پشتیبانی DLSS یا XeSS نیست؟
اکثر بازی هایی که در بسته های AMD گنجانده شده اند یا در حین بارگیری با آرم های AMD نمایش داده می شوند، به صورت پیش فرض از فناوری هایی مانند FidelityFX Super Resolution استفاده می کنند. این فناوری که مبتنی بر الگوریتم های پیشرفته ارتقاء مقیاس زمانی است، قابلیت افزایش وضوح و در نتیجه بهبود عملکرد را دارد، اما به قیمت کیفیت بصری کمتر. اما نسل دوم FSR کیفیت تصویر را به میزان قابل توجهی نسبت به FSR1 بهبود بخشیده است، ولی به هر حال آنها درگیر رقابتی سخت در صنعت بازی با انویدیا DLSS3 و اینتل XeSS هستند که در حال حاضر بخشی از بسیاری از بازی های محبوب را به شکل مناسبی پوشش می دهند. اما به تازگی یک سوال در رابطه با این فناوری پیش آمده، چرا در اکثر عنوان هایی که با نشان AMD عرضه می شوند خبری از پشتیبانی DLSS یا XeSS نیست؟
AMD FSR2 در مقابل انویدیا DLSS2، برنده چه کسی است؟
چرا در برخی عناوین تحت حمایت AMD خبری از پشتیبانی DLSS یا XeSS نیست؟
گروه Wccftech در بررسی ها خود متوجه الگویی شدند، که در آن برخی از عناوین تحت حمایت AMD ممکن است از DLSS یا XeSS پشتیبانی نکنند یا حداقل به بعدا از این فناوری ها در بازی های خود پشتیبانی کنند. کنجکاوی آنها باعث شده است تا فهرستی از تمام بازی هایی که با سخت افزار AMD همراه شده اند یا بخشی از راه اندازی سخت افزار بوده اند، تهیه کنند. نمودار یک مشکل واضح را در عناوین تحت حمایت AMD که فاقد پشتیبانی انویدیا DLSS هستند نشان می دهد که به نظر نمی رسد تصادفی باشد.
تاریخ عرضهعنوان بازیشریک تجاری تاریخ عرضه FSR 1/2تاریخ عرضه DLSS5/2/2023Redfallانویدیا5/2/20235/2/20234/28/2023STAR WARS: Jedi SurvivorAMD4/28/2023None4/21/2023Dead Island 2AMD4/21/2023None3/28/2023Last of Us Part 1AMD3/28/20233/28/20233/23/2023Resident Evil 4 RemakeAMD3/23/2023None1/24/2023ForspokenAMD1/24/20231/24/202312/2/2022Callisto ProtocolAMD12/2/2022None12/1/2022Marvel’s Midnight SunsNVIDIA12/1/202212/1/202211/30/2022Warhammer 40K DarktideNVIDIA11/30/202211/30/202210/19/2022Uncharted Legacy of Thieves CollectionAMD10/19/202210/19/20228/23/2022Saints RowAMD11/29/2022None8/12/2022Marvel’s Spiderman RemasteredNVIDIA8/12/20228/12/20225/25/2022Sniper Elite 5AMD5/25/2022None3/30/2022Death Stranding Directors CutNVIDIA9/28/20223/30/20223/24/2022Ghostwire TokyoNVIDIA3/24/20223/24/202211/15/2021Halo InfiniteAMDNoneNone10/26/2021Marvel’s Guardians of the GalaxyNVIDIA2/11/202210/26/202110/7/2021Far Cry 6AMD10/7/2021None10/6/2021Battlefield 2042NVIDIANone10/6/20215/7/2021Resident Evil VillageAMD7/19/2021None11/23/2020World of Warcraft ShadowlandsAMDNoneNone
به نظر می رسد هیچ دلیل واضحی وجود ندارد که چرا چنین بازی هایی دارای DLSS نیستند، و حتی اگر در زمان راه اندازی این فناوری را ندارند، چرا بعداً اجرا نمی شوند. بنابراین گروه Wccftech تصمیم گرفتند از که خود AMD است، بپرسند تا ببینند آیا می توانند چیزی بیابند که این وضعیت را توضیح دهد:
برای روشن تر شدن، سایت های اجتماعی وجود دارند که اجرای فناوری های ارتقاء مقیاس را دنبال می کنند، و این سایت ها نشان می دهند که تعدادی از بازی ها وجود دارند که در حال حاضر فقط از DLSS پشتیبانی می کنند (به عنوان مثال، لینک را ببینید).
