کامپیوتر و سخت افزار

ایسوس PN65 اولین مینی کامپیوتر با پردازنده نسل چهارده اینتل

در حال حاضر ایسوس مشغول کار بر روی یک مینی کامپیوتر نسل چهارده به نام ExpertCenter PN65 است. طبق مشخصات اعلام شده توسط videocardz، نسخه جدید این محصول اکنون تایید شده است، که دارای پردازنده نسل چهاردهم Core Intel است.

پشتیبانی از حافظه‌های رم DDR5 در مینی کامپیوتر PN65

مدل فعلی مینی کامپیوتر (سری PN64) به پردازنده مرکزی لپ تاپ پیشرفته Raptor Lake Core i7-13700H/13800H مجهز شده است. اینها محصولاتی با توان 45 وات هستند که با cTDP (قدرت طراحی حرارتی قابل تنظیم) 35 وات کار می‌کنند. به نظر می‌رسد که جانشین نسل جدید آنها از یک پردازنده مرکزی نسل چهاردهم با توان 28 وات استفاده کند. باید توجه داشت که پردازنده‌های مرکزی موبایل اینتل در انواع مختلفی مانند سری H، P یا U موجود هستند. این به تیم طراحی محصول بستگی دارد که بهترین پردازنده مرکزی را برای کلاس قدرت و حرارتی دستگاه انتخاب کند، اما همچنان می‌توان هر پردازنده را با افزایش یا کاهش TDP آن تنظیم کرد.

پیش از این اینتل تأیید کرده بود که پلتفرم نسل بعدی موبایل از یک طرح نامگذاری متفاوت استفاده خواهد کرد که اصلاً شبیه به سری Core نسل چهاردهم به نظر نمی‌رسد. این بدان معنی است که PN65 MiniPC می‌تواند از نمونه تازه‌سازی شده‌ی Raptor Lake به جای Meteor Lake استفاده کند، اما تا کنون هیچ‌یک از این گزینه‌ها هنوز مشخص نشده است.

مینی کامپیوتر نسل چهارده

جدا از بحث ارتقاء پردزانده مرکزی، PN65 نسل جدید از حافظه‌های سریع‌تر DDR5-5600 پشتیبانی می‌کند (نسبت به 4800 MT/s در PN64). ویژگی اصلی سری چهاردهمین نسل دسکتاپ Core پشتیبانی از حافظه سریع‌تر است، بنابراین اگر اینتل محصولات موبایل خود را نیز به روز کند، چنین ارتقایی در اینجا نیز خودنمایی خواهد کرد.

شایان ذکر است که این محصول ظاهرا دارای پردازنده گرافیکی Intel Iris Xe است، نه پردازنده‌ی Arc که یکی از ویژگی‌های Meteor Lake است. این موضوع خود بیشتر نشانه‌ای از این است که در واقع ما باید منتظر آخرین به روز‌رسانی پردزانده مرکزی Raptor Lake باشیم.

مطالب مرتبط:

بدون امتیاز