کامپیوتر و سخت افزار

سازندگان لپ‌تاپ روی PC های هوش مصنوعی به‌عنوان اتفاق بزرگ بعدی شرط‌بندی می‌کنند


با توجه به گزارشات، بازار PC ها در سال آینده چشم انداز مثبتی خواهد داشت، زیرا سازندگان لپ‌تاپ اطمینان دارند که روند نوظهور PC های هوش مصنوعی در سال 2024، رشد 11 درصدی را تجربه خواهد کرد.

تولید کنندگان این صنعت انتظار دارد PC های هوش مصنوعی همراه با سخت‌افزار نسل بعدی، مشتریان را برای خرید لپ‌تاپ‌های جدید در سال 2024 وسوسه کند.

صنعت PC ها در دو سال گذشته عمدتاً به این دلیل که مصرف‌کنندگان تمایلی به تغییر به سخت‌افزار نسل بعدی نداشته‌اند، به علاوه مسائلی از جمله تورم اضافه، افزایش قیمت‌ها و عوامل زنجیره تامین، کند بوده است. با این حال، سایت TechInsights گزارش داد، در حالی که انتظار می‌رود محموله‌ها در سال 2023 در مقایسه با سال 2021 تا 27 درصد کاهش یابد، به نظر می‌رسد سال آینده برای بازارهای PC ها سال «خوشحال کننده‌ای» خواهد بود. این نگرش مثبت به سال آینده به این دلیل است انتظار می‌رود که محموله‌ها با توجه به عوامل متعددی که PC های هوش مصنوعی در آن پیشرو محسوب می‌شوند، بهبود پیدا کنند.

سازندگان لپ‌تاپ روی PC های هوش مصنوعی به‌عنوان اتفاق بزرگ بعدی شرط‌بندی می‌کنند

پیش‌بینی رشد بازار PC های هوش مصنوعی

این جهش در PC ها شخصی توسط یک محقق بازار به نام Canalys نیز فاش شده است‌. این محقق پیش‌بینی کرده است که محموله‌های PC ها در سال 2024 به 267 میلیون دستگاه برسد که یک رشد 8 درصدی در سال است. سایت TechInsights فاش کرده است که انتظار می‌رود فروش جهانی نوت بوک در سال 2024 نسبت به سال 2023، 11 درصد رشد کند. احتمالا این افزایش در فروش که عمدتاً به هجوم هوش مصنوعی به بازارهای اصلی و چرخه ارتقاء مصرف کننده نسبت داده می‌شود، این بار تأثیر بیشتری داشته باشد. علاوه بر این، ظهور رقبای مبتنی بر ARM در بازار نیز به عنوان دلیلی برای رشد در نظر گرفته شده است.

پیش‌بینی این اتفاق که هوش مصنوعی واقعاً صنعت PC ها را «نجات» می‌دهد، قبلاً توسط پت گلسینگر، مدیر عامل شرکت اینتل انجام شده بود. او بیان کرد که هوش مصنوعی می‌تواند وضعیت فعلی بازارها را تغییر دهد، به‌ویژه وقتی صحبت از ادغام ویژگی‌های متمرکز بر هوش مصنوعی در برنامه‌های اصلی باشد. علاوه بر این، شرکت‌هایی مانند کوالکام (Qualcomm)، انویدیا (NVIDIA) و AMD در حال حرکت به سمت معرفی پردازنده‌های مبتنی بر ARM برای صنعت PC ها هستند که نه تنها رقابت را در این حوزه افزایش می‌دهد، بلکه به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد چیزی متفاوت از معماری x86 سنتی را تجربه کنند.

سازندگان لپ‌تاپ روی PC های هوش مصنوعی به‌عنوان اتفاق بزرگ بعدی شرط‌بندی می‌کنند

بهترین زمان برای تغییر به پلتفرم‌های نسل بعدی

جدا از هجوم محصولات جدید، استانداردهای فعلی مانند پلت فرم AM5 شرکت AMD عمدتاً از طریق موجی از تخفیف‌ها و تبلیغات به راحتی قابل دسترسی هستند. اخیرا، قیمت پردازنده Ryzen 7 7800X3D شرکت AMD به پایین‌ترین حد خود رسیده است و این بهترین زمان برای مصرف کنندگان است تا برای تغییر به پلتفرم‌های نسل بعدی اقدام کنند.
شرکت AMD همچنین APUهای نسل بعدی لپ‌تاپ‌های Ryzen خود را با موتورهای هوش مصنوعی جدید قدرتمند مانند XDNA 1 و XDNA 2 که در سال 2024 عرضه می‌شوند، ادغام کرده است. تعداد محموله‌ها تا سال 2025 به 250 میلیون دستگاه می‌رسد و شاهد رشد 15 درصدی در این بخش خواهیم بود.

بدون امتیاز