نگرانی درباره تهدیدات سایبری علیه خودروهای وارداتی پیشرفته؛ چالشی جدید برای امنیت
با حضور نسل نوین خودروهای وارداتی پیشرفته در کشور، برخی متخصصان نسبت به احتمال بروز حملات سایبری به این وسایل نقلیه هشدار میدهند. این خودروهای نوین و وارداتی که در بازار ایران مشاهده میشوند، عمدتاً مدلهای پلاگین هیبریدی یا برد افزوده چینی (Erev) هستند که از بهروزترین فناوریهای هوش مصنوعی برخوردارند. این وسایل نقلیه قادر به دریافت بهروزرسانیهای از راه دور (OTA) هستند و به نوعی میتوان آنها را بهعنوان گوشیهای هوشمند بر روی چهارچرخ تصور کرد. با این حال، تمامی این امکانات جذاب ممکن است به یک ضعف برای این خودروها تبدیل شود.
چالش اصلی خودروهای پیشرفته وارداتی، ورود آنها از مسیرهای غیررسمی میباشد. بهدلیل تحریمهای اقتصادی، واردکنندگان ناگزیر به این اقدام هستند تا خودروهای جدید خارجی را از طریق منابع غیررسمی وارد نمایند. در نتیجه، خودروهایی که به بازار ایران میرسند، در حقیقت سفارشهایی برای کشورهایی دیگر هستند. از این رو، بهروزرسانیهای نرمافزاری این خودروها ممکن است با شرایط بازار ایران همخوانی نداشته باشد.
خودروهای وارداتی پیشرفته، گزینهای برای تهدیدات سایبری
در چنین شرایطی، دارندگان خودروهای وارداتی به هدف اصلی تهدیدات سایبری تبدیل میشوند. تصور کنید که اتومبیل پیشرفته شما به دلیل یک بهروزرسانی جدید که در منطقه ما پشتیبانی نمیشود، از کار بیفتد. در این زمان، تا زمانی که شرکت واردکننده به دنبال یک راهحل جایگزین باشد، برخی افراد ادعا میکنند که میتوانند اتومبیل شما را به وضع قبلی بازگردانند. آنان با اتصال خودرو به سیستم کامپیوتری خود، نرمافزارها را دوباره به حالت اولیه باز میگردانند و مجدداً خودرو قابل استفاده خواهد بود.
با اولین نگاه، این موضوع کاملاً جذاب به نظر خواهد رسید؛ اما خطرات بیشتری در کمین شما خواهد بود. با متصل کردن اتومبیل هوشمند خود به یک دستگاه ناشناس، امکان آلودگی خودرو به انواع بدافزارها وجود دارد. این بدافزارها میتوانند خودرو شما را به یک زامبی تبدیل کنند و هر لحظه ممکن است کنترل آن از دستان شما خارج شود.
«بابک صدرایی»، متخصص حوزه خودرو که تجارب همکاری با تولیدکنندگان خصوصی را نیز دارد، در یک گفتگوی اخیر به این مسأله پرداخته است. به گفته او، خودروهای وارداتی پیشرفته تنها ۵ درصد از سهم بازار ایران را در اختیار دارند. بنابراین، خطر حملات سایبری عموم خودروهای موجود در بازار ایران را تهدید نمیکند. با این حال، ضروری است که شرکتهای خودروساز چینی اقدام به تأسیس نمایندگیهای رسمی در کشور کنند. این کار میتواند امکان ارائه بهروزرسانیهای رسمی و نظارتهای از راه دور برای خودروهای وارداتی پیشرفته در داخل کشور را فراهم آورد.