کامپیوتر و سخت افزار

تبدیل مایکروسافت DirectX به سیستم متن باز: تحول بزرگ مایکروسافت


مایکروسافت در اقدامی بزرگ اعلام کرده است که DirectX به SPIR-V، یک استاندارد متن باز به‌عنوان فرمت واسط برای نمایش برنامه‌های شیدر تغییر خواهد کرد. این تحول نشان‌دهنده هم‌سویی DirectX با استانداردهای صنعتی و استفاده از SPIR-V IR که توسط گروه Khronos ساخته شده است. تبدیل مایکروسافت DirectX به سیستم متن باز مزایای بسیار زیادی به همراه خواهد داشت و تولیدکنندگان سخت افزار، قابلیت توسعه محصولات خود بر پایه پلتفرم جدید مایکروسافت را خواهند داشت.

پیش از این، DirectX از DXIL (DirectX Intermediate Language) به‌عنوان فرمت واسط استفاده می‌کرد. این فرمت نوعی نمایش از کد شیدر است که کامپایلرهای مختلف می‌توانند آن را تفسیر کنند و به این ترتیب، این کدها قابلیت سازگاری با انواع دستگاه‌ها را دارند.

اما چرا مایکروسافت از DXIL به SPIR-V تغییر می‌دهد؟

شرکت‌های بزرگ صنعت مثل اینتل، AMD و Qualcomm از این فرمت برای برنامه‌های خود استفاده می‌کنند. بنابراین، پیوستن مایکروسافت به این روند منطقی به نظر می‌رسد، زیرا باعث افزایش سازگاری با دیگر شرکت‌ها و محصولات خواهد شد.

تیم‌های HLSL (زبان شیدر سطح بالا) مایکروسافت با گروه Khronos که سازنده SPIR-V است همکاری می‌کنند تا فرآیند توسعه این تغییر را آغاز کنند. مایکروسافت تاکید کرده است که این انتقال یک پروژه چندساله است، زیرا تغییر کل اکوسیستم DirectX به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد. زبان HLSL، به‌عنوان یکی از زبان‌های کلیدی صنعت سخت افزار، به‌طور گسترده استفاده می‌شود و گروه Khronos از این حرکت استقبال کرده است. این تغییر به‌نفع HLSL ،Direct3D و کل اکوسیستم گرافیکی خواهد بود.

تبدیل مایکروسافت DirectX به سیستم متن باز

این گروه تلاش خواهد کرد تا SPIR-V را به‌گونه‌ای تکامل دهد که به نیازهای تمامی API‌ها و زبان‌های مشتری از جمله DX12 و HLSL پاسخگو باشد.

نیل تروت، رئیس گروه Khronos

از آنجا که تغییر از DXIL به SPIR-V نیازمند تغییرات اساسی است، مایکروسافت رویکردی تدریجی اتخاذ خواهد کرد. در ابتدا، مجموعه‌ای از افزونه‌های SPIR-V برای پشتیبانی از ویژگی‌های فعلی و آینده شیدر Direct3D ارائه خواهد شد. همچنین، ابزارهای ترجمه‌ای برای استفاده متقابل بین فرمت‌های واسط فراهم خواهد شد. در نهایت، هدف مایکروسافت دستیابی به یک IR (نمایش واسط) یکپارچه است.

این تحول برای صنعت سخت افزار بسیار بزرگ است، زیرا به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که روی یک پلتفرم واحد کار کنند. طراحی SPIR-V به‌گونه‌ای است که قابلیت توسعه‌پذیری بالایی دارد و این امر موجب نوآوری سریع‌تر در ویژگی‌های API برای کارت گرافیک می‌شود. این تغییر نه تنها به تسریع پذیرش فناوری کمک می‌کند، بلکه باعث بهبود قابل توجهی در قابلیت‌های سخت‌افزاری خواهد شد.

مایکروسافت معتقد است که این تغییر به SPIR-V سرمایه‌گذاری برای آینده DirectX است و دورانی جدید از توسعه در این اکوسیستم را آغاز خواهد کرد. البته اجرایی کردن این روند، زمان و هزینه زیادی برای مایکروسافت خواهد داشت که بعد از راه‌اندازی آن شاهد عملکرد بالای توسعه دهندگان برای این پلتفرم خواهیم بود.

مطالب مرتبط:

بدون امتیاز