بازار خودرو

کادیلا یا همان سدان P90 توسط پارس خودرو رونمایی شد [+مشخصات]

سدان P90 که از آن به‌نام کادیلا نیز یاد می‌شود، روز گدشته توسط شرکت پارس خودرو و سایپا رونمایی شد. این خودرو چه قابلیت‌هایی دارد؟

روز گذشته و در مراسم افتتاح خط تولید پیشرانه ME16 که در کارخانه مگا موتورز برگزار شد، شرکت سایپا و پارس خودرو سدان P90 یا همان کادیلا را معرفی کردند. پیش‌تر خبرهایی راجع‌به این خودرو منتشر کرده بودیم و مطمئن و بودیم که با نسخه ارتقا یافته “خودرو ال 90” روبرو خواهیم بود. حال این خودرو معرفی شده و تصاویر آن نیز منتشر شده است که در ادامه خواهید دید.

بیشتر بخوانید: ال 90 ایرانی در حضور وزیر صمت رونمایی شد [+فیلم]

سدان P90 یا همان کادیلا توسط پارس خودرو معرفی شد

پروژه P90 پارس خودرو و سایپا قرار بود که پیش از آغاز سال ۱۴۰۲ رونمایی شود. اما در نهایت با آغاز به کار خط تولید پیشرانه ME16 در مگا موتور، این سدان جدید در کنار شاهین پلاس به بازار کشور معرفی شد. مدیران ارشد پارس خودرو و سایپا می‌گویند:

سدان P90 که احتمالاً با نام کادیلا تجاری‌سازی می شود، از اواخر سال جاری روی خط تولید خواهد رفت.

سدان P90 یا همان کادیلا توسط پارس خودرو معرفی شد

تغییرات کادیلا نسبت به ال 90

وقتی به کادیلا نگاه می‌کنیم، با فیس لیفتی از تندر۹۰ نسل اول مواجه می‌شویم که برخی این سبک طراحی را دوست دارند و برخی دیگر می‌گویند که همچنان این خودرو طراحی به روز و جذابی را ارائه نمی‌دهد. مهندسان پارس خودرو می‌گویند که برای اخذ مجوز استانداردهای جدید، در کنار فیس لیفت ظاهری انجام شده بر روی اتاق تندر ۹۰ به سراغ تقویت سازه این خودرو رفته‌اند و بخش کف خودرو به صورت عرضی برای تصادف‌های جانبی تقویت شده است.

با وجود اینکه همچنان از ترمز کاسه‌ای در محور عقب این خودرو استفاده می‌شود و آنچنان با سیستم تعلیق پیشرفته‌ای در کادیلا طرف نیستیم، سامانه‌های کنترل پایداری الکتریکی و پیشگیری از هرزگردی بر روی این محصول فعال شده است. تبدیل فرمان هیدرولیک به فرمان کمکی برقی، نصب پیشرانه جدید با فناوری VVT و توان خروجی بیشتر، تجهیز خودرو به امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر، ارتقای ایمنی و… از جمله تفاوت‌هایی است که در پروژه P90 پارس خودرو نسبت به تندر ۹۰ دیده می‌شود.

در نمونه اتوماتیک P90 هم قرار است تا به جای استفاده از الگوی تریم داخلی ساندرو و تندر ۹۰ فاز ۲ (تندر ۹۰ پلاس)، با داشبورد و رودری‌های جدیدی طرف باشیم و کابینی متفاوت از خودروهای رنو را تجربه کنیم.

بیشتر بخوانید ...   بیش از 30 درصد وسایل نقلیه کشور در شمار خودروهای فرسوده هستند

مشخصات فنی و امکانات کادیلا و سدان P90

کادیلا یا همان سدان پروژه P90 پارس خودرو به پیشرانه ME16 سایپا و مگا موتور مجهز است. این پیشرانه نمونه ایرانیزه EC5 گروه PSA است که از قراردادهای دوران برجام به سایپا رسیده و امروز به در کارخانه مگا موتور تولید می‌شود. ME16 سایپا در بحث فناوری تولید، ساختار بلوک سیلندر، فرایند تولید، اجزای سرسیلندر، رینگ، یاتاقان و برخی جزئیات جرقه‌زنی و پاشش سوخت متفاوت از پیشرانه TU5 پلاس ایران خودرو است و در کنار توان بیشتر مصرف سوخت کمتری را هم دارد.

پیشرانه کادیلا پارس خودرو ۱.۶ لیتر حجم دارد و با چیدمان ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ تولید می‌شود. این پیشرانه فناوری زمان‌بندی متغییر سوپاپ‌های ورودی را دارد و به صورت پایه استاندارد آلایندگی یورو ۵ را به دست آورده است. نسل جدید دینام‌ها و پمپ روغن هم برای ME16 استفاده شده و در نهایت می‌بینیم که این خودرو قدرت ۱۱۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۷ نیوتن متر دارد.

جعبه دنده ۵ سرعته دستی ۵F18 سری SE (با مهنسی آیسین) توان را به چرخ‌های جلوی کادیلا (سدان P90) دنده دستی می‌رساند و در نسخه اتوماتیک، جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارد. در کادیلا و محصولات پروژه P90 دیگر خبری از پیشرانه K4M رنو و جعبه دنده‌های JHQ و AL4 نیست و از ساختاری متفاوت نسبت به تندر ۹۰، ساندرو و ساندرو استپ وی‌های موجود در بازار در محصول جدید پارس خودرو استفاده شده است.

سدان P90 یا همان کادیلا توسط پارس خودرو معرفی شد

در کادیلا دنده دستی امکاناتی مانند فرمان کمکی برقی، تریم داخلی چرم مصنوعی، چراغ روشنایی روز، دوربین و سنسور پارک عقب، نمایشگر لمسی، شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، سنسور فشار باد تایرها، دو کیسه هوا، تهویه اتوماتیک، ترمزهای دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب، کامپیوتر سفری، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی و… وجود دارد. البته گفته می‌شود که احتمالا در نسخه تجاری‌سازی شده کادیلا دنده دستی امکاناتی مانند کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و سنسور نور هم به خودرو اضافه می شود.

در نمونه فول آپشن و اتوماتیک سدان P90 در کنار تغییرات ظاهری در بخش کابین با امکانات بیشتری مانند کروز کنترل، محدودکننده سرعت، سانروف، شیشه‌های عقب دودی، استارت دکمه‌ای و… طرف هستیم و خودرویی کاملتر را مشاهده می کنیم.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کادیلا یا همان سدان P90 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.


Source link

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا