سایپا دوباره تأکید کرد که تحویل شاهین به مشتریان به ۲۵ ماه طول میکشد!
مشکلات سایپا در زمینه تحویل خودرو شاهین به مشتریان همچنان پابرجاست. خریداران حوالهدار شاهین که به تأخیر ۲۵ ماهه این شرکت در ارائه خودروهایشان معترض هستند، اخیراً اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی کردهاند. در طرف مقابل، سایپا همچنان به وعدههای خود برای تحویل خودروها ادامه میدهد، وعدههایی که بهنظر میرسد تکرار شدهاند.
در دومین مرحله عرضه خودروهای داخلی از طریق سامانه یکپارچه که در خرداد ۱۴۰۲ به وقوع پیوست، سایپا تعداد قابلتوجهی از خودروهای شاهین را به متقاضیان عرضه کرد. در آن زمان، زمان تحویل اکثریت خودروهای شاهین، شامل مدلهای دندهای و اتوماتیک، به مشتریان در پاییز و زمستان ۱۴۰۳ تعیین شد؛ به عبارت دیگر، سایپا فرصت داشت تا حدود یک سال و نیم تعدادی از خودروهای شاهین را تولید کرده و به دست مشتریان برساند.
همچنین بخوانید: توضیحات سایپا درباره شرایط فروش شاهین: تقاضا بیشتر از حد انتظار بود
با این وجود، سایپا از این فرصت بهرهبرداری نکرد. در پاییز و زمستان سال گذشته، این شرکت از مشتریان شاهین خواسته بود که نیمی از مبلغ خودرو را به حساب شرکت واریز کرده و سپس اتومبیل خود را چند ماه بعد دریافت کنند؛ اما حتی در این بازه زمانی نیز نتوانسته است برنامه تولید خود را به خوبی اجرا کند.
نارضایتی خریداران از تأخیرهای طولانی در تحویل شاهین
تأخیرات مکرر سایپا در ارائه خودرو شاهین سبب نارضایتی مشتریان شده است. برخی از این خریداران حتی وجه کامل خودرو را نیز پرداخت کردهاند اما هنوز سایپا موفق به تحویل خودرو به آنها نشده است. با توجه به اعتراضات مداوم خریداران، سایپا به این اوضاع واکنش نشان داده است.
این شرکت با انتشار ویدیویی در خبرگزاری رسمی خود، اعلام کرد که ثبتنام برای خودروهای اطلس، شاهین و سهند متوقف شده است. به گفته «آقای کریمی»، مدیر بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا، در ۳ هفته اخیر حدود ۷ هزار دستگاه از تعهدات این خودروها کاهش یافته است؛ اما سایپا باید هنوز ۴۰ هزار دستگاه شاهین، سهند و اطلس به مشتریان خود تحویل دهد؛ بنابراین در حال حاضر تنها حدود یکششم از تعهدات سایپا به دست خریداران رسیده است.
با توجه به وضعیت کنونی بازار، خرید خودرو و سرمایهگذاری در این بازار به هیچ عنوان جذاب به نظر نمیرسد. ممکن است در هفتههای پیش رو بهدلیل کاهش قیمت طلا و ارزهای خارجی، تعدادی از مشتریان سایپا از خرید خودرو منصرف شوند. این امر میتواند فشار مالی قابل توجهی به سایپا وارد کند، اما در عین حال به کاهش تعهدات این شرکت نیز منجر خواهد شد. همچنین سایپا ممکن است برخی از مشتریان را به خرید پارس نوآ تشویق کند، نسخه ایرانیسازی شده رنو تندر ۹۰ که هماینک تولید آن در پارسخودرو (زیرمجموعه سایپا) آغاز شده است.