کامپیوتر و سخت افزار

شانس دستیابی پردازنده‌های Zen 6 به فرکانس بوست 7 گیگاهرتز با تمرکز بر بهینه‌سازی اجرای بازی‌ها

انتشار اطلاعات تازه از طریق کانال یوتیوب Moore’s Law Is Dead به تحولات چشمگیری در پردازنده‌های Zen 6 شرکت AMD اشاره دارد. این تحولات شامل دستیابی به کلاک‌های بی‌نظیر و پیشرفت‌های عمده در معماری و امکانات جدید برای دستگاه‌های کوچک می‌باشد.

تحولی عظیم در معماری و فرکانس‌های بی‌سابقه پردازنده‌های Zen 6 شرکت AMD

طبق این گزارش، نسل آتی پردازنده‌های Zen 6 ممکن است فرکانس‌هایی بسیار بالاتر از تمام تراشه‌های قبلی رایزن را ارائه دهد. هرچند که عدد مشخصی اعلام نشده است، در گفت‌وگوی تام گینه، مجری برنامه، با مهمان خود جسی برندون، از این فرکانس‌ها به‌عنوان «چنان دیوانه‌وار که امکان تصور دارید» یاد شده؛ به گونه‌ای که در شرایط خاصی ممکن است حتی به هفت گیگاهرتز و بیشتر دست یابند.

تام همچنین بیان کرده که Zen 6 نسبت به نسل قبلی خود، یعنی Zen 5، تغییرات معناداری برابر با دو تا سه نود را تجربه کرده است؛ موضوعی که نه تنها به افزایش فرکانس بلکه به بهبود کارایی معماری و تراکم ترانزیستورها نیز اشاره دارد. مدل‌های X3D از Zen 6، با ترکیبی از حافظه کش سه‌بعدی با ظرفیت بالا و سرعت کلاک بی‌سابقه، می‌توانند به طرز شگفت‌انگیزی عملکرد بازی‌ها را متحول کنند.

جسی برندون همچنین به هدف‌گذاری AMD برای دستیابی به 12 هسته یکپارچه در Zen 6 اشاره کرده است، در حالی که پردازنده‌های Nova Lake اینتل ممکن است به 16 هسته P یکپارچه مجهز شوند. در ادامه‌ این بحث، نگرانی‌هایی از سوی برخی توسعه‌دهندگان بازی (به‌ویژه آن دسته که در حال کار با Unreal Engine هستند) درباره استفاده عملی و بلندمدت از پردازنده‌های دارای تعداد بالای هسته مطرح شد.

با وجود آنکه Unreal Engine 5.6 به پیشرفت‌هایی در زمینه موازی‌سازی بار کاری دست یافته، جسی اذعان کرده که این پیشرفت‌ها می‌توانند با چالش‌هایی مانند افزایش شرایط رقابتی (race condition)، بروز اشکالات در رندر تصاویر و پیچیدگی‌های بیشتر در فرایند توسعه و عیب‌یابی همراه باشند.

برای توضیح بیشتر، شرایط رقابتی زمانی پدید می‌آید که چند رشته به‌طور هم‌زمان سعی دارند به یک داده واحد دسترسی یا آن را تغییر دهند که این وضعیت می‌تواند به بروز خطاهای غیرقابل پیش‌بینی و دشواری در عیب‌یابی منجر شود. بدین ترتیب، جسی بر این باور است که عملکرد تک‌ریسمانی و فرکانس بالا همچنان برای ارائه تجربه‌ای پایدار در بازی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

هسته‌های کم‌مصرف برای دستگاه‌های پرتابل

تام در ادامه سخنانش به احتمال استفاده از هسته‌های کم‌مصرف Zen 6 اشاره کرده است که مصرف انرژی آن‌ها کمتر از یک وات می‌باشد. این نوع از کارایی انرژی، به گفته تام، می‌تواند این هسته‌ها را برای دستگاه‌هایی چون Steam Deck و حتی کنسول‌های بازی آینده مناسب سازد. به‌عنوان مثال، کنسول PS4 دارای یک پردازنده ARM ویژه برای حالت خواب و پردازش‌های پس‌زمینه بود و اگرچه تصور بر این است که PS5 نیز ساختاری مشابه دارد، اما تا کنون مدرک رسمی یا بررسی دقیقی درباره وجود تراشه ARM مجزا در آن ارائه نشده است.

چالش‌های سازگاری با بازی‌های قدیمی

این گزارش همچنین نگرانی‌هایی در خصوص امکان ناسازگاری با بازی‌های قدیمی هنگام اجرا با فرکانس‌های بالا بررسی کرده است؛ به همراه بحث گسترده‌تری درباره توازن میان تعداد هسته‌ها و فرکانس. برای آشنایی بیشتر با جزئیات فنی، می‌توانید ویدیوی کامل این گفتگو را مشاهده فرمایید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)