همکاری خودروسازان بزرگ ایرانی و چین برای تولید خودروی برقی ملی
معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت منوچهر منطقی اعلام کرد در راستای قرداد 25 ساله ایران و چین، قرار است در تولید خودروی برقی ملی همکاری داشته باشند.
خودرو های برقی که با هدف کمک به محیط زیست و برای کاهش آلودگی موجود در شهرها طراحی شده طرفداران زیادی پیدا کرده است. اکنون معاون صنایع حمل و نقل وزارت از همکاری ایران با چین برای تولید خودروی برقی ملی خبر میدهد. ایران در راستای قرارداد 25 ساله با چین قصد دارد با این تولید کننده ممتاز خودروهای برقی همکاری کند.
معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت گفت: 6 خودروساز کشور اعم از دو خودروساز بزرگ و خودروسازان در بخش خصوصی در برنامه راهبردی ۲۵ساله که بین ایران و کشور چین امضا شد، با همکاری شرکتهای چینی خودروهای برقی تولید میکنند.
بیشتر بخوانید: نیروی انتظامی مجوز واردات خودرو دریافت کرد؛ خودروهای هیبریدی پلیس به زودی در ایران
تولید خودروی برقی ملی
منوچهر منطقی در خصوص برنامه وزارت صمت در خصوص خودروهای برقی اظهار داشت: نهتنها کشورمان بلکه کشورهای مختلف برای برقیسازی خودروها به چین مراجعه میکنند و با شرکتهای خودروساز چین قراردادهای فناورانه میبندند این امر بهخاطر جایگاه ممتاز کشور چین در این حوزه است.
وی افزود: در وزارت صمت برای رقابتی شدن صنعت خودروهای برقی راهبرد در دو مرحله تدوین شده است؛ مرحله نخست طراحی برنامههای بهکارگیری درست خودروهای برقی و استفاده از مزیتهای آن در کاهش سوخت بهبود وضعیت آلودگی هواست. کاری که باید در این مرحله انجام دهیم این است که برای ورود محصول جدید باید زیرساختهای لازم ایجاد شود تا از فناوری جدید بتوان با بهرهوری بالا بهرهبرداری کرد.ما با یک محصولی روبهرو هستیم که اتوماتیک و هوشمند است. این خودروهای برقی بهخاطر شتاب بالا نیازمند کنترل دقیق و بیشتر دارند ازاینرو باید در مرحله اول اطلاعرسانی و آموزش به رانندگان از طریق شبیهسازی صورت بگیرد ضمن اینکه خود این خودروها بهخاطر هوشمند بودن به رانندگان در خصوص وضعیت شارژ باتری و وضعیت کارکرد خودرو بهصورت دائم اطلاعرسانی میکنند.
منطقی به خدمات پشتیبانی از خودروی برقی اشاره کرد و گفت: این موضوع حائز اهمیت است، فردی که از محصول استفاده میکند باید پشتیبانی شود در این زمینه نیز سه برنامه داریم؛ اول این که این محصول به چه مدارک، تجهیزات و قطعات یدکی نیاز دارد تا بتوان آن را درست پشتیبانی کرد در همین راستا 2 مرکز تحقیقاتی را اختصاص دادهایم که این موضوع را تدوین کنند.
وی عنوان کرد: بخش بعدی شبکههای نمایندگیهای هوشمند است که با خودروسازان صحبت کردیم بهترین نمایندگان را معرفی کنند تا با استفاده از جذب نیروهای متخصص و جدید و نیز تأمین مدارک و تجهیزات لازم واحد خدمات پس از فروش جدید را ایجاد کنند، ازاینرو نه تنها در تهران بلکه در کلانشهرها برای خدمات پس از فروش برنامهریزی کردهایم.
معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص ایستگاههای شارژ خودروهای برقی گفت: بر اساس نوع پیمایش و عوارض جغرافیایی نیاز خودروها به شارژ باتریها متفاوت است. در همین راستا نیاز به ایستگاههای شارژ داخل شهری و بینشهری داریم. ایستگاههای شهری با همکاری شهرداری توسعه پیدا میکند و تأمین ایستگاههای بینشهری را نیز خودروسازان به کمک استانداریهای کشور بر عهده گرفتهاند.
