کامپیوتر و سخت افزار

آیا سرعت گوشی آیفون شما کاهش یافته است؟ شک نکنید که توهم زده‌اید!

آن دسته از کسانی که احساس می‌کنند سرعت گوشی آیفون آن‌ها پس از گذشت مدت زمان خاصی کاهش یافته و تلفن همراهشان دیگر آن قدرت و صلابت گذشته را ندارد، سخت در اشتباه هستند و نباید به این احساس خود اعتماد چندانی داشته باشند. البته این ادعای ما نیست و بررسی‌های انجام شده از سوی کارشناسان معتبر بر این نکته تاکید دارد. برای این که بدانید چرا نباید به احساستان مبنی بر کاهش سرعت گوشی آیفون خود اعتماد کنید، می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

برخی از دارندگان گوشی‌های آیفون، به خصوص آن دسته که ارادت خاصی به تئوری توطئه و دست‌های پشت پرده دارند، معتقدند که شرکت اپل پس از عرضه‌ی گوشی‌های جدید آیفون به بازار و انتشار نسخه‌های تازه از سیستم عامل iOS، با تغییر برخی ویژگی‌های موجود در نسخه‌های جدید سیستم عامل اختصاصی خود، به عمد کاری می‌کند تا نسخه‌های قدیمی آیفون پس از ارتقا به سیستم عامل جدید با کاهش سرعت و میزان کارایی مواجه شوند. فرآیندی که بنابر ادعای این دسته از کاربران به منظور مجاب کردن دوست داران محصولات اپل نسبت به خرید مدل‌های جدیدتر آیفون و کنار گذاشتن مدل‌های قدیمی صورت می‌گیرد.

با این حال بررسی‌های شرکت فیوچرمارک، که در زمینه‌ی طراحی نرم افزاراهای تست کارایی یا بنچمارک فعال است، نشان از آن دارد که ادعای کاهش عمدی سرعت گوشی آیفون توسط اپل، که از سوی برخی از کاربران تلفن‌های هوشمند آیفون مطرح می‌شود، بیش از آن که ریشه در واقعیت داشته باشد، از تصورات این کاربران سرچشمه می‌گیرد.

رد ادعای کاهش سرعت گوشی آیفون در طول زمان

در راستای تایید نادرست بودن این تصور، اعضای شرکت فیوچرمارک به تازگی گزارشی را منتشر کرده‌اند که محتویات آن نتایج مربوط به آزمایش میزان کارایی برخی از مدل‌های قدیمی خانواده‌ی آیفون (از گوشی iPhone 5s گرفته تا iPhone 7) را روی سیستم عامل‌های مختلفی نظیر iOS 9، iOS 10 و iOS 11، در طول بازه‌ی زمانی بیش از یک سال نشان می‌دهد. آزمایش‌هایی که به طور کل نظریه کاهش‌ سرعت گوشی آیفون در طول زمان را رد می‌کند و بر نادرستی آن تاکید می‌ورزد. به عنوان مثال در تصویر زیر می‌توانید میزان کارایی پردازنده‌ی گرافیکی گوشی iPhone 5s را در فاصله‌ی زمانی موجود میان ماه آوریل سال ۲۰۱۶ میلادی تا ماه سپتامبر امسال مشاهده نمایید. همان گونه که در این نمودار مشاهده می‌شود، میزان کارایی پردازنده‌ی گرافیکی گوشی iPhone 5s در طول این ۱۷ ماه روی هر سه سیستم عامل iOS 9، iOS 10 و iOS 11 تقریبا ثابت و بی تغییر بوده است.

بیشتر بخوانید ...   رونمایی از مینی PC گیمینگ HX100G با Ryzen 7 7840HS و پردازنده گرافیکی Radeon RX 6650M

کارایی گوشی

بنابر ادعای شرکت فیوچر مارک داده‌هایی که منجر به تهیه این گزارش شده و به منظور بررسی صحت ادعای کاهش سرعت گوشی آیفون در طول زمان مورد استفاده قرار گرفته است، بر اساس نتایج مربوط به تست کارایی انجام شده توسط بیش از ۱۰۰ هزار کاربر مختلف گوشی‌های آیفون به دست آمده است. کاربرانی که برای انجام آزمایش‌های مد نظر خود از نرم افزار ۳DMark شرکت فیوچر مارک استفاده کرده‌اند و نتایج این آزمایش‌ها به طور خودکار روی سرورهای این شرکت آپلود شده است.

بنابر نتایج به دست آمده از آزمایش‌های مذکور، کیفیت و میزان کارایی پردازنده‌ی مرکزی و گرافیکی گوشی‌های آیفون در طول زمان با تغییر خاصی همراه نیست و عملکرد کاملا باثباتی را از خود به نمایش گذاشته است. با این حال در آمار ارائه شده از سوی شرکت فیوچر مارک می‌توان تفاوت‌هایی را نیز مشاهده کرد. به عنوان مثال نتایج این بررسی‌ها نشان از آن دارد که عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی گوشی آیفون ۶ در سیستم عامل جدید شرکت اپل یعنی iOS 11 با جهش محسوسی نسبت به قبل همراه شده است. اما در عوض کارایی پردازنده‌ی مرکزی این گوشی در اثر همان تغییر کاهش اندکی را به نمایش می‌گذارد.

با این حال کارشناسان شرکت فیوچرمارک معتقدند که تغییرات ایجاد شده در میزان کارایی محصولات اپل و کم و زیاد شدن احتمالی سرعت گوشی آیفون در طول زمان اقدامی نیست که به شکل عمدی توسط اپل برنامه‌ریزی شده باشد. در واقع حس کاهش میزان سرعت گوشی آیفون در طول زمان بیش از هر چیز ریشه در تغییر کیفیت و کارایی اجرای برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های جدید توسط این گوشی دارد. اپلیکیشن‌هایی که طیف وسیعی از آن‌ها توسط شرکت‌های ثالث طراحی می‌شوند و با توجه به قدرت و میزان کارایی سخت افزاری گوشی‌های جدید موجود در بازار بهینه سازی می‌گردند. بر این اساس کاملا منطقی است که این اپلیکیشن‌ها توسط گوشی‌های قدیمی به خوبی محصولات جدید اجرا نگردند. همان گونه که بسیاری از اپلیکیشن‌های قدیمی روی برخی از گوشی‌های جدید به خوبی ابزارهای قدیمی اجرا نمی‌شوند (چرا که برای اجرا شدن توسط آن‌ها بهینه سازی نشده‌اند).

به هر حال بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان شرکت فیوچرمارک، شرکت اپل را از اتهام کاهش عمدی سرعت گوشی آیفون در طول زمان مبرا می‌داند.

منبع: سی نت (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.


Source link

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا