بازار خودرو

ورود برند شیرین عسل به صنعت خودروسازی با همکاری پنین فارینا تایید شد

ماجرای ورود برند شیرین عسل به صنعت خودروسازی چند وقتی است که با جدیت خاصی مطرح شده است. اما آیا واقعا این تولیدکننده مواد غذایی قصد تولید خودرو دارد؟

در این آشفته بازار خودرو کشور، هر روز خبری عجیب‌تر از قبل برای بازار خودرو به گوش می‌رسد. سال گذشته بود که زرماکارون به عنوان یک برند شناخته‌شده در حوزه تولید مواد غذایی مدعی ورود جدی به صنعت خودروسازی با برند زرخودرو و احداث کارخانه شد. حال و در دومین ماه سل 1402، یک تولیدکننده مواد خوراکی دیگر یعنی شیرین عسل خبر از ورود قریب‌الوقوع خود به بازار خودرو، احداث کارخانه و راه‌اندازی خط تولید داده است.

سرمایه گذاری پرسود و تضمینی دلاری

بیشتر بخوانید: عرضه محصولات بهمن موتور با قیمت شورای رقابت تکذیب شد

ورود برند شیرین عسل به صنعت خودروسازی

به گزارش تکراتو، خبر ورود شیرین عسل به بازار خودرو شاید ابتدا یک شوخی عجیب به نظر برسد، اما بازار خودرو ایران به حدی اتفاقات عجیب و خنده‌دار در سالیان اخیر به خود دیده که دیگر هیچ اتفاقی در دنیای فانتزی مافیای خودروی ایران عجیب تلقی نمی‌شود.

حال و در روزهایی که پراید در آستانه ورود به کانال 400 میلیون‌ تومانی است، طبیعتا تلاش یک تولیدکننده مواد خوراکی برای ورود به صنعت خودرو به هیچ وجه اتفاقی عجیب و نادر نیست، خصوصا که حتی این مورد تکراری است و همانطور که گفتیم سال گذشته بود که زرماکارون با اعتماد به نفس‌ خاصی خود را قطب جدید صنعت خودروسازی کشور و رقیب ایرانخودرو و سایپا معرفی کرد.

ورود برند شیرین عسل به صنعت خودروسازی ؛ تب تند خودروسازی بین تولیدکنندگان مواد غذایی!

البته که زرماکارون با حدود یکسال هنوز هیچ اقدام جدی و مهمی در حوزه خودرو نداشته و تقریبا بعید هم به نظر می‌رسد که اتفاق خاصی در این بازار رقم بزند، اما حالا نوبت به شیرین عسل رسیده تا با ادعایی مشابه ورود خود به بازار خودرو را تایید کند.

یونس ژائله سعدآباد، مالک و مدیرعامل هلدینگ غذایی شیرین عسل، در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص ورود برند شیرین عسل به صنعت خودروسازی گفت:

مجوز تولید خودرو توسط این شرکت در روز چهارشنبه، 30 فروردین 1402، صادر شد و فعلاً به مرحله اجرا نرسیده است.

او افزود: خط تولید و کارخانه تولید خودرو توسط شیرین عسل در حال ساخت است. اما مشخص نیست که محصولات این شرکت چه زمانی در بازار کشور عرضه شود.

پیش از این نیز صابر پرنیان، رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی، در رابطه با مدل خودروی تولیدی توسط هلدینگ غذایی شیرین عسل به ایسنا گفته بود: این خودرو یک خودرو روز اروپایی است که در ۱۸ ماهه اول به‌ صورت قطعات کاملاً منفصل از هم تولید و تقریبا در ۱۸ ماهه آتی داخلی‌سازی خودرو انجام می‌شود.

او تاکید کرد: این شرکت خودروسازی انواع خودروهای سواری بنزینی، گازسوز، دیزلی و انواع کامیون‌های کشنده را تولید خواهد کرد.

آیا واقعا شیرین عسل توان تولید خودرو دارد؟

برای پاسخ به این سوال باید به این نکته اشاره کرد که بازار خودروی کشور پذیرش چندانی برای جذب تیراژ بالای خودرو ندارد. در نتیجه صحبت از تولید خودروی جدید از طرف یک گروه غیرتخصصی در صنعت خودرو نیز تاثیری در بازار نمی‌گذارد.

ورود برند شیرین عسل به صنعت خودروسازی ؛ تب تند خودروسازی بین تولیدکنندگان مواد غذایی!
ورود برند شیرین عسل به صنعت خودروسازی

همچنین ادعای این گروه در رابطه با تولید انواع خودرو تا کامیونت نشان‌دهنده دسترسی به منابع وسیع مالی است. در غیر این صورت به نظر نمی‌رسد اقدام خاصی در تولید خودروها صورت بگیرد.

از سوی دیگر، دست‌هایی که کمتر کسی توان دیدن آن را دارد، طی سال‌ها اجازه ورود خودروی وارداتی به بازار ایران را نداده‌اند، حالا آیا رانت جدیدی شکل گرفته که تولیدکنندگان مواد غذایی به‌راحتی و یکی پس از دیگری این دست‌ها را پشت‌سر می‌گذارند و وعده تولید خودرو را می‌دهند. وعده‌ای که برای زر ماکارون یک میلیون دستگاه و برای شیرین عسل در تیراژ 210 هزار دستگاه است.

