چراغ ترمز جلو اتومبیل، راهکاری خلاقانه برای پیشگیری از حوادث رانندگی
تحقیقی تازه در قاره اروپا نشان داده است که اضافه کردن چراغ ترمز جلو به خودرو میتواند بهطور چشمگیری آمار تصادفات میان خودروها و عابران پیاده را کاهش دهد. این چراغ ترمز، با طراحی به رنگ سبز، زمانی که خودرو اقدام به ترمز میکند، فعال خواهد شد. مفهوم چراغ ترمز جلو در حال حاضر در اروپا در حال ارزیابی است. یافتههای اولیه این تحقیق نشان میدهد که نصب چراغ ترمز جلو خودرو، تصادفات در نقطههای تقاطع را کم کرده و در صورت وقوع حادثه، آسیبها را نیز کاهش میدهد.
تحقیق مشترکی در خصوص چراغ ترمز جلو از سوی دانشگاه گراتس در اتریش و مؤسسه روانشناسی حقوق و ترافیک بن در آلمان صورت گرفته است. هدف این مطالعه بررسی نحوه درک دیگر رانندگان و کاربران جاده از زمان ترمز خودرو به خوبی است. این اقدام کمک میکند تا دیگر رانندگان و عابران پیاده بتوانند حرکات سایرین را با دقت بیشتری پیشبینی کنند.
این مطالعه پیشنهاد کرده است که نشانگرهای ترمز به رنگ سبز میتوانند در قسمت جلو و کنارههای خودرو تعبیه شوند. بر خلاف چراغهای ترمز عقب که به رنگ قرمز هستند، برای چراغهای ترمز جلو رنگ سبز در نظر گرفته شده است. دلیل رنگ سبز، نشان دادن این نکته است که خودرو در حال حرکت بوده و اکنون ترمز میکند. به گفته مجله تخصصی خودروی موتورترند، رنگ سبز به سایرین میگوید که خودرو در وضعیت فعالیت بوده و حالا در حال توقف است. این موضوع بهویژه در تقاطعها میتواند اثرگذار باشد.
نتایج مثبت طرح چراغ ترمز جلو خودرو
در آزمایشهای شبیهسازیشده، مجموعهای از تصادفات واقعی با زمانهای واکنش متفاوتی بین ۰.۵ تا ۱.۵ ثانیه بازسازی گردید. استفاده از چراغ ترمز جلو خودرو تأثیر قابل توجهی بر کاهش تصادفات داشت. در این شبیهسازیها مشاهده شد که به کارگیری چراغ ترمز جلو موجب ۲۵ درصد کاهش تصادفات و ۱۷ درصد کاهش جراحات میشود. همچنین میانگین سرعت تصادفات از ۴۵ کیلومتر بر ساعت به ۲۹ کیلومتر بر ساعت کاهش یافته است.
طبق اطلاعات منتشر شده از سوی سازمانهای حملونقل در استرالیا، یک عابر پیاده در تصادفات با سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت، ۹۰ درصد شانس زنده ماندن دارد. این رقم در صورت تصادف با سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت به نصف کاهش مییابد. بنابراین کاهش سرعت خودرو در هنگام برخورد نقش بسیار عمدهای در حفظ جان افراد دارد.