وی تاکید کرد: «مباحثی از محدودیت در تأمین انرژی ایستگاههای شارژ مطرح شده است که باید این موضوع روشن شود که در مورد خودروهای برقی صرفاً از نیروگاههای برقی استفاده نمیشود بلکه از ظرفیت نیروگاههای خورشیدی و بادی نیز بهرهبرداری میشود، در همین راستا نیز شرکتی در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ایجاد میشود که استفاده از سرمایهگذاران بخش خصوصی این کار را انجام دهد.»
وی با اشاره به اینکه خودروهای برقی یک مجموعه هوشمند هستند که اطلاعات زیادی را تولید میکنند گفت: «این اطلاعات برای نظارت بر کارکرد دقیق خودرو و حتی نظارت بر وضعیت راننده استفاده میشوند، یک سری اطلاعات نیز ایجاد میشود که میتوان برای کنترل ترافیک و کاهش تصادفات از آنها استفاده کرد.»
منطقی عنوان کرد: «در کشورهای مختلف اپراتورهای تلفن همراه از تحلیل دادهها استفاده میکنند یعنی میتوان بین خودرو با خودرو و یا خودرو با فرد یا سیستم ارتباط برقرار کند که درنتیجه این امر هوشمندسازی اتفاق میافتد، اینها برنامههایی است که در فاز نخست در نظر گرفته شده است که تا پایان امسال اجرا میشود.»
وی با اشاره به بخش دوم راهبرد وزارت صمت در خصوص طراحی خودروهای برقی و تولید داخل گفت: «برنامهریزی شده است تا در این فاز خودروهای برقی را طراحی کنیم و قطعات با فناوری بالای آن را در داخل کشور بسازیم تا در صنعت خودروی برقی رقابتی شویم و بتوانیم صادرات داشته باشیم.»
منطقی ادامه داد: «در این بخش نیز چند برنامه پیشبینی شده است؛ در مرحله نخست باید مراکز طراحی و ساخت خودروهای برقی را ایجاد و آنها را تقویت کنیم، در زمان حاضر چنین مرکزی وجود دارد و تاکنون دو محصول برقی طراحی کرده است. وزارت صمت در زمینه ایجاد شرایط همکاری شرکتهای بزرگ و معتبر خارجی با این مرکز و نیز تأمین بودجههای تحقیقاتی آن را حمایت خواهد نمود.»
وی راجع به بحث اجرا و ساخت خودروهای برقی توسط شرکتهای دانشبنیان گفت: «یکهزار شرکت دانشبنیان داریم، برنامهریزی کردهایم که آنها سازنده قطعات خودروهای برقی شوند و در تیراژ بالا اجزای مختلف آن را بهصورت تخصصی تولید کنند.»
معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت ابراز داشت: «در مرحله بعد خودروهای برقی را در یک شهرک میکروالکترونیک با همکاری معاونت علمی ریاستجمهوری و سازمان شهرکهای صنعتی وزارت صمت و یک دانشگاه بزرگ ایجاد میشود تا ریزتراشهها، موتورهای الکتریکی، انواع سنسورهای مختلف موردنیاز برای ساخت قطعات خودروی برقی را در داخل کشور تولید کند تا حداقل وابستگی را به آنها داشته باشیم.در صورتی که این زیرساختها ایجاد شود، انواع خودروهای برقی را میتوانیم طراحی و با فناوری روز تولید کنیم.»
وی بحث باتری لیتیوم را یکی از مهمترین مباحث در خودروهای برقی عنوان کرد و گفت: «اکنون یک کارخانه برای تولید باتری لیتیوم توسط شرکت مپنا در حال ایجاد است که باید توسعه داده شود تا اقدام به ساخت باتری لیتیوم برای کلیه خودروسازان نماید. بازیابی باتریها هم یکی از مباحث مهم است که باید به آن توجه نمود، همچنین بحث دیگر این است که خطوط تولید از نظر نرمافزارها و فرایندها بسیار پیچیده است که باید برای ساخت داخل آن توجه کرد.»
منطقی گفت: «تدوین استانداردهای خودروهای برقی از دیگر مباحث است. تدوین و پیادهسازی استانداردها نیاز به آزمایشگاههای مختلف است، ازاینرو شبکه آزمایشی برای زیرسیستمها و این کار نیاز است. ایجاد شبکه آزمایشگاهی با تکمیل آزمایشگاههای موجود انجام خواهد شد.»
