بازار خودرو

جگوار لندرور ۵۰۰ شغل را در بریتانیا کنار می‌گذارد؛ پیامدهای ناگهانی تغییر نام‌گذاری برند

فروش خودروهای متعلق به گروه خودروسازی بریتانیایی جگوار لندرور (که به اختصار JLR شناخته می‌شود) به دنبال واکنش‌های منفی گسترده کاربران نسبت به تغییر نام تجاری، در ماه گذشته میلادی با افت قابل ملاحظه ۹۸ درصدی مواجه گردید و به میزان فقط ۴۹ دستگاه رسید. در این راستا، جگوار به کاهش ۵۰۰ نیروی کاری خود دست زده است.

تغییر برند جگوار که در سال گذشته با هدفی نوآورانه و بر مبنای رویکردهای پسامدرن انجام شد، با اعتراضات شدید و منفی کاربران روبرو گردید. این نارضایتی شدید مصرف‌کنندگان منجر به کاهش جدی در فروش این برند گردید. واکنش انتقادی خریداران به نام جدید جگوار و افت عمده در تقاضا، همزمان با اعمال تعرفه‌های جدید واردات خودرو توسط «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، وضعیت جگوار لندرور را بیش از پیش بحرانی کرده است.

چرا جگوار لندرور دست به تعدیل نیرو می‌زند؟

به نقل از روزنامه بریتانیایی سان، حدود ۱.۵ درصد از نیروهای کار جگوار لندرور تحت تاثیر این تعدیل قرار خواهند گرفت. اکثریت سهام این خودروساز مطرح بریتانیایی در حال حاضر به گروه هندی تاتاموتورز تعلق دارد. تعرفه‌های اعمال‌شده بر موتورهای تولید بریتانیا که به ایالات متحده صادر می‌گردند، تاثیر منفی مستقیمی بر سود این مجموعه به جا گذاشته است. با این حال، تغییر برند و تلاش جهت بازسازی تصویر این برند، دلیل اصلی کاهش نیروی انسانی در جگوار لندرور به حساب می‌آید.

در نوامبر سال گذشته، جگوار کمپینی تبلیغاتی با شکوه به راه انداخت. این کمپین که شامل تصاویر جدیدی از برند جگوار بود، واکنش خشمگینانه عمومی را برانگیخت. پس از آن، خودرویی مفهومی با نام جگوار تایپ ۰۰ رونمایی شد. این خودرو، یک گرندتور صورتی با لوگوی جدید بود که با انتقادات شدیدی از سوی مصرف‌کنندگان مواجه گردید. حتی «ایلان ماسک» نیز به تغییرات برند و رویکرد جگوار انتقاداتی را عنوان کرده و در پلتفرم X با طعنه از جگوار پرسید: «آیا شما خودرو می‌فروشید؟»

فروش جگوار در اروپا پس از ناکامی این تغییر برند به شدت سقوط کرد. بر اساس آمار انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا، جگوار تنها در آوریل ۲۰۲۵، ۴۹ خودرو به فروش رسانده است که در مقایسه با سال گذشته که موفق به فروش ۱۹۶۱ دستگاه شده بود، به طرز چشمگیری کاهش داشته است. فروش جهانی جگوار ۷۵.۱ درصد افت کرده است. علی‌رغم این وضعیت، جگوار بر این باور است که تغییر برند هیچ ارتباطی با سقوط شدید فروش این برند ندارد.

مدیرانی که در غفلت به سر می‌برند

به نظر می‌رسد که مدیران جگوار در خواب غفلت فرو رفته و تصمیمی برای تغییر رویکرد خود در پاسخ به واکنش‌های منفی مصرف‌کنندگان ندارند. کارخانه‌های تولیدی جگوار در منطقه کاونتری، سولیهال و نزدیک ولورهمپتون مستقر هستند. پس از وضع تعرفه‌های جدید توسط دولت ترامپ، ارسال محموله‌های جگوار به ایالات متحده در ماه آوریل متوقف گردیده است. همچنین حجم فروش خرده‌فروشی و عمده‌فروشی خودروهای جگوار نسبت به سال گذشته روند کاهشی داشته است.

مدیران جگوار همچنان بر تصمیم خود برای توقف تولید مدل‌های پرچمدار بنزینی اصرار دارند. در سال گذشته، تصمیم به توقف تولید مدل‌هایی نظیر XE، XF، F-Type و همچنین E-Pace و I-Pace EVs گرفته شد. در واقع تنها مدل جگوار F-Pace تا سال ۲۰۲۶ ادامه تولید خواهد داشت. تصمیم بر این است که از سال ۲۰۲۶، به‌عنوان برندی تمام‌برقی فعالیت خود را آغاز کرده و خودروهای لوکس الکتریکی با لوگو جدید به تولید برسانند.

«رادون گلاور»، مدیرعامل جگوار لندرور، سال گذشته از این تصمیم به شدت حمایت کرد و به نشریه فایننشال تایمز گفت: «اگر ما به روش معمول بازی کنیم، غرق خواهیم شد». با این حال، به نظر می‌رسد که رویکرد متفاوت جگوار لندرور در مسیر پیشرفت، این برند پرافتخار بریتانیایی را پیش از دیگران به ورطه نابودی می‌کشاند.

مقالات مرتبط

دکمه بازگشت به بالا