بازار خودرو

هیوندای اعلام کرد که علاقه‌مندی به گیربکس دستی به پایان رسیده است

تعویض دنده به شکل دستی به مرور زمان به نوعی مهارت نایاب بدل شده است. در حال حاضر، اکثر تولیدکنندگان خودرو پدال سوم را از خطوط تولید خود حذف کرده‌اند. هرچند که استفاده از گیربکس اتوماتیک به لحاظ راحتی شکی ندارد، اما دلایل دیگری نیز برای کاهش تدریجی گیربکس‌های دستی وجود دارد.

سیستم‌های کمکی در رانندگی بیشتر با گیربکس‌های اتوماتیک سازگاری دارند. هزینه‌های لازم برای توسعه خودروهایی با هر دو نوع جعبه‌دنده بالاست و با توجه به افت تقاضا برای گیربکس‌های دستی، جبران این هزینه‌ها به راحتی امکان‌پذیر نیست. همچنین، قوانین مرتبط با آلایندگی نیز تأثیر فراوانی دارند، زیرا گیربکس‌های اتوماتیک معمولاً از نظر بهره‌وری عملکرد بهتری نسبت به نوع دستی دارند.

با این حال، شاید عامل اصلی کاهش تولید گیربکس‌های دستی، افت تمایل مشتریان باشد. اگر خریداران بیشتری خودروهایی با سه پدال خریداری کنند، ممکن است خودروسازان نیز رغبت بیشتری به تولید آن‌ها پیدا کنند؛ اما چنین وضعیتی مشاهده نمی‌شود.

با توجه به کم شدن تولید خودروهای اسپرت و افزایش عرضه مدل‌های الکتریکی، به نظر می‌رسد این روند ادامه یابد. «تایرون جانسون»، مدیر مرکز فنی هیوندای اروپا در آلمان، در مصاحبه‌ای با مجله Car Magazine نظرات جالبی را مطرح کرد و افزود که «دیگر کسی تمایلی به گیربکس دستی ندارد».

گیربکس دستی در آستانه انقراض

این نکته شاید کمی اغراق‌آمیز به نظر برسد، اما واقعیت این است که گیربکس‌های دستی به تدریج در حال محو شدن هستند و فقط تعدادی از خودروسازان هنوز به عرضه آن‌ها ادامه داده‌اند. حتی پورشه نیز مدل 992.2 911 Carrera S را بدون گیربکس دستی تولید نمی‌کند، از آن رو که تنها حدود ده درصد از مشتریان این مدل را با جعبه‌دنده دستی کرده‌اند.

جانسون همچنین تأکید کرده که مشتریان دیگر به ترمز دستی یا کلاستر آنالوگ نیازی ندارند. این مسئله احتمالاً برای اکثریت مشتریان زیر ۴۰ سال صدق می‌کند؛ اما ممکن است برخی از رانندگان مسن‌تر هنوز تمایل به کشیدن اهرم ترمز دستی داشته باشند یا به سرعت‌سنج و دورسنج موتور واقعی نگاه کنند.

جانسون خاطرنشان کرد که نباید نگران کاهش عرضه خودروهای اسپرت با موتورهای درون‌سوز باشیم. او ادعا کرد که مدل‌های قدیمی‌تر از نظر کارایی فاصله زیادی با آیونیک 5N دارند و تأکید نمود که خودروهای الکتریکی در یک دهه اخیر به اندازه ماشین‌های بنزینی در صد سال گذشته پیشرفت کرده‌اند. او افزود که صداهای مصنوعی موتور که از طریق بلندگوها پخش می‌شوند، می‌توانند جایگزین مناسبی برای غرش موتورهای درون‌سوز باشند.

خودروسازان به‌صورت منطقی تمایلی به سرمایه‌گذاری بر روی ویژگی‌هایی که مشتریان کمی از آن‌ها درخواست دارند، ندارند؛ زیرا این کار از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر نیست. در صنعتی که روز به روز به سمت دیجیتال شدن پیش می‌رود و تمایل به صرفه‌جویی در هزینه‌ها در آن مشهود است، گیربکس‌های دستی به نوعی آثار هنری تبدیل شده‌اند که فقط مشتریان اندکی به آن‌ها علاقه‌مند هستند.

فراری به تازگی اعلام کرده است که اگر به گیربکس دستی علاقه دارید، باید به سراغ خودروهای دست دوم بروید.

مقالات مرتبط

دکمه بازگشت به بالا