کامپیوتر و سخت افزار

اولین اسکرین شات از پیکربندی AMD Ryzen 8000 Strix Point لو رفت

وب سایتی به نام Performancedatabases ادعا می‌کند که اولین تصویر از جزئیات و مشخصات پیکربندی AMD Ryzen 8000 Strix Point را در اختیار دارد. درواقع این وب سایت دو اسکرین شات را به اشتراک گذاشته است که پردازنده مرکزی موبایل ادعایی AMD Ryzen 8000 را با نام رمز Strix Point نشان می‌دهد. در حالی که اسکرین شات CPU-Z به طور کامل این CPU را شناسایی نکرده است، اما موفق شده که مجموعه دستورالعمل‌های سازگار و ابعاد فیزیکی CPU را شناسایی کند.

آخرین اطلاعات از پیکربندی پردازنده AMD Ryzen 8000 Strix Point

پیکربندی هیبریدی 12 هسته‌ای همراه با پشتیبانی کامل از Hyper-threading

از سوی دیگر، اسکرین شات HWiNFO تایید می‌کند که پردازنده مورد بحث در واقع یک نوع Strix (Point) است که بر روی یک گره 4 نانومتری ساخته شده و دارای توان حرارتی 45 واتی است. البته این جزئیات خاص به صورت دستی به نرم افزار اضافه شد. اسکرین شات HWiNFO همچنین اطلاعات پیچیده‌تری در مورد سرعت کلاک آن ارائه می‌دهد. با این حال، کاملا مشخص است که داده‌ها نادرست هستند زیرا سرعت کلاک پایه 8.8 گیگاهرتز را نشان می‌دهند که طبیعتا چنین چیزی ممکن نیست. با این حال، می‎‎توان به این موضوع توجه داشت که پشتیبانی از دستورالعمل های AVX2 و AVX512 در آن وجود دارد.

پیکربندی AMD Ryzen 8000 Strix Point
پیکربندی AMD Ryzen 8000 Strix Point

به هر حال، در اینجا تأیید در مورد شمارش تعداد هسته از اهمیت بیشتری برخوردار است. اسکرین شات نشان می‌دهد که این پردازنده مرکزی از 4 هسته قدرتمند Zen5 و 8 هسته کارآمدتر یا به طور دقیق از معماری Zen5 و Zen5c تشکیل شده است. قابل ذکر است، هر دو نوع هسته از Hyper-threading پشتیبانی می‌کنند، ویژگی که در هسته‌های کم‌ مصرف اینتل وجود ندارد. علاوه بر این، به نظر می‌رسد که کش داده L1 دارای 48 کیلوبایت حافظه است در حالی که حافطه کش دستورالعمل‌ها 32 کیلوبایت است. علاوه بر این، هسته‌های قدرتمند دارای 1 مگابایت حافظه نهان L2 هستند، در حالی که هسته‌های کم‌ مصرف گروه‌بندی شده مجموعاً 1 مگابایت حافظه نهان L2 را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

این یافته‌ها به عنوان نشانه اولیه‌ای از این است که APU‌های Strix Point در حال حاضر تحت آزمایش هستند، تا پشتیبانی اولیه CPU-Z و HWiNFO از آنها تایید شود. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که این CPU‌ها در حال حاضر همگی‌ در مرحله نمونه مهندسی (ES) هستند و پیش‌بینی می‌شود که نمونه‌های ویژه دریافت صلاحیت یا (QS) تا پایان سال جاری میلادی در دسترس نخواهند بود.

مطالب مرتبط:

بدون امتیاز