موج بزرگ انصراف متقاضیان خودروهای مونتاژی در سامانه یکپارچه فروش خودرو ؛ سرمایه مردم بازهم فدا شد!
شیوه قیمتگذاری شورای رقابت عاقبتی غیر از موج بزرگ انصراف متقاضیان خودروهای مونتاژی در سامانه یکپارچه وزارت صمت نداشت. اما واکنش شورای رقابت چه خواهد بود؟
موج بزرگ انصراف متقاضیان خودروهای موتتاژی درحالی شکل گرفته است که با اعلام قیمت جدید خودروهای مونتاژی بسیاری از متقاضیان از سامانه انصراف داده یا در حال فروش حواله خود هستند.
پیشتر شورای رقابت قیمتهای معقولانهتری برای خودروهای مونتاژی اعلام کرده بود و متقاضیان نیز مشکلی از این بابت نداشتند. اما با اعتراض خودروسازان بخش خصوصی کشور که نامهایی بزرگی نیز هستند، این شورا پا پس کشید و سمت و سوی قیمت خودروهای مونتاژی را به نفع خودروسازان مشخص کرد.
بیشتر بخوانید: قیمت جدید محصولات بهمن موتور تیر 1402 توسط شورای رقابت اعلام شد [+جدول]
موج بزرگ انصراف متقاضیان خودروهای مونتاژی در نتیجه قیمتهای جدید شورای رقابت
قیمتهای شورای رقابت برای خودروهای مونتاژی چندی پیش اعلام شد و شاهد آن بودیم که بسیاری از خودروها با قیمتهایی همراه شدند که مردم را شوکه کردند. پیشاز این قیمتهای اولیه شورای رقابت برای این خودروها در آغاز مرحله دوم طرح فروش یکپارچه منتشر شده بود و بسیاری از مردم با اعتماد به آن قیمتها اقدام به ثبتنام در سامانه یکپارچه فروش خودرو کرده بودند. اکنون اما نرخهای نهایی شورای رقابت نشان میدهد که اعداد پیشبینی شده، چندان هم واقعی نبود و قیمتها بیش از آن است که مردم میپنداشتند.
از سویی ثبات قیمت خودرو در بلندمدت و کاهش قیمت این کالای مصرفی که در کشورمان به یک سرمایه تبدیل شده، باعث به وجود آمدن شرایط جالبی شده است. دلالها دیگر نمیتوانند به سادگی به این بازار اعتماد کنند و ریزش شدید قیمتها رفتار خریداران را تغییر داده است.
بسیاری از کاربران در حال فروش حوالههای خودروهای خود هستند و برخی از هم از سامانه یکپارچه انصراف دادهاند. پیشبینی اکثر این افراد این است که قیمتها همچنان روند نزولی خواهند داشت و اگر زودتر نتوانند خودرو یا حواله خریداریشده را به فروش برسانند، نه تنها هیچ خبری از سود نخواهد بود بلکه باید انتظار ضرری بزرگ را بکشند.
مسئلهای که اکنون در هالهای از ابهام قرار گرفته است این است که گویی جریانی که از همه چیز مطلع بود، مردم را به یک بازی باخت-باخت وارد کرده است و خریداران را با وعده نادرستِ قیمتهای بسیار کمتر از نرخهای بازار وارد بازی میکند و نقدینگیشان را به جیب دولت میریزد، در نهایت هم پس از مدتها انتظار، قیمتهای واقعی را اعلام میکند و افرادی که توانایی پوشش شکاف قیمتی ایجاد شده را ندارند از گردونه حذف میکند. اینگونه بدون تولید خودرو و ذرهای هزینه، نقدینگی قابل توجهی، ماهها از دست مردم خارج شده و در جیب دولت مانده است.
نکته جالبتر این که، هیچ بعید نیست تا موعد تحویل خودروها، شورای رقابت و سایر گردانندگان بازار خودرو، بارها قیمتهای جدید برای خودروها اعلام کنند و هر بار عدهای را از فرآیند خرید در سامانه یکپارچه خودرو حذف کنند. در این بین، هیچکس پاسخگوی زیان پولهایی که چند ماه در حسابهای وکالتی بلوکه شده بود، نخواهد بود و مردم میمانند و حوضشان و اندک پولی که به تورم خورده است و دلالهای طمعکارتر از همیشه در بازار.
شاید این گونه بتوان نتیجه گرفت که اصلاً با سامانه یکپارچه خودرو، قرعهکشی تنها نامی جدید به خود گرفته است و شاید حتی وضع از زمان قرعهکشی برای خرید خودرو نیز بدتر باشد، چراکه در آن زمان، هزینهای پرداخت میشد و حداقل خودروی عدهای که در آن لاتاری برنده شده بودند به دستشان میرسید.
اکنون نه تحویل چندانی صورت میگیرد و نه نرخهای نهایی مشخص است و نه زمان تحویل، تنها آمادگی دولت است برای گرفتن پولهای مردم و متقاضیانی که به علت عرضه اندک، مدتها در عطش خرید ماندهاند و هر بار با وعدههای رنگارنگ درگیر سازوکاری جدید میشوند که در نهایت نیز به ضررشان تمام میشود.
بورس، ارز و حالا خودرو!
در سالهای اخیر بسیاری از سرمایهداران از سرمایهگذاری روی تولید و مشاغل خودداری کردند و تصمیم گرفتند با توجه به افزایش عجیب قیمت ارز، سراغ بازارهای دیگری بروند. پس از ارز، نوبت به بورس رسید تا میزبان سرمایه ایرانیان باشد. مدتی بعد از ضرردهی بازارهای ارز و بورس، بسیاری از مردم تصمیم گرفتند از سرمایه خود در بازار خودرو استفاده کنند. حالا این طور به نظر میرسد که با شرایط به وجود آمده بازار خودرو هم دیگر انتخاب امنی برای این افراد نباشد و باید به دنبال راهی جدید برای سرمایهگذاری بگردند.
بیشتر بخوانید:
دیدگاه شما در خصوص موج بزرگ انصراف متقاضیان خودروهای مونتاژی در سامانه یکپارچه فروش خودرو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنتها با تکراتو در میان بگذارید.