زمانی که در حین حرکت سریع، ترمز پارک الکتریکی را فعال کنیم، چه عواقبی به وقوع میپیوندد؟
برای هر رانندهای، یکی از سوالات جالب این است که آیا کشیدن ترمز دستی در سرعتهای بالا چه تاثیری بر روی خودرو میگذارد؟ در زمانهای گذشته، اکثر خودروها به ترمز دستی مکانیکی مجهز بودند و کشیدن این ترمز در سرعت بالا موجب قفل شدن چرخهای عقب میشد. اما اکنون که خودروهای مدرن از سیستم ترمز پارک الکترونیکی استفاده میکنند، وضعیت به طرز قابل توجهی تغییر کرده است. سیستم ترمز پارک الکترونیکی بهصورت مستقیم از طریق کامپیوتر خودرو کنترل میشود و فعالسازی آن تحت نظارت مجموعهای از نرمافزارهای مختلف قرار دارد.
آزمون ترمز پارک برقی توسط پلیسهای آلمانی
خوشبختانه این پرسش تنها مختص به کاربران ایرانی نیست. هفته پیش، دو مامور پلیس در آلمان تصمیم به آزمایش عملکرد ترمز پارک الکترونیکی حین حرکت خودرو گرفتند. خودروی آنان با سرعت و بهطور کنترلشده متوقف شد و این دو افسر گزارش دادند که پس از کشیدن ترمز پارک، هر چهار ترمز و ترمز ضدقفل فعال شدند.
آزمایش در دنیای واقعی با سرعت بالا
در طول سالهای اخیر، چندین یوتوبر آزمایشهای مشابهی را به انجام رساندهاند. سال گذشته، کانال روسی Garage 54 اقدام به آزمایش عملکرد ترمز پارک الکترونیکی چندین خودروی جدید چینی و همچنین یک بیامو سری ۵ در حین حرکت نمود.
در مجموع، عملکرد خودروها در این آزمایش خیلی خوب بود، اما توقف بیامو سری ۵ زمان بیشتری را نیاز داشت زیرا سیستم ABS درگیر نشد. در سال ۲۰۱۹، «کلیتوس مکفارلند» آزمایش مشابهی را با خودرو کوروت C7 خود انجام داد که در آنجا نیز خودرو بهصورت ایمن و کنترلشده متوقف گردید.
دلیل اهمیت این موضوع چیست؟
در دنیای واقعی، ممکن است که دلیلی برای کشیدن ترمز پارک الکترونیکی وجود نداشته باشد. اما افسران پلیس آلمان در یک سناریویی نشان میدهند که اگر راننده به خواب برود یا دچار یک مشکل پزشکی نظیر حمله قلبی گردد، سرنشین میتواند با استفاده از ترمز پارک الکترونیکی اقدام به توقف خودرو نماید.
اگر خودروی شما به ترمز دستی سنتی مجهز باشد، وضعیت چندان مطلوب نخواهد بود. احتمال قفل شدن چرخهای عقب در اثر کشیدن ترمز دستی وجود دارد و در این صورت ترمز ضدقفل درگیر نخواهد شد.