کامپیوتر و سخت افزار

قیمت کارت گرافیک RX 7900 XT به 779 دلار رسید – تمام کارت‌های نسل جدید، زیر MSRP

بالاخره و تنها طی چند ماه، به وضعیتی رسیده‌ایم که تمام کارت گرافیک‌های نسل جدید، چه از سری RTX 40 و چه از سری RX 7000، یا به قیمت MSRP قابل خرید هستند و یا به قیمتی پائین‌تر از آن. آخرین کارت گرافیکی که قیمت آن هنوز کاهش پیدا نکرده بود کارت گرافیک RX 7900 XT شرکت AMD بود که به تازگی قیمت آن به 779 دلار رسیده است.

معمولاً و در شرایط عادی، رسیدن قیمت یک کارت گرافیک به MSRP اصلاً ارزش خبری ندارد و تا پیش از این هم نداشته است، اما طی چهار سال گذشته تغییرات بازار کارت گرافیک به اندازه‌ای گسترده و بی‌رحمانه بوده که کاهش قیمت یک کارت گرافیک به «قیمت پیشنهادی» آن یک خبر هیجان‌انگیز است. نه تنها کارت گرافیک‌های هر نسل نسبت به نسل قبل خود گران‌تر بوده‌اند، بلکه تولید آن‌ها نیز دشوارتر شده و دسترسی آن‌ها وضعیت نامناسب‌تری دارد. البته خوشبختانه طی چند ماه گذشته وضعیت بازار بسیار بهتر شده و از آشفتگی نسبی خارج شده است.

کاهش قیمت کارت گرافیک RX 7900 XT

در بازار ایالات متحده، در حال حاضر تمام کارت گرافیک‌های نسل جدید GeForce RTX 40 و Radeon RX 7000 یا با حداقل قیمت MSRP قابل خرید هستند، یا با قیمتی پائین‌تر از آن. با عرضه کارت گرافیک جدید GeForce RTX 4070 و برگشتن قیمت کارت گرافیک Radeon RX 7900 XT، دیگر مشکلی از بابت خرید کارت‌ها با قیمت MSRP آن‌ها وجود ندارد.

بیشتر بخوانید ...   انویدیا پیش از اعمال ممنوعیت صادرات ایالات متحده در 26 آبان ماه، محموله‌های GeForce RTX 4090 را به چین ارسال می‌کند

بازار ایالات متحده، یک بازار خاص است و شرایط خاص خودش را دارد، تا حدی خاص که بقیه بازارها از الگوی آن پیروی نمی‌کنند. اما وقتی اتفاقات مثبتی در این بازار دیده می‌شوند، علامتی هستند از اینکه اوضاع بازار کارت گرافیک رو به بهبود است و هر دو تیم سبز و قرمز در این شرایط یا کارت گرافیک‌های جدیدتر و ارزان‌تر عرضه می‌کنند، یا قیمت کارت گرافیک‌های فعلی را کاهش می‌دهند؛ همان کاری که الآن دارند انجام می‌دهند.

کارت گرافیک Radeon RX 7900 XT ابتدا با قیمت پایه 899 دلار عرضه شد و همین یک ماه پیش، قیمت آن به سرعت به زیر 800 دلار رسید. حال و با عرضه کارت گرافیک RTX 4070 توسط انویدیا، اولین کاری که AMD انجام داد کاهش قیمت کارت گرافیک‌های فعلی خودش بود. در حال حاضر ASRock کارت گرافیک Phantom Gaming Radeon RX 7900 XT خودش را با قیمت 779 دلار روی سایت Newegg عرضه می‌کند، یعنی 120 دلار (معادل 13 درصد) زیر قیمت اصلی.

مطالب مرتبط

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)