بازار خودرو

معرفی یک روش و ترکیب جدید آلیاژی

هنگامی که موضوع کاهش آلایندگی خودروها به میان می‌آید، معمولاً توجه‌ها به گازهای که از خروجی اگزوز منتشر می‌شود، جلب می‌گردد، اما گردوغبار ناشی از عملکرد لنت‌های ترمز یکی از مهم‌ترین منابع آلودگی در صنعت خودرو به شمار می‌آید. این نوع آلودگی حتی در پی تغییر پیشرانه‌های احتراق داخلی به نوع برقی نیز کماکان مانع رفع آن نخواهد شد. در این راستا، شرکت برمبو به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ و معتبر لنت و دیسک ترمز در سطح جهانی، راه‌حلی برای این چالش ارائه کرده است.

از سال آینده، کمیسیون اروپا تصمیم دارد تا مقررات جدیدی تحت عنوان یورو ۷ برای مبارزه با آلودگی‌های زیست‌محیطی را به مرحله اجرا درآورد. در حال حاضر، میزان مجاز گردوغبار ناشی از لنت ترمز ۷ میلی‌گرم به ازای هر کیلومتر تعیین شده، که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۵ به ۳ میلی‌گرم بر کیلومتر کاهش یابد. البته خودروهای برقی به دلیل تجهیز به سیستم ترمز احیاکننده، از مقداری بالاتر از سطح آلایندگی مجاز در ترمزها برخوردار خواهند بود.

برمبو راه‌حلی را تحت عنوان فناوری جدید گرین‌تل (Greentel) برای کاهش گردوغبار ناشی از لنت ترمز معرفی کرده است. نام این فناوری به طور ترکیبی از واژه‌های سبز (Green) و هوشمند (intelligent) گرفته شده است. «فابیانو کارمیناتی»، مدیر بخش توسعه دیسک‌های ترمز برمبو، این نوآوری را به عنوان یک راهکار جامع معرفی کرده که در دامنه وسیعی از خودروها می‌تواند به کار گرفته شود.

جزئیات راهکار برمبو برای حذف گردوغبار لنت ترمز

فناوری گرین‌تل برمبو بر پایه روش رسوب‌گذاری لیزری فلز (LMD) طراحی شده است. در این متد، از پودر فلزی و لیزر برای ایجاد یک پوشش آلیاژی خاص بر روی سطح دیسک‌های ترمز بهره‌گیری می‌شود. در فرایند تولید دیسک‌های برمبو، این پوشش دولایه پس از انجام مراحل ماشین‌کاری و قبل از اعمال پرداخت نهایی، بر روی دیسک‌ها قرار داده می‌شود.

نتایج این تکنیک در قالب گرین‌تل واقعاً شگفت‌آور است. بر اساس ادعای برمبو، این فناوری می‌تواند تا ۹۰ درصد از میزان گردوغبار لنت ترمز در آزمایش‌های WLTP (روش آزمون جهانی هماهنگ برای وسایل نقلیه سبک) را کاهش دهد. کارمیناتی به این نکته اشاره می‌کند که استفاده از تکنیک رسوب‌گذاری لیزری فلز تأثیری ناچیز بر زمان تولید دیسک‌های ترمز خواهد داشت. این فناوری علاوه بر کاستن از ذرات معلقی که از دیسک‌ها خارج می‌شوند، میزان سایش سطح دیسک را به میزان ۸۰ درصد نسبت به دیسک‌های چدنی بدون پوشش کاهش خواهد داد. دیسک‌های گرین‌تل نسبت به دیسک‌های چدنی نازک‌تر هستند، اما دارای عمر بیشتری در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر خواهند بود.

استفاده از این راهکار نوین و توسعه دیسک‌های گرین‌تل به یک آلیاژ جدید نیازمند است که هنوز فرمول و نام آن به طور دقیق مشخص نشده است. نحوه اتصال دیسک‌ها و لنت‌های گرین‌تل نسبت به شیوه اتصال دیسک و لنت چدنی کاملاً متفاوت است. برمبو همچنین لوگوی خود را بر روی دیسک‌های گرین‌تل حک کرده است. زمانی که این لوگو از روی دیسک پاک شود، نشان‌دهنده زمان تعویض دیسک خواهد بود. این مفهوم نخستین بار در دنیای مسابقات اتومبیل‌رانی به کار گرفته شده است.

مقالات مرتبط

دکمه بازگشت به بالا