کامپیوتر و سخت افزار

تبدیل مایکروسافت DirectX به سیستم متن باز: تحول بزرگ مایکروسافت

مایکروسافت در اقدامی بزرگ اعلام کرده است که DirectX به SPIRV، یک استاندارد متن باز به عنوان فرمت واسط برای نمایش برنامه های شیدر تغییر خواهد کرد. این تحول نشان دهنده هم سویی DirectX با استانداردهای صنعتی و استفاده از SPIRV IR که توسط گروه Khronos ساخته شده است. تبدیل مایکروسافت DirectX به سیستم متن باز مزایای بسیار زیادی به همراه خواهد داشت و تولیدکنندگان سخت افزار، قابلیت توسعه محصولات خود بر پایه پلتفرم جدید مایکروسافت را خواهند داشت.

پیش از این، DirectX از DXIL (DirectX Intermediate Language) به عنوان فرمت واسط استفاده می کرد. این فرمت نوعی نمایش از کد شیدر است که کامپایلرهای مختلف می توانند آن را تفسیر کنند و به این ترتیب، این کدها قابلیت سازگاری با انواع دستگاه ها را دارند.

اما چرا مایکروسافت از DXIL به SPIRV تغییر می دهد؟

شرکت های بزرگ صنعت مثل اینتل، AMD و Qualcomm از این فرمت برای برنامه های خود استفاده می کنند. بنابراین، پیوستن مایکروسافت به این روند منطقی به نظر می رسد، زیرا باعث افزایش سازگاری با دیگر شرکت ها و محصولات خواهد شد.

تیم های HLSL (زبان شیدر سطح بالا) مایکروسافت با گروه Khronos که سازنده SPIRV است همکاری می کنند تا فرآیند توسعه این تغییر را آغاز کنند. مایکروسافت تاکید کرده است که این انتقال یک پروژه چندساله است، زیرا تغییر کل اکوسیستم DirectX به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد. زبان HLSL، به عنوان یکی از زبان های کلیدی صنعت سخت افزار، به طور گسترده استفاده می شود و گروه Khronos از این حرکت استقبال کرده است. این تغییر به نفع HLSL ،Direct3D و کل اکوسیستم گرافیکی خواهد بود.

این گروه تلاش خواهد کرد تا SPIRV را به گونه ای تکامل دهد که به نیازهای تمامی API ها و زبان های مشتری از جمله DX12 و HLSL پاسخگو باشد.

نیل تروت، رئیس گروه Khronos

از آنجا که تغییر از DXIL به SPIRV نیازمند تغییرات اساسی است، مایکروسافت رویکردی تدریجی اتخاذ خواهد کرد. در ابتدا، مجموعه ای از افزونه های SPIRV برای پشتیبانی از ویژگی های فعلی و آینده شیدر Direct3D ارائه خواهد شد. همچنین، ابزارهای ترجمه ای برای استفاده متقابل بین فرمت های واسط فراهم خواهد شد. در نهایت، هدف مایکروسافت دستیابی به یک IR (نمایش واسط) یکپارچه است.

این تحول برای صنعت سخت افزار بسیار بزرگ است، زیرا به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که روی یک پلتفرم واحد کار کنند. طراحی SPIRV به گونه ای است که قابلیت توسعه پذیری بالایی دارد و این امر موجب نوآوری سریع تر در ویژگی های API برای کارت گرافیک می شود. این تغییر نه تنها به تسریع پذیرش فناوری کمک می کند، بلکه باعث بهبود قابل توجهی در قابلیت های سخت افزاری خواهد شد.

مایکروسافت معتقد است که این تغییر به SPIRV سرمایه گذاری برای آینده DirectX است و دورانی جدید از توسعه در این اکوسیستم را آغاز خواهد کرد. البته اجرایی کردن این روند، زمان و هزینه زیادی برای مایکروسافت خواهد داشت که بعد از راه اندازی آن شاهد عملکرد بالای توسعه دهندگان برای این پلتفرم خواهیم بود.

مطالب مرتبط:

بدون امتیاز

کمی صبر کنید…

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا