دادگاهی تاریخی برای رسیدگی به تصادف مرگبار ناشی از سیستم خودران تسلا شروع به کار کرد
دادگاه فدرال ایالات متحده به بررسی پروندهای پرداخته است که ممکن است تأثیرات قابلتوجهی بر آینده سیستمهای خودران تسلا داشته باشد.
طبق گزارش تکراتو و به نقل از arstechnica، در این هفته، یک دادگاه فدرال در میامی به رسیدگی پروندهای مرتبط با مرگهای ناشی از سیستم کمکراننده تسلا آغاز کرده است. این نخستین باری است که یک دادگاه فدرال، موردی از تصادف مرگباری که در آن سیستم خودران تسلا دخالت داشته را پیگیری میکند.
پروندهای که پیشتر در کانون توجه قرار داشت، مربوط به مرگ والتر هوانگ بود؛ شخصی که در سال ۲۰۱۸ در حین رانندگی با خودروی مدل ایکس تسلا، بهصورت خودکار به دیواره بتنی بزرگراه برخورد کرد و جان خود را از دست داد. خانواده او در آوریل ۲۰۲۴ از تسلا شکایت کردند، اما این موضوع بهسرعت با توافقی محرمانه مختومه گردید.
همچنین در اوایل همین هفته، تسلا با خانواده جرمی بنر به توافقی رسید. او در سال ۲۰۱۹ جان خود را از دست داد چون سیستم تسلا نتوانست یک تریلی را شناسایی کند و با آن برخورد نمود. در این حادثه، سقف خودرو جدا شد و بنر بهطور فوری جان باخت.
اما در پروندهای که هماکنون در حال پیگیری است، تسلا هنوز نتوانسته است به توافقی با شاکیان برسد. این موضوع به آوریل ۲۰۱۹ در فلوریدا برمیگردد؛ جایی که جورج مکگی با خودروی تسلا از تابلوی ایست تجاوز کرد و با نایبل بناویدس و دیلون آنگولو که بهمنظور تماشای ستارهها در کنار خودروی خود ایستاده بودند، برخورد کرد. بناویدس جان خود را از دست داد و آنگولو دچار آسیب مغزی شد.
آنگولو در گفتوگویی با انبیسی در سال ۲۰۲۳ اظهار داشت:
احساس میکنم ما بهنوعی مورد آزمایش قرار گرفتهایم و این فناوری قبل از آنکه ایمن گردد، به خیابانها آمده است.
میسی کامینگز، خلبان سابق جنگنده و متخصص در سیستمهای خودران، نظر خود را بهصراحت در دادگاه بیان کرد.
او که در سال ۲۰۲۱ بهعنوان مشاور ارشد در اداره ایمنی بزرگراههای ایالات متحده منصوب شد و با واکنشهای تند طرفداران تسلا روبهرو شده بود، گفت به نظر او سیستم خودران تسلا دارای نقصهایی است، زیرا این شرکت بهطور آگاهانه اجازه میدهد خودرو در شرایطی رانده شود که این فناوری برای آنها طراحی نشده است.
او افزود که سیستم نظارت بر کابین تسلا برای حفظ هوشیاری راننده ناکافی است و این شرکت سابقهای طولانی در ترویج استفاده نادرست از این قابلیت دارد. کامینگز همچنین درباره تحقیقاتش در سازمان NHTSA در مورد تصادفات مرگبار تسلا، شامل مرگ جاشوا براون در سال ۲۰۱۶ صحبت کرد.
او به اظهارات آجی فاتاک، مهندس نرمافزار سیستم خودران تسلا، اشاره کرد که در خلال بازجویی رسمی اعلام کرده بود که تسلا تا پیش از سال ۲۰۱۸ آماری دقیق از تصادفات مربوط به سیستم خودران ثبت نمیکرد. کامینگز تأکید کرد که تسلا آگاه بود کاربران هشدارها را نادیده میگیرند، اما هیچ اقدام اساسی برای حل این مشکل انجام نداد.
او همچنین افزود تسلا از سردرگمی بین وضعیتهای گوناگون سیستم آگاه بود؛