منطقی همچنین در جواب منتقدین که همکاری با چین را بدون توجیه می دانند گفت: «چین در صنعت خودروهای برقی از پیشروترینها در جهان است و اکنون کشورهای مختلف پیشرفته هم به چین مراجعه میکنند و با سازندگان قراردادهای فناورانه میبندند، بهعنوان مثال شرکت فولکسواگن آلمان در زمینه ایجاد یک کارخانه باتری لیتیوم در چند ماه قبل یک قرارداد انتقال فناوری منعقد نمود.»
وی تأکید کرد: «هر خودروساز باید بهصورت راهبردی کار کند و سازنده باید 50 درصد قطعات کلیدی را قادر باشد در کشور تولید کند، یا اینکه خودروسازان داخلی با سازندگان خارجی یک مرکز تحقیقات مشترک با یکدیگر داشته باشند، در همین راستا یکی از خودروسازان خصوصی با سازنده خارجی یک مرکز تحقیقات مشترک ایجاد کرده و 100 نفر نیرو گرفته است که تا 1000 نفر آن را افزایش میدهند و تمام هزینه این مرکز تحقیقاتی توسط همکار چینی این شرکت پرداخت میگردد.»
معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سفر معاون اول ریاستجمهوری به چین گفت: «بحث برقیسازی در قالب برنامه راهبردی 25ساله انجام شده است و بهصورت همهجانبه پیگیری میشود.»
وی عنوان کرد: «اکنون چند ذهنیت ایجاد شده است که محصول آماده میآوریم و فقط شبکه پشتیبان آن را ایجاد کنیم این در حالی است که ما نمیخواهیم صرفاً در حوزه خودروهای برقی، مونتاژکار یا صرفاً واردات را انجام دهیم، بلکه با یک برنامه مشترک اقدام به تولید خودروهای برقی میکنیم که این امر زمینه رقابتی و صنعتی شدن را فراهم میکند.»
منطقی تأکید کرد: «ما دارای سه مزیت مهم در خودروهای برقی هستیم؛ نخست متخصصان ردهاول در حوزه مخابراتی و هوشمندسازی داریم، دوم اینکه معادن مواد اولیه پیشرفته داریم، سوم اینکه نیروی کار ارزانقیمت داریم.»
وی از برگزاری همایش دانشبنیان وزارت صمت در پایان دیماه در حوزه خودروهای برقی خبر داد و گفت: «در این همایش شرکتهای دانشبنیان بهصورت جامع با راهبردهای وزارت صمت در حوزه خودروهای برقی آشنا خواهند شد تا بتوانند در این زنجیره ارزش سرمایهگذاری کنند.»
معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: «ما در کشورمان از نظر طراحی محصول توانمند هستیم اکنون 2 خودروساز بزرگ داخلی و خودروسازان خصوصی نمونههای خودروهای برقی تولید کردند، ضمن اینکه از 10 سال پیش برنامههای خوبی در مپنا و معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری در حوزه برقیسازی خودروها شروع شده است در بخشهای تخصصی بضاعت خوبی داریم که باید از این ظرفیت بهره ببریم.»
بیشتر بخوانید:
نظر شما دربارهی تولید خودروی برقی ملی چیست؟ لطفاً نظرات خود را با تکراتو به اشتراک بگذارید.
درود بر انسانهای با وجدان ، که در خصوص تمیزی محیط زیست بیشترین تلاش را داشته و دارند. آیا تا امروز به فکر افرادی که مشکل تنفسی و ریوی دارند، بوده ایم ؟ آیا بدرستی در مورد آلودگی های مختلف که بیشتر در شهرهای بزرگ ایجاد کرده ایم, نظر سنجی و تبادل اطلاعات داشته ایم ؟
چرا با روشن نگه داشتن خودرو غیر استاندارد خودمان ، در آلودگی هوا و آلودگی صوتی مشارکت داریم ؟ در حین صحبت با گوشی یا مخاطب نزدیکمان ، که به هر دلیل در کنار خیابان یا کوچه توقف کرده ایم ، بدون داشتن دلیل منطقی از خاموش کردن خودرو ، پرهیز می کنیم. چرا نباید آموزش و حتی تذکر به این راننده ها در زمان مناسب ، بتوسط پلیس و مردم محترم ، صورت بگیرد ؟ افراد باید در زمان مناسب در خصوص تنظیم موتور ، بصورت خودجوش اقدام کنند. ولی متأسفانه اینگونه عمل نمی شود.!
