مخالفت خودروسازان خصوصی با قیمتهای اعلامی شورای رقابت ؛ «فعلا قصدی برای کاهش قیمت نداریم!»
مخالفت خودروسازان خصوصی با قیمتهای اعلامی شورای رقابت باعث شده است تا این خودروسازان قیمتهای جدید را لحاظ نکنند. با این وجود مردم همچنان بلاتکلیف هستند.
احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران، خبر از مخالفت خودروسازان خصوصی با قیمتهای اعلامی شورای رقابت داد. وی اعلام کرد که شرکتهای خصوصی به قیمتهای اعلامی از طرف شورای رقابت عمل نکرده و نمیکنند.
دلیل این مسئله هم برمیگردد به شیوه قیمتگذاری این شورا چرا که شورای رقابت قیمتهای اعلامی را با دلار 28 هزار و 500 تومانی اعلام کرده، درحالیکه خودروسازان خصوصی محصولاتشان را با دلار 45 هزار تومانی تولید میکنند. این مورد نشان میدهد که به ظاهر شرکتهای خصوصی با شیوه قیمتگذاری جدید زیان خواهند کرد.
بیشتر بخوانید: قیمت خودروهای مونتاژی تصویب شد [+جدول]
مخالفت خودروسازان خصوصی با قیمتهای اعلامی شورای رقابت
نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران با اعلام اینکه در حال حاضر هیچیک از خودروسازان بخش خصوصی به قیمتهای اعلام شده توسط شورای رقابت عمل نکرده و نخواهند کرد، گفت قرار است خودروسازان بخش خصوصی مجدداً با شورای رقابت جلسهای را در این خصوص برگزار کنند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران در ادامه بیان کرد:
ایران خودرو و سایپا طبق روشهای قیمتگذاری شورای رقابت متوسط ۲۹ درصد اجازه دارند تا قیمت محصولات را افزایش دهند و آنها نیز اینکار را انجام میدهند، اما کماکان فروش آنها با زیان است. مدیران ایران خودرو و سایپا توسط وزارت صمت انتخاب میشوند و به همین دلیل این موارد را اعمال میکنند، اما خودروسازان بخش خصوصی در صورت ضرر، فعالیت خود را متوقف خواهند کرد.
دبیر انجمن خودروسازان ایران در ادامه گفتههای خود تاکید کرد: «اگر خودروسازان خصوصی با زیان مواجه شوند، تولید را متوقف خواهند کرد و دولت نیز نمیتواند به آنها دستور دهد تا تولیدات خود را با زیان عرضه کنند.»
نعمتبخش افزود:
قیمتهای اعلامی شورای رقابت طبق دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی محاسبه شده، اما مدارک حاکی از آن است که خودروسازان با دلار بالای ۴۵ هزار تومان محصولات را تولید کردند. از این رو شورای رقابت باید اشتباه خود را بپذیرد و بگوید قیمتها با دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه شده است. البته پذیرش این اشتباه شهامت میخواهد که متاسفانه وجود ندارد.
دبیر انجمن خودروسازان ایران تاکید کرد: «قیمتها طبق فرمول سازمان حمایت و بر اساس پروانه بهرهبرداری محاسبه شده است؛ مثلا اگر پروانه شرکتی ۱۰۰ هزار خودرو باشد، هزینهها بر ۱۰۰ هزار تقسیم میشود؛ در حالی که خودروساز بهدلیل تحریم و مشکلات ارزی نتوانسته بیشتر تولید کند و مثلا ۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده، اما سازمان حمایت این موضوع را نپذیرفته و آن را طبق همان ۱۰۰ هزار دستگاه محاسبه کرده است.»
نعمتبخش در پایان خاطرنشان کرد:
خودروسازان با این نحوه محاسبه اختلافاتی دارند که باعث شده قیمتهای جدید باعث ضرر آنها شود. امیدواریم در جلسه جدید خودروسازان با شورای رقابت مدارکی از ضرر خودروسازان نیز ارائه شود. در حال حاضر هیچیک از خودروسازان بخش خصوصی قیمتهای جدید را روی محصولات خود اعمال نکرده و نخواهند کرد.
بیشتر بخوانید:
دیدگاه شما در خصوص مخالفت خودروسازان خصوصی با قیمتهای اعلامی شورای رقابت چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنتها با تکراتو در میان بگذارید.