بازار خودرو

آلایندگی یک خودروی برقی معادل سه خودروی هیبریدی است

در حال حاضر، تیووتا به عنوان بزرگترین تولیدکننده خودرو در دنیاست. عمده موفقیت‌های این شرکت به مدیریت «آکیو تویودا» مربوط می‌شود. آکیو تویودا، نسل سوم خانواده تویودا، هدایت این برند را بر عهده دارد. رئیس هیئت مدیره تویوتا دارای دیدگاهی صریح درباره آینده صنعت خودروسازی است و به شدت با روش الکتریکی‌سازی کامل خودروسازی مخالف است. وی بر این باور است که تمرکز تمام و کمال بر روی خودروهای برقی می‌تواند به نابودی این صنعت منجر شود.

ردپای کربن در خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای هیبریدی

آکیو تویودا بر این عقیده است که خودروهای برقی از نظر آلایندگی در مقام بالاتری نسبت به خودروهای هیبریدی قرار دارند. تویوتا یکی از پیشگامان عرصه خودروهای هیبریدی بوده و مدل پریوس خود را در سال ۱۹۹۷ روانه بازار کرد. از آن زمان، این شرکت موفق به فروش ۲۷ میلیون خودرو هیبریدی شده است. به گفته تویودا، با احتساب تولید باتری و خود خودروها، این تعداد هیبریدی معادل ۹ میلیون خودروی تمام برقی، آلایندگی ایجاد می‌کنند. او همچنین بیان می‌کند که آلایندگی یک خودرو برقی به اندازه سه خودرو هیبریدی است.

فرآیند تولید خودروهای برقی و باتری‌های آنان کربن بیشتری را نسبت به ساخت خودروهای بنزینی منتشر می‌سازد. اما در طول عمر یک خودرو برقی، کربن کمتری نسبت به خودروهای بنزینی گسترش می‌یابد. تویودا بر نکته‌ای مهم تأکید می‌کند: اگر قرار باشد ۹ میلیون خودروی برقی در ژاپن تولید شود، در واقع این اقدام موجب افزایش انتشار کربن خواهد شد. دلیل این امر بستگی شبکه برق ژاپن به نیروگاه‌های حرارتی است. این نظر آکیو تویودا به چالش‌های زیرساختی و منابع انرژی در زمینه خودروهای برقی اشاره دارد.

پاسخ رئیس هیئت مدیره تویوتا به منتقدان سیاست‌های این شرکت

رویکرد محافط‌کارانه تویوتا در پذیرش و توسعه خودروهای برقی، منجر به بروز انتقاداتی نسبت به این شرکت شده است. با این حال، پیش‌بینی‌ها درباره افت فروش تویوتا به دلیل عدم عرضه خودروهای برقی، نادرست از آب درآمده‌اند. تویوتا در سال ۲۰۲۴ برای پنجمین بار متوالی عنوان پرفروش‌ترین خودروساز جهان را به دست آورد.

آکیو تویودا پیشتر پیش‌بینی کرده بود که هرگز خودروهای برقی نخواهند توانست بیش از ۳۰ درصد سهم بازار جهانی را تصاحب کنند. او تولید خودروهای هیبریدی و سوخت‌های مصنوعی را به عنوان راه‌حل جایگزین معرفی کرده بود. همین‌طور، علی رغم اینکه تویوتا میرای را به عنوان شکستی تجاری در کارنامه خود ثبت کرده است، همچنان به فناوری هیدروژن پایبند است. این شرکت به بی‌ام‌و نیز کمک می‌کند تا نخستین خودروی هیدروژنی خود را در سال ۲۰۲۸ به بازار عرضه کند.

تویوتا همه گزینه‌ها را به طور همزمان ارائه می‌دهد

تویوتا به عنوان یک برند خودروسازی بزرگ و قدرتمند، از توان مالی و صنعتی لازم برای ارتقاء مداوم خودروهای هیبریدی و توسعه مدل‌های برقی برخوردار است. این شرکت درحال توسعه سری خودروهای برقی bZ‌ می‌باشد. لکسوس نیز به تازگی مدل الکتریکی لکسوس ES را به بازار عرضه کرده و تا سال ۲۰۲۷ دو خودروی الکتریکی دیگر از برند لوکس لکسوس به بازار خواهد آمد./دیجیاتو

مقالات مرتبط

دکمه بازگشت به بالا