کامپیوتر و سخت افزار

اینتل دو نسل بعدی پردازنده گرافیکی خود را در TSMC می‌سازد

بر اساس گزارش‌ها، اینتل قصد دارد نسل بعدی پردازنده گرافیکی Battlemage و Celestial خود را برای خانواده‌های Arc آینده با استفاده از فناوری‌های TSMC بسازد. به شکلی که پردازنده گرافیکی نسل دوم Battlemage با فناوری 4 نانومتری و نسل سوم Celestial با فناوری 3 نانومتری TSMC عرضه خواهند شد.

اینتل همچنان به موفقیت پردازنده‌های گرافیکی گسسته خود امیدوار است

این گزارش از رسانه تایوانی ctee.com.tw، که منابع نزدیک به TSMC و اینتل دارد، منتشر شده است. بر اساس این منبع خبری، TSMC سفارش بزرگی از اینتل برای تولید نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی Battlemage و Celestial دریافت کرده است. این منبع گزارش می‌دهد در حالی که در بخش AXG که اکنون به دو گروه CCG و DCAI تقسیم شده است بازسازی صورت گرفته است، تیم اصلی که خط تولید Arc را به واقعیت تبدیل کرده است، در بخش گیم، ورزش‌های الکترونیکی و هوش مصنوعی همچنان به دنبال تقاضای قوی‌تر از پردازنده‌های گرافیکی مجزا خوش بین هستند.

به این ترتیب، اینتل در حال کار برای برنامه‌ریزی جهت تولید دو پردازنده گرافیکی با همکاری TSMC است. اولین پردازنده گرافیکی، نسل دوم Battlemage خواهد بود که از معماری Xe2 استفاده می‌کند. گفته می‌شود که پردازنده‌های گرافیکی Battlemage در نیمه دوم سال 2024 وارد بازار خواهند شد و از گره پردازش 4 نانومتری TSMC استفاده خواهند کرد. سپس بعد از Battlemage نسل سوم پردازنده‌های گرافیکی Celestial می‌آیند که از معماری Xe3 استفاده می‌کنند. این پردازنده‌های گرافیکی از گره پردازشی N3X (3 نانومتری) TSMC استفاده می‌کنند و در نیمه دوم سال 2026 وارد بازار می‌شوند.

از نظر توسعه پردازنده‌های گرافیکی مبتنی بر Arc و کارت‌های گرافیک گسسته مصرف‌کننده، اگرچه اینتل امسال با فشار کاهش موجودی در زنجیره تولید مواجه است و با چالش‌های بیشتری در عملیات مواجه است، {اما} تحقیق و توسعه پردازنده گرافیکی طبق روال برنامه‌ریزی‌شده ادامه خواهد یافت. طبق گفته منابع صنعتی، اینتل تراشه گرافیکی نسل دوم Battlemage را با معماری Xe2 در نیمه دوم سال 2024 و نسل سوم تراشه گرافیکی Celestial با معماری Xe3 را در نیمه دوم سال 2026 عرضه خواهد کرد.

اگرچه اینتل سرمایه‌گذاری زیادی در ساخت ویفرهای پردازشی 4 نانومتری و پیشرفته‌تر انجام داده است، همچنان خط تولید پردازنده گرافیکی مدل تجاری با ریخته‌گری ویفر را حفظ خواهد کرد و TSMC تنها شریک آن شده است. قابل درک است که تراشه گرافیکی نسل دوم Battlemage از فرآیند 4 نانومتری TSMC استفاده می کند و انتظار می‌رود تولید آن در نیمه اول سال 2024 آغاز شود. تراشه گرافیکی نسل سوم Celestial از فرآیند 3 نانومتری N3X TSMC استفاده خواهد کرد. در نیمه اول سال 2026 وارد حجم خواهد شد.

via Ctee

با توجه به اینکه اینتل از TSMC برای تولید پردازنده گرافیکی نسل اول خود با اسم رمز Alchemist (Xe) استفاده کرده است، می‌توان به اعتبار این گزارش خوش بین بود. هرچند که این پردازنده‌های گرافیکی تقریباً در اواسط سال 2022 راه‌اندازی شدند، اما عملا در نیمه دوم سال 2022 بود که امکان دسترسی به آن برای مصرف کنندگان فراهم شد. در حال حاضر همه‌ی تراشه‌ها از فرآیند 6 نانومتری TSMC استفاده می‌کنند و راه‌اندازی Battlemage دو سال پس از آن در 2024 چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. البته در حین این دوره‌ی گذر، اینتل نیز می‌تواند مجموعه موجود خود را تحت خانواده +Alchemist که مدتی است شایعه شده است، به روز کند.

یک طرح محصول اخیراً فاش شده توسط مهندس اینتل نشان داد که پردازنده‌های گرافیکی Battlemage Xe2 و Celestial Xe3 در هر دو نوع HPG و LPG عرضه خواهند شد. مدل‌های Battlemage LPG در پردازنده‌های Lunar Lake و مدل‌های LPG Celestial در پردازنده‌های Panther Lake استفاده خواهند شد. پردازنده‌های گرافیکی گسسته موجود در کارت‌های گرافیک HPG Arc نیز زودتر از سری LPG عرضه می‌شوند و بخش 75-250 وات را مورد هدف قرار خواهند داد.

انتشار این گزارش، نشان از خوش بینی مدیران این شرکت به موفقیت پردازنده‌های گرافیکی اینتل در بلند مدت است. این در حالی است که AMD به عنوان رقیب سنتی انویدیا با تجربه‌ای طولانی به سختی درگیر مبارزه با تیم سبز است. همچنین اینتل تلاش زیادی را صرف اصلاح مجموعه Alchemist موجود خود کرده است و آنها را تا راه اندازی‌های بعدی بهبود خواهد بخشید.

مطالب مرتبط:

امتیاز: 1.0 از 5 (1 رای)