با این حال کارشناسان معتقدند اگر این شرکت‌ها وارد صنعت خودروسازی هم شوند، بعید است تیراژ تولید بیش از 5000 تا 10 هزار دستگاه داشته باشند باشد. البته این تعداد تیراژ نیز برای شرکت‌های تخصصی تولید خودروست. اما این شرکت‌ها به صورت تخصصی در صنعت خودرو فعالیت نداشته‌اند.

بیشتر بخوانید ...   پیشفروش 500 هزار خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو وزارت صمت اردیبهشت 1402 [+ثبت‌نام، خودروها و جزئیات مرحله دوم]

شیرین عسل با همکاری پنین فارینا وارد صنعت خودروسازی می‌شود [بروزرسانی 9 اردیبهشت 1402]

اعلام ورود شرکت شیرین عسل به صنعت خودروسازی با واکنش های متفاوتی همراه شده است و بسیاری مخالف ورود شرکت‌های اینچنینی به این حوزه هستند. در این خصوص یک فعال صنعت خودرو با اشاره به اینکه شرکتی چون شیرین عسل نیازی به تبلیغ یا خروج ارز از کشور ندارد گفت:

«اگر تحریم ها پیش نمی آمد، از مدت ها پیش کار ساخت کارخانه خودروسازی شیرین عسل آغاز می شد.»

ورود برند شیرین عسل به صنعت خودروسازی
ورود برند شیرین عسل به صنعت خودروسازی

وی ادامه داد: «از سال ۹۶ مالک شیرین عسل سفرهای متعددی به کشورهای صاحب این صنعت از جمله ایتالیا و چین داشته است. سرانجام پس از بررسی‌ها با یک شرکت ایتالیایی به توافق رسیده است و پیش قرارداد امضا می‌کند.» این مقام آگاه ضافه کرد:

«در واقع، شیرین عسل برای ساخت و تجهیز کارخانه خودروسازی با شرکت ایتالیایی پنین فارینا قرارداد بسته است.»

این فعال صنعت خودروسازی با تأکید بر این که اولین خودروی این شرکت یک محصول به روز اروپایی خواهد بود بیان کرد: «با در نظر گرفتن شرایط تحریمی فکر می‌کنم کار ساخت این کارخانه بین یک تا یک سال و نیم زمان ببرد.»

این مقام آگاه ادامه داد: «بنابراین شاهد ایجاد یک خودروسازی جدید خواهیم بود و همچنین شایعه‌های مربوط به خرید سایت‌های موجود در استان آذربایجان شرقی صحت ندارد.»

وی همچنین با اشاره به این که این کارخانه با حجم سرمایه و تولیدی که در نظر گرفته است، باعث رشد و ارتقای زنجیره تأمین در استان و حتی کشور خواهد شد، افزود: «در این شرایط واقعاً متوجه نمی‌شوم چرا برخی از قطعه‌سازان به طور غیر رسمی از این اتفاق خوشنود نشده‌اند.»

این فعال صنعت خودروسازی همچنین بار دیگر با شایعه‌های مبنی بر خروج ارز از کشور اشاره کرد و گفت: «شرکت شیرین عسل یک مزرعه بزرگ کاکائو در آفریقا و دویست کارمند در اروپا دارد، بنابراین اگر نیازی به خروج ارز داشت، پیش از این‌ها و از راه‌های دیگری اقدام می‌کرد.»

این مقام آگاه همچنین در پاسخ به این که آیا اسمی برای این خودروسازی انتخاب شده است یا خیر، توضیح داد: «در این خصوص نمی‌توانم چیزی بگویم، اما این کارخانه به احتمال بسیار زیاد بعد از اتوبان تبریز-بازرگان احداث خواهد شد.»

بنابراین گزارش، چندی پیش رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی از صدور جواز تأسیس خودروسازی برای بخش خصوصی استان از سوی وزارت صمت خبر داد و اعلام کرد: «خودرویی که قرار است تولید شود یک خودرو روز اروپایی است که مجوز آن برای بخش خصوصی گروه صنعتی شیرین عسل صادر شده است.

صابر پرنیان با بیان این که با بهره برداری از این مجموعه صنعتی برای ۶ هزار و ۹۰۰ نفر اشتغال ایجاد می شود، تأکید کرد:

«این شرکت خودروسازی با سرمایه‌گذاری ۱۵ هزار میلیارد تومان انواع خودروهای سواری بنزینی، گازسوز، دیزلی و انواع کامیون‌های کشنده را با ظرفیت تولید سالانه ۲۱۰ هزار دستگاه خودرو تولید خواهد کرد.»

البته در اینجا باید به این مهم اشاره کرد که سال ۹۶ هم ایران خودرو با پنین فارینا برای طراحی پلتفرم جدید قرارداد منعقد کرده بود که به دلیل شرایط تحریم، این همکاری به سرانجام نرسید. ضمن این که، با توجه به پابرجا بودن تحریم‌ها، پرسش این است که پنین فارینا چگونه می‌خواهد در بازار ایران حضور داشته باشد و آیا این بار به تعهدات خود پایبند خواهد بود؟

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ورود برند شیرین عسل به صنعت خودروسازی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا