انویدیا جزئیات جدیدی از فناوری DLSS 4 منتشر کرد
شرکت انویدیا به تازگی مقاله ای تحقیقاتی درباره فناوری پیشرفته DLSS 4 منتشر کرده است. DLSS یک فناوری نوآورانه مبتنی بر هوش مصنوعی است که برای بهبود عملکرد و کیفیت بصری در رندرینگ بصورت آنی طراحی شده است. نسخه جدید شامل پیشرفت های چشم گیری در تولید فریم (Frame Generation)، بازسازی پرتو (Ray Reconstruction) و کاهش تأخیر (Latency) است که موجب تحولی بزرگ در صنعت بازی سازی و گرافیک خواهد شد.
ویژگی های اصلی DLSS 4
تولید چند فریم
یکی از ویژگی های برجسته نسخه چهارم DLSS (مخفف Deep Learning Super Sampling)، قابلیت تولید چند فریم (MultiFrame Generation) است. این فناوری با استفاده از هوش مصنوعی، به ازای هر فریم اصلی، سه فریم اضافی ایجاد می کند و با این تکنیک خلاقانه، فریم هایی با کیفیت بصری بالا و سرعت قابل توجه به کاربران ارائه می شود. نتیجه این فرآیند، تجربه ای واقعی تر در رندرینگ گرافیکی است که توجه گیمرها و توسعه دهندگان را جلب کرده است.
بهره گیری از مدل های ترنسفورمر
DLSS 4 از معماری های پیشرفته هوش مصنوعی، به ویژه مدل های ترنسفورمر، بهره می برد که جایگزین شبکه های عصبی کانولوشن در نسخه های پیشین شده اند. این تغییر بنیادین باعث بهبود قابل توجهی در ثبت و تحلیل وابستگی های فضایی و زمانی شده و کیفیت جلوه های ردیابی پرتو (Ray Tracing) را بر اساس بنچمارک های انویدیا، بین 30 تا 50 درصد ارتقاء داده است.
DLSS 4 موفق شده است زمان پردازش فریم های تولیدشده توسط هوش مصنوعی را به تنها 1 میلی ثانیه کاهش دهد. این عدد در مقایسه با 3.25 میلی ثانیه ای که نسخه قبلی نیاز داشت، پیشرفتی شگفت انگیز محسوب می شود. این فناوری با بهره گیری از کارت های گرافیکی نسل جدید سری RTX 50 توانسته عملکردی بی نظیر ارائه کند.
کاهش تأخیر در بازی های رقابتی
برای بازی های رقابتی که نیاز به واکنش سریع دارند، ویژگی نوآورانه Reflex Frame Warp معرفی شده است که تأخیر ورودی را تا 75 درصد کاهش می دهد. به عنوان مثال، در بازی های معروفی مثل THE FINALS و VALORANT، تأخیر ورودی به ترتیب به 14 میلی ثانیه و کمتر از 3 میلی ثانیه کاهش یافته است، که این رقم ها برتری تکنولوژیکی انویدیا را بیش ازپیش اثبات می کند.
مزایا برای توسعه دهندگان
DLSS 4 یک گام بزرگ برای ساده سازی فرآیند توسعه بازی های گرافیکی محسوب می شود. با پیاده سازی اکوسیستم یکپارچه مبتنی بر هوش مصنوعی، نیاز به تنظیمات دستی برای جلوه های ردیابی پرتو به حداقل رسیده است. این موضوع به استودیوهای بازی سازی کمک می کند تا با سخت افزارهای متنوع، ردیابی مسیر پیشرفته را به راحتی پیاده سازی کنند. همچنین چالش هایی مانند مدیریت حرکات سریع، جلوه های پیچیده ذرات و کاهش آرتیفکت یا خطا های بسری نیز در این فناوری جدید به خوبی برطرف شده است.
اطمینان از کیفیت
انویدیا برای اطمینان از عملکرد دقیق و پایدار DLSS 4، از یک ابرکامپیوتر پیشرفته بهره می برد که به مدت 6 سال مداوم در حال تحلیل و بهبود این فناوری است. این سیستم با شناسایی مشکلاتی نظیر گوستینگ (Ghosting)، پرش تصویر (Flickering) و تاری (Blurriness)، پایگاه داده آموزشی خود را به روزرسانی کرده و موجب می شود DLSS به صورت هوشمند یاد بگیرد که فریم هایی با کیفیت واقعی، مشابه موتورهای ساخت بازی، بدون هیچ گونه آرتیفکت تولید کند.
به این ترتیب، DLSS 4 نه تنها باعث ارتقاء تجربه گیمینگ کاربران می شود، بلکه ابزاری حیاتی برای توسعه دهندگان در مسیر خلق آثار بصری خارق العاده به شمار می آید. این فناوری نماد پیشرفت فناوری های هوش مصنوعی در صنعت گرافیک است.
بدون امتیاز
کمی صبر کنید…