کامپیوتر و سخت افزار

اینتل وجود حافظه پنهان L4 Adamantine را در پردازنده Meteor Lake تایید کرد

اینتل استفاده از حافظه پنهان سطح 4 یا L4 Adamantine را برای سیستم آینده خود بر روی پردازنده با نام رمز Meteor Lake تأیید کرده است. این موضوع اولین بار توسط فورونیکس در وصله‌های اخیر لینوکس گزارش شد. به غیر از تایید بازگشت حافظه نهان L4 در پردازنده‌ها، مشابه eDRAMهایی که در پلتفرم Intel Broadwell داشتیم، جزئیات بیشتری مربوط به پیاده سازی Meteor Lake وجود ندارد.

بهبود چشم گیر عملکرد پردازنده مرکزی در بخش بایوس با حافظه پنهان L4 Adamantine

همانطور که مشخص است، اینتل قبلا حق اختراعی را ثبت کرده بود که ممکن است استفاده از چنین کَشی را توضیح دهد. طبق پتنت ثبت شده در دسامبر 2020، «معماری نسل بعدی این شرکت» با نام Meteor Lake باید دارای «حافظه های روی بسته» باشد. به عبارت دیگر، حافظه پنهان Adamantine بخشی از کاشی پایه است که می‌تواند توسط هر یک از بلوک‌های سازنده نسل بعدی این سری پردازنده مرکزی قابل دسترسی باشد.

حافظه پنهان L4 Adamantine پردازنده Meteor Lake

Meteor Lake به طور کامل از معماری ترکیبی با ترکیب پنج کاشی مختلف استفاده می‌کند: CPU، SoC، GPU، I/O و کاشی پایه. حافظه نهان Adamantine زمان دسترسی بسیار سریع‌تری را نسبت به هر کش معمولی مانند L3، که معمولاً بخشی از کاشی CPU است، ارائه می‌کند.

همانطور که توسط اینتل توضیح داده شد، هدف اصلی کش L4 بهبود بهینه سازی بوت و افزایش امنیت در اطراف پردازنده مرکزی میزبان است. علاوه بر این، حافظه نهان L4 حافظه نهان را در هنگام تنظیم مجدد حفظ می‌کند، که منجر به بهبود زمان بارگذاری می‌شود که در غیر این صورت باید تمام چرخه‌های بوت/بازنشانی را در مدت زمان بیشتری طی کند.

در توضیحات اینتل در این مورد آمده است:

معماری‌های SoC مشتری نسل بعدی ممکن است کش‌های بزرگ روی بسته را معرفی کنند که امکان استفاده‌های جدید را فراهم می‌کند. زمان دسترسی برای حافظه نهان L4 (به عنوان مثال، “Adamantine” یا “ADM”) ممکن است بسیار کمتر از زمان دسترسی DRAM باشد، که برای بهبود ارتباطات پردازنده مرکزی میزبان و کنترل کننده امنیتی استفاده می‌شود. تجسم‌ها به محافظت از نوآوری‌ها در بهینه‌سازی بوت کمک می‌کنند. وجود حافظه در دسترس در هنگام بازنشانی همچنین کمک می‌کند تا مفروضات بایوس قدیمی را باطل کنیم و راه‌حل بایوس سریع‌تر و کارآمدتری با مرحله سیستم‌افزار کاهش‌یافته (مانند مرحله تنظیم مجدد قبل از CPU، مرحله IBBL و مرحله IBB) برای موارد استفاده از دستگاه‌های مدرن مانند Automotive IVI ایجاد کنیم. (به طور مثال در بخش خودور، روشن کردن دوربین دید عقب در عرض 2 ثانیه). بر این اساس، بخش‌های جدیدی از بازار ممکن است در دسترس باشند.

حق ثبت اختراع به یک بلوک دیاگرام پیوست شده است که به وضوح تأیید می‌کند که ما به یک Meteor Lake با 2 هسته RWC (Redwood Cove) و 8 CMT (Crestmont) نگاه می‌کنیم. جالب اینجاست که کاشی این محصول همچنین دارای دو هسته CMT است که قبلاً توسط برخی از افشاگران لو رفته بود. این طراحی خاص همچنین دارای گرافیک Gen 12.7 Xe با 64 EU در خود خواهد بود.

حافظه پنهان L4 Adamantine پردازنده Meteor Lake

همچنین Moore’s Law is Dead در آخرین ویدیوی خود به حافظه پنهان L4 Adamantine اشاره کرده بود، او ادعا می‌کرد که این کش می‌تواند از نظر حجم حتی به “گیگابایت” گسترش یابد، اما در حال حاضر تنها با اندازه‌های 128 مگابایت تا نهایتا 512 مگابایت آزمایش شده است.

اما به طور رسمی انتظار می‌رود که اینتل حافظه پنهان Meteor Lake را در نیمه دوم سال 2023 راه اندازی کند. با این حال، این شرکت هنوز تایید نکرده که کدام سری از پردازنده های Meteor Lake برای اولین بار با حافظه پنهان L4 Adamantine عرضه خواهند شد.

مطالب مرتبط:

بدون امتیاز