بازار خودرو

موج بزرگ انصراف متقاضیان خودروهای مونتاژی در سامانه یکپارچه فروش خودرو ؛ مردم بازهم فدا شدند!

شیوه قیمت‌گذاری شورای رقابت عاقبتی غیر از موج بزرگ انصراف متقاضیان خودروهای مونتاژی در سامانه یکپارجه وزارت صمت نداشت. اما واکنش شورای رقابت چه خواهد بود؟

موج بزرگ انصراف متقاضیان خودروهای موتتاژی درحالی شکل گرفته است که روز گذشته به‌وضوح شاهد افزایش قیمت خودروهای مونتاژی حاضر در سامانه یکپارچه فروش خودرو بودیم. حال بسیاری از متقاضیان دریافت خودرو نسبت‌به این موضوع ناامید شده و با انصراف از خرید، اعتراض خود را نشان دادند.

پیش‌تر شورای رقابت قیمت‌های معقولانه‌تری برای خودروهای مونتاژی اعلام کرده بود و متقاضیان نیز مشکلی از این بابت نداشتند. اما با اعتراض خودروسازان بخش خصوصی کشور که نام‌هایی بزرگی نیز هستند، این شورا پا پس کشید و سمت و سوی قیمت خودروهای مونتاژی را به نفع خودروسازان مشخص کرد.

بیشتر بخوانید:‌ قیمت جدید محصولات بهمن موتور تیر 1402 توسط شورای رقابت اعلام شد [+جدول]

موج بزرگ انصراف متقاضیان خودروهای مونتاژی در نتیجه قیمت‌های جدید شورای رقابت

قیمت‌های شورای رقابت برای خودروهای مونتاژی روز گذشته اعلام شد و شاهد آن بودیم که بسیاری از خودروها با قیمت‌هایی همراه شدند که مردم را شوکه کردند. پیش‌از این قیمت‌های اولیه شورای رقابت برای این خودروها در آغاز مرحله دوم طرح فروش یکپارچه منتشر شده بود و بسیاری از مردم با اعتماد به آن قیمت‌ها اقدام به ثبت‌نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو کرده بودند. اکنون اما نرخ‌های نهایی شورای رقابت نشان می‌دهد که اعداد پیش‌بینی شده، چندان هم واقعی نبود و قیمت‌ها بیش از آن است که مردم می‌پنداشتند.

همین مسئله موجب خواهد شد برخی از ثبت‌نام‌کنندگان در سامانه فروش یکپارچه خودرو با دیدن قیمت‌های جدید از خرید خود منصرف شوند. فرآیند خریدی که برای خریداران ماه‌ها طول کشیده است و اکنون با قیمت‌های جدید می‌تواند موجی از ناامیدی را برای خریداران خودرو در سامانه یکپارچه به همراه آورد. ثبت‌نام‌کنندگان در سامانه یکپارچه فروش خودرو با این امید که می‌توانند با نرخ‌های بسیار پایین‌تر از بازار آزاد خودروهای خود را خریداری کنند، اقدام به افتتاح حساب وکالتی و واریز پول به آن کرده بودند.

موج بزرگ انصراف متقاضیان خودروهای موتتاژی در نتیجه قیمت‌های جدید شورای رقابت

مسئله‌ای که اکنون در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. گویی جریانی که از همه چیز مطلع بود، مردم را به یک بازی باخت-باخت وارد کرده است و خریداران را با وعده‌ نادرستِ قیمت‌های بسیار کمتر از نرخ‌های بازار وارد بازی می‌کند و نقدینگی‌شان را به جیب دولت می‌ریزد، در نهایت هم پس از مدت‌ها انتظار، قیمت‌های واقعی را اعلام می‌کند و افرادی که توانایی پوشش شکاف قیمتی ایجاد شده را ندارند از گردونه حذف می‌کند. این‌گونه بدون تولید خودرو و ذره‌ای هزینه، نقدینگی قابل توجهی، ماه‌ها از دست مردم خارج شده و در جیب دولت مانده است.

نکته جالب‌تر این که، هیچ بعید نیست تا موعد تحویل خودروها، شورای رقابت و سایر گردانندگان بازار خودرو، بارها قیمت‌های جدید برای خودروها اعلام کنند و هر بار عده‌ای را از فرآیند خرید در سامانه یکپارچه خودرو حذف کنند. در این بین، هیچ‌کس پاسخ‌گوی زیان پول‌هایی که چند ماه در حساب‌های وکالتی بلوکه شده بود، نخواهد بود و مردم می‌مانند و حوض‌شان و اندک پولی که به تورم خورده است و دلال‌های طمع‌کارتر از همیشه در بازار.

شاید این گونه بتوان نتیجه گرفت که اصلاً با سامانه یکپارچه خودرو، قرعه‌کشی تنها نامی جدید به خود گرفته است و شاید حتی وضع از زمان قرعه‌کشی برای خرید خودرو نیز بدتر باشد، چراکه در آن زمان، هزینه‌ای پرداخت می‌شد و حداقل خودروی عده‌ای که در آن لاتاری برنده شده بودند به دست‌شان می‌رسید.

اکنون نه تحویل چندانی صورت می‌گیرد و نه نرخ‌های نهایی مشخص است و نه زمان تحویل، تنها آمادگی دولت است برای گرفتن پول‌های مردم و متقاضیانی که به علت عرضه اندک، مدت‌ها در عطش خرید مانده‌اند و هر بار با وعده‌های رنگارنگ درگیر سازوکاری جدید می‌شوند که در نهایت نیز به ضررشان تمام می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص موج بزرگ انصراف متقاضیان خودروهای مونتاژی در سامانه یکپارچه فروش خودرو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا