گریت وال موتورز در رقابت با فراری با یک سوپرخودرو به میدان میآید
شرکت گریت وال موتورز (GWM) واقع در چین اعلام کرده است که از پنج سال پیش در حال کار بر روی اولین ابرخودروی خود است. این خودروساز چینی، ادعا کرده که محصول نهایی آن با پیشرانه V8 خود، فراتر از فراری SF90 خواهد بود و به عنوان اولین خودروی پلاگین هیبریدی این برند مشهور ایتالیایی شناخته خواهد شد.
رقابت سوپراسپرت گریت وال با فراری
در مصاحبهای ویدیویی که هفته گذشته با بلاگر مشهور خودروهای چینی انجام شد، «وو هوشیائو»، مدیر ارشد فناوری GWM، تایید کرد که این سوپراسپرت جدید همچنان در مرحله توسعه قرار دارد. البته او به جزئیات بیشتری در این زمینه اشاره نکرد.
«وی جیانجون»، رئیس GWM، در حالی که در حال رانندگی با فراری SF90 مشاهده شده، خانم هوشیائو تاکید میکند که خودروی جدید آنها از آن بهتر خواهد بود. او بیان داشت که این شرکت چینی از تجربیات سایر خودروسازان بهره میبرد و گفت: «ما باید خودرویی بسازیم که آدرنالین را رو به اوج برده و سطح هورمونها و دوپامینها را افزایش دهد.»
هوشیائو به این موضوع اشاره کرد که برنامه توسعه ابرخودروی GWM بر کاهش هزینهها تمرکز دارد و مدلی را به بازار عرضه میکند که نه تنها با بهترین ابرخودروهای دنیا رقابت میکند، بلکه قیمت آن نیز نسبت به آنها پایینتر خواهد بود.
در پاسخ به این پرسش که آیا این ابرخودرو در پیست معروف نوربرگ رینگ آلمان آزمایش میشود یا خیر، خانم هوشیائو اعلام کرد: «ما اخیراً یکی از متخصصان نوربرگ رینگ را به چین دعوت کردهایم.»
در نمایشگاه خودروی شانگهای، گریت وال از اولین موتور ۸ سیلندری خود با مشخصات موتور چهارلیتری توئین توربو V8 رونمایی کرد که بخشی از پیشرانه پلاگین هیبریدی جدید خود است.
با این حال، خانم هوشیائو به این نکته اشاره کرد که این موتور برای ترکیب با ابرخودرو آنها بسیار بزرگ است.
او بدون این که ساختار نهایی ابرخودرو را تأیید کند، اعلام کرد که GWM در حال تحقیق و توسعه روی فناوری شاسی فیبرکربنی است.
وی همچنین اعتراف کرد که GWM در آزمایشهای متعدد با چالشهایی در رابطه با پنلهای فیبرکربنی مواجه شده است و افزود: توسعه ابرخودروها کار آسانی نیست. در حال حاضر هیچکدام از شرکتهای چینی به خوبی این وظیفه را انجام نمیدهند.
پرچمدار جدید GWM، اگرچه به نظر میرسد تمام برقی است، به عنوان اولین ابرخودروی چینی شناخته نمیشود.
برند خودروهای برقی آیون که زیرمجموعه گروه گک (GAC) است، در حال حاضر ابرخودروی الکتریکی هایپر SSR را در بازار چین به فروش میرساند.
SSR به عنوان «اولین ابرخودروی چینی» شناخته میشود و ادعا شده که این خودرو یک استاندارد جدید برای صنعت خودروسازی چین از نظر عملکرد و فرآیند تولید برقرار کرده است، در حالی که حداقل قیمت آن یک میلیون و ۲۸۶ هزار یوان (۱۸۰ هزار دلار) میباشد.
این خودرو بر اساس شاسی فیبرکربنی طراحی شده و دارای درهای پروانهای است و توانایی تولید حداکثر ۹۰۰ کیلووات توان را دارد. گفته میشود که سریعترین نسخه آن قادر است در کمتر از ۱.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.
شرکت بی وای دی (BYD) نیز سال گذشته ابرخودروی برقی U9 را تحت برند لوکس یانگ وانگ معرفی کرده است.
این ابرخودروی دو نفره با چهار موتور، قیمت ۱ میلیون و ۶۸۰ هزار یوان (۲۳۰ هزار دلار) دارد و توان آن ۸۲۰ کیلووات و گشتاور آن ۱۶۸۰ نیوتن متر است. U9 همچنین قابلیت «پرش از موانع» را داراست و میتواند در ۲.۳۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
دیگر برند زیرمجموعه BYD، دنزا، نیز اخیراً در نمایشگاه خودروی شانگهای از کانسپت خودروی اسپرت دنزا Z رونمایی کرده است.
GWM که به خاطر شاسی بلندها و پیکاپهایش شناخته میشود، برندهای مختلفی را در چین ارائه میدهد، با این حال تمامی خودروهایش را تحت برند GWM در این کشور به فروش میرساند.
برند هاوال به تولید انبوه شاسی بلندها مربوط میشود، برند وی (Wey) در حوزه شاسی بلندهای لوکس فعالیت میکند، تانک به عرضه خودروهای آفرود اختصاص دارد و اورا، برند خودروهای الکتریکی این کمپانی چینی است.