کامپیوتر و سخت افزار

نمونه مهندسی یک پردازنده 96 هسته‌ای EPYC Genoa-X، برای فروش در چین!

بازار دست دوم سخت افزار در کشور چین، یکی از عجیب‌ترین بازارهای دست دوم دنیاست و همه چیز در آن پیدا می‌شود. سایت Goofish یک پلتفرم خرید و فروش قطعات سخت افزاری دست دوم در چین است که حتی می‌توان پردازنده‌های عرضه نشده اینتل و AMD را روی آن برای فروش پیدا کرد. این پردازنده‌ها معمولاً نمونه‌های مهندسی هستند و کارایی کامل ندارند، البته گاهی هم نمونه‌های کنترل کیفیت پردازنده‌ها که تقریباً خود محصول نهایی هستند روی این سایت دیده می‌شوند. این بار و به تازگی یک نمونه مهندسی از یک پردازنده 96 هسته‌ای EPYC Genoa-X شرکت AMD با بیش از 1 گیگابایت کش روی این پلتفرم دیده شده است.

پردازنده EPYC 9684X Genoa-X روی سایت Goofish

پردازنده دیده شده، به احتمال زیاد پردازنده EPYC 9684X و از سری Genoa-X 3D V-Cache است. این پردازنده یک پردازنده 96 هسته‌ای بوده و 1152 مگابایت کش L3 دارد و تنها یک دستگاه از آن برای فروش روی سایت Goofish دیده شده است. به احتمال زیاد این پردازنده توانسته از آزمایشگاه‌های تست یکی از شرکای برد شرکت AMD به بیرون فرار کند و سر از بازار سیاه چین دربیاورد. البته که شرکای برد AMD حق فروش این پردازنده را ندارند، اما به طور کلی نه اینتل و نه AMD هیچ تلاش خاصی برای حذف این آگهی‌ها انجام نمی‌دهند. علاوه بر آن، بارکد پردازنده از روی تصویر آن پوشانده نشده و اگر AMD بخواهد می‌تواند به راحتی این پردازنده را رهگیری کند.

بیشتر بخوانید ...   اورکلاک پردازنده های AMD Threadripper 7000 گارانتی را باطل می‌کند!

پردازنده های EPYC Genoa-X Zen 4، جایگزین پردازنده‌های EPYC Milan-X Zen 3 شرکت AMD به حساب می‌آیند. این پردازنده‌ها به طور اختصاصی برای پردازش‌های محاسباتی و دیتابیس‌ها و سرورها توسعه پیدا کرده‌اند و به لطف کش L3 عظیمی که فناوری 3D V-Cache در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، عملکرد فوق‌العاده‌ای هم از خود در این پردازش‌ها نشان می‌دهند. شرکت AMD طبق نقشه راه قرار است همین امسال این پردازنده‌ها را به طور رسمی معرفی و به بازار عرضه کند، اما هنوز تاریخ دقیقی توسط AMD برای عرضه آن‌ها اعلام نشده است.

مطالب مرتبط

بدون امتیاز