بازار خودرو

کمربند ایمنی هوشمند؛ ابتکار نوین شرکت ولوو برای افزایش امنیت سرنشینان

شرکت ولوو با ارایه یک کمربند ایمنی نوآورانه، گامی دیگر به سوی ارتقاء ایمنی خودروها برداشته است. این کمربند به کمک داده‌های لحظه‌ای از وضعیت بدن سرنشینان، حفاظت بهتری فراهم می‌آورد.

طبق گزارش تکراتو و بر اساس اطلاعات theverge، کمپانی سوئدی Volvo که در اوایل دهه ۱۹۶۰ یکی از اولین کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای مدرن را طراحی و ثبت کرد، اکنون با نمونه‌ای کاملاً ارتقا یافته و مطابق با فناوری‌های روز این عرصه را تجدید کرده است.

این برند از یک کمربند ایمنی هوشمند و چندکاره رونمایی کرده که به کمک اطلاعات لحظه‌ای به‌دست‌آمده از حسگرهای خودرو، قابلیت تطبیق عملکرد خود با شرایط فیزیکی سرنشینان را دارد.

در حالی که کمربندهای ایمنی طی چند دهه به ندرت دچار تغییرات قابل توجهی شده‌اند، خودروها تحت تأثیر پیشرفت‌های عمده‌ای قرار گرفته‌اند؛ از جمله اضافه‌شدن دوربین‌ها، حسگرهای پیشرفته و سیستم‌های کامپیوتری قوی برای کنترل ویژگی‌های کمک‌راننده و پیشگیری از تصادفات. حالا Volvo قصد دارد از این تکنولوژی‌های پیشرفته برای بهبود عملکرد کمربند ایمنی بهره‌برداری کند.

در مدل‌های معمولی، کمربند ایمنی از یک مکانیزم به نام محدودکننده نیرو استفاده می‌کند که فشار واردشده به بدن در زمان تصادف را کنترل می‌نماید. این شرکت اعلام کرده که در طراحی جدید خود، تعداد حالت‌های این مکانیزم را از ۳ به ۱۱ افزایش داده است. این تغییر موجب می‌شود کمربند ایمنی بتواند به‌طور دقیق‌تری با ویژگی‌ها و شرایط جسمی هر سرنشین و نیز موقعیت تصادف تطبیق یابد.

با اتکا به داده‌های جمع‌آوری‌شده از حسگرهای خودرو، این کمربند می‌تواند عملکرد خود را بر اساس قد، وزن، فرم بدن و نحوه نشستن سرنشین تنظیم نماید.

به‌عنوان نمونه، فردی با جثه بزرگ‌تر در هنگام تصادف به نیروی بیشتری نیاز دارد تا از آسیب‌های مغزی جلوگیری شود، در حالی که برای فردی با جثه کوچکتر و در یک تصادف با شدت کمتر، کاهش فشار بر قفسه سینه اهمیت بیشتری دارد.

در زمان وقوع تصادف، سیستم ایمنی شرکت Volvo داده‌هایی از جمله جهت برخورد، سرعت خودرو و وضعیت نشستن سرنشین را تحلیل می‌کند و بر اساس آن، فشار لازم برای کمربند ایمنی تنظیم می‌شود. این سیستم همچنین قابلیت به‌روزرسانی نرم‌افزاری از طریق اینترنت را دارا می‌باشد تا در طول زمان، کارایی آن بهبود یابد.

Volvo همچنین در گذشته اقداماتی فراتر از استانداردهای معمول را انجام داده است. برای نمونه، این شرکت حداکثر سرعت تمامی خودروهای خود را به 112 مایل در ساعت محدود کرده که این تصمیم با توافقات غیررسمی برندهایی مانند Mercedes-Benz، Audi و BMW که سرعت را در 155 مایل در ساعت محدود می‌کنند، در تضاد است.

کمربند ایمنی جدید قرار است برای نخستین بار در مدل EX60، یک شاسی‌بلند الکتریکی متوسط از Volvo، که برنامه‌ریزی شده تا سال آینده به بازار عرضه شود، معرفی شو.

مقالات مرتبط

دکمه بازگشت به بالا