AMD FidelityFX Super Resolution یک فناوری باز است که از انواع معماری های گرافیکی، از جمله کنسول ها و راه حل های رقابتی پشتیبانی می کند، و ما معتقدیم یک رویکرد باز که به طور گسترده در پلتفرم های سخت افزاری متعدد پشتیبانی می شود، بهترین رویکردی است که به نفع توسعه دهندگان و گیمرها است. AMD متعهد است که بهترین کار را برای توسعه دهندگان بازی و گیمرها انجام دهد و ما به توسعه دهندگان این انعطاف را می دهیم که FSR را در هر بازی که می کنند، پیاده سازی کنند.
نقل از مصاحبه سخنگوی AMD با Wccftech
پاسخ طفره آمیز AMD نگرانی هایی را در مورد آینده DLSS و XeSS در چنین عناوینی افزایش داده است. با توجه به اینکه انویدیا و اینتل ظاهراً برای فعال کردن پشتیبانی از فناوری های ویژه خود در بازی هایی که AMD از آنها حمایت مالی کرده است، به خود زحمتی نمی دهند، اما عدم شفافیت سخنگوی AMD نشان می دهد که تمایلی به پذیرش فناوری های ارتقاء مقیاس رقیب بر جایگاه آنها در بازار رقابتی کارت های گرافیکی تأثیر می گذارد.
اینتل، ما مانع کسی برای استفاده از فناوری NVIDIA Streamline نشده ایم
درست مانند AMD، همین سوال برای انویدیا نیز ارسال شد که در پاسخ دادن کمی روراست تر بودند. Keita Lida (معاون NVIDIA) تأیید کرد که انویدیا برنامه نویسان بازی را از اضافه کردن FSR/XeSS به بازی های خود منع نمی کند. در واقع، فناوری NVIDIA Streamline که از اجرای ارتقای مقیاس زمانی مراقبت می کند، باید این فرآیند را ساده تر هم کند.
انویدیا به هیچ وجه توسعه دهندگان را از اجرای فناوری های رقیب مسدود، محدود، دلسرد یا منع نمی کند و نخواهد کرد. ما پشتیبانی و ابزارهایی را برای همه توسعه دهندگان بازی فراهم می کنیم تا در صورت DLSS را به راحتی ادغام کنند و حتی NVIDIA Streamline را ایجاد کنند تا توسعه دهندگان بازی بتوانند فناوری های رقابتی را به بازی های خود اضافه کنند.
Keita Iida، معاون روابط توسعه دهندگان، NVIDIA
AMD همواره در اتخاذ فناوری های پیشرفته و به اشتراک گذاری آنها از طریق کانال های باز پیشتاز بوده است. این در تضاد با برنامه های انویدیا و اینتل است که فناوری ارتقاء مقیاس خود را به عنوان کد منتشر نکردند. با این حال، توسعه دهندگان بازی های بزرگ و کوچک هنوز هم می توانند فناوری های خود را از طریق کیت های توسعه نرم افزار موجود که از باینری های از پیش کامپایل شده استفاده می کنند، پیاده سازی کنند.
در واقع هیچ دلیل آشکاری برای AMD وجود ندارد که مانع پذیرش DLSS/XeSS در عناوین تحت عنوان خود شود. بسیاری از این بازی ها هنوز می توانند برای پشتیبانی از این فناوری ها اصلاح شوند، این اتفاق می تواند حتی به سادگی یک پشتیبانی غیررسمی باشد، اما همچنین نشان می دهد که پیاده سازی آن توسط توسعه دهندگان بازی باید نسبتاً بدون دردسر باشد.
مطالب مرتبط:
بدون امتیاز
کمی صبر کنید…