کامپیوتر و سخت افزار

همکاری AMD و JEDEC برای رسیدن به حافظه DDR5 جدید MRDIMMs

دو شرکت بزرگ در زمینه سخت افزار رایانه، یعنی AMD و JEDEC در حال همکاری با یکدیگر برای ایجاد یک استاندارد صنعتی جدید برای حافظه DDR5 به نام MRDIMMs یا همان (multi-ranked buffered DIMMs) هستند. فناوری که قرار است در آینده بخش مهمی از محدودیت‌های سرورها را برطرف کند.

افزایش لحظه به لحظه‌ی نیاز به پهنای باند در سرورها و نیاز به راه حل‌های نوین

نیاز دائمی به پهنای باند در سیستم‌های سرور مشکلاتی را ایجاد می‌کند که به راحتی قابل حل نیست. از سوی دیگر افزودن حافظه بیشتر نیز دشوارهای خود را دارد، زیرا منجر به بسیار بزرگ شدن مادربردها می‌شود. همچنین گنجاندن راه‌حل‌های حافظه روی بسته مانند HBM گران است و در نهایت فقط می‌تواند به یک ظرفیت حافظه خاص محدود شود. به همین دلایل است که دو شرکت AMD و JEDEC قصد دارند که با همکاری یکدیگر به فناوری حافظه DDR5 جدید MRDIMMs دست پیدا کنند.

مفهوم MRDIMM به صورت تئوری بر روی کاغذ ساده است. در این فناوری دو DDR5 DIMM را در یک ماژول ترکیب می‌کنند تا به طور موثر پهنای باند را دو برابر کند. به طور خاص، اگر دو DIMM DDR5 را که با سرعت 4400 MT/s کار می‌کنند، بگیرید و آنها را برای ایجاد یک DIMM واحد وصل کنید، در یک ماژول به سرعت 8800 MT/s خواهید رسید. برای استفاده بهینه از آن، یک مخزن داده یا بافر ویژه به طور موثر دو DIMM با سرعت داده دوگانه (DDR) را می‌گیرد و آنها را به DIMM با نرخ داده چهارگانه (QDR) تبدیل می‌کند.

بیشتر بخوانید ...   سامسونگ SSD قابل حمل جدید T5 EVO را معرفی کرد
حافظه DDR5 جدید MRDIMMs

این طراحی همچنین امکان دسترسی همزمان به هر دو رتبه حافظه را به لطف ترکیب اضافه شده فراهم می‌کند. MRDIMM های نسل اول می‌توانند تا 8800 MT/s سرعت تولید کنند، در حالی که ماژول‌های نسل دوم و سوم می‌توانند به ترتیب به 12800 MT/s و 17600 MT/s برسند. انتظار می‌رود که MRDIMM های نسل سوم بعد از سال 2030 در دسترس باشند، بنابراین با یک پروژه طولانی مدت و آینده نگرانه مواجه هستیم.

اما در سمت دیگر، اینتل نیز راه‌حل مشابهی به نام Multiplexer Combined Ranks DIMM (MCRDIMM) دارد که از رویکرد مشابهی استفاده می‌کند. با این حال، انتظار می‌رود فناوری اینتل در اوایل سال‌های 2024/2025 و فراتر از نسل سرورها، با Granite Rapids به عنوان یک رقیب برای این فناوری معرفی شود. بنابراین ممکن است در آینده AMD در این زمینه کمی از رقیب سنتی خود عقب بی‌افتد.

مطالب مرتبط:

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)