خود من تا به امروز اتومبیلی نخریده ام. چون قیمت بسیار بالا و کیفیت بسیار پایین ، باعث شده از خرید این محصول نابودکننده ، صرف نظر کنم.
پس هر چه سریعتر بسمت خودروی برقی با کیفیت و قیمت مناسبتر و ارزانتر ، باید حرکت کنیم. و از افراد دلسوز و متخصص واقعی در این خصوص باید استفاده کرد. خودروهای فرسوده بسرعت از محیط زندگی مان ، باید جمع آوری شوند، و بخوبی با دقت و تکنولوژی بهتر ، مراحل باز یافت انجام شود.
اگر به هر شکل ممکن به طبیعت و زیست سالمترمان احترام بگذاریم، در لحظه لذت زندگی سالمتر را خواهیم چشید.
اما یادمان باشد که برای استفاده از هر وسیله ای ، باید از ابتدا آموزش بهتر و کاملتری به افراد جامعه داده شود. تا اشخاص بهتر و منصفانه تر ، از انرژی ها و سوختهای فسیلی استفاده بهینه داشته باشند.
چرا در مدارس آموزش های اساسی در خصوص مصرف گرایی و استفاده صحیح از منابع طبیعی داده نمی شود ؟
چرا همچنان میبینیم که در تمام نقاط شهر، راننده های محترم اتومبیل خود را ، جلوی پل و روی خط عابر پیاده نگه می دارند.؟! پس افراد سالخورده و آنهایی که معلول هستند، چگونه باید با این برخورد های نامناسب راننده ها کنار بیایند ؟
چرا در خصوص سرعت مناسب و نحوه رانندگی منطقی به اشخاص در زمان گرفتن گواهی نامه رانندگی، بخوبی آموزش داده نمی شود.؟! اکثر راننده ها در حال رقابت با خودروهای اطرافشان هستند. گویی که تمام خیابان ها محل مسابقه و تاخت و تاز افراد هنجار شکن است.!
چرا در زمان کودکی و نوجوانی به شکلهای مختلف در خصوص چگونگی و روش صحیح داشتن زندگی ایده آل و احترام به قوانین بین المللی، آموزش های مناسب داده نمی شود ؟! تا در آینده که در سن بالاتر وارد مکانهای اداری ، خدماتی ، تولیدی و غیره می شوند، در تمام قسمتهای جامعه بتوانند در زمان و مکان مناسب ، عملکردهای بهتر و پسندیده تری داشته باشند.
چرا راننده ها کمتر به خط عابر پیاده و عبور انسان احترام می گذارند ؟! و با سرعت زیاد از کنار عابر پیاده که در حال گذر از عرض خیابان است، رانندگی می کنند.!
چرا ماموران زحمتکش راهنمایی رانندگی با بلندگو و توقف خودرو سرعت بالا ، بطور صحیح و با تذکر به موقع ، در ایجاد امنیت بیشتر در تردد و رفت و آمد شهری ، فرهنگ سازی نمی کنند ؟!
آیا هدف از ساخت اتومبیل و دلیل مهم و زمان و مکان استفاده از آن ، به افراد آموزش و اطلاع داده شده ؟!
چرا وسایل حمل و نقل شهری مثل : اتوبوس های شرکت واحد ، به سیستم برقی تغییر شکل داده نشده ؟! که بیشترین آلودگی تنفسی را در شهرها ، همین وسایل پر مصرف ایجاد می کند .
چراها و موارد حل نشده ی بسیاری است که فکر می کنم ، همه افراد در جامعه شهری امروزی به آنها واقف و آشنا هستند. پس با امید و همکاری بیشتر و هم دلی و هم صدایی با مسئولین زحمتکش و دادن پیشنهادهای سازنده و مفید و قابل اجرا ، برای داشتن زندگی بهتر و سلامتی و موفقیت بیشتر ، تلاش کنیم…
درود بر شما … ممنون از کامنت زیباتون