کامپیوتر و سخت افزار

اورکلاک پردازنده Ryzen 7 7800X3D تا فرکانس 5.4 گیگاهرتز

به تازگی اورکلاکر SkatterBencher به سراغ پردازنده تازه عرضه شده Ryzen 7 7800X3D رفته و آن را اورکلاک کرده و نتایج آن را در قالب یک دیدئو و مقاله طولانی منتشر کرده است. SkatterBencher دانش اورکلاک سرشاری دارد و این دانش را از طریق متن‌های روان خودش به کاربران منتقل می‌کند تا هر کسی بتواند پردازنده پیچیده‌ای مانند Ryzen 7 7800X3D را اورکلاک کند.

اورکلاک پردازنده Ryzen 7 7800X3D

روز گذشته موعد انتشار بررسی‌های مستقل از پردازنده R7 7800X3D بود و SkatterBencher جزو اولین کسانی بود که بررسی خود را از این پردازنده منتشر کرد. اما می‌دانیم که SkatterBencher یک بررسی‌کننده عادی نیست و در اصل یک اورکلاکر حرفه‌ای است. بگذارید به این نکته اشاره کنیم که پردازنده‌های Ryzen X3D به صورت پیش‌فرض قابل اورکلاک نیستند و شرکت AMD قابلیت اورکلاک را روی این پردازنده‌ها غیرفعال کرده تا کش اضافی آن‌ها آسیب نبیند. اما باز با این وجود، روش‌هایی برای بهبود عملکرد این پردازنده‌ها وجود دارند.

بیشتر بخوانید ...   G.Skill از حافظه RDIMM Zeta R5 Neo DDR5-6400 را برای سری Threadripper 7000 رونمایی کرد

SkatterBencher پس از امتحان روش‌های متعدد برای بهبود عملکرد پردازنده Ryzen 7 7800X3D نظیر فعال کردن PBO 2.0 و EXPO و بهینه کردن منحنی ولتاژ-فرکانس و استفاده از مولد اکسترنال فرکانس، توانست در نهایت به فرکانس 5.3 گیگاهرتز برای یک رشته و فرکانس 5.4 گیگاهرتز برای یک جفت هسته برسد:

درست است که از نتایج تلاش‌های SkatterBencher به این می‌رسیم که عملکرد پردازنده R7 7800X3D قابل بهبود است، اما مسیری که این اورکلاکر طی کرده و اقداماتی که انجام داده برای کاربر عادی توصیه نمی‌شود. این پردازنده‌ها به صورت عادی و استاندارد، قابل اورکلاک نیستند و استفاده از ابزارهایی مانند مولد اکسترنال فرکانس، می‌تواند آن‌ها را دچار مشکلات پایداری و حتی آسیب‌های جدی کند. پردازنده Ryzen 7 7800X3D به صورت پیش‌فرض به اندازه کافی سریع هست و نیاز خاصی به افزایش عملکرد آن وجود ندارد.

مطالب مرتبط

بدون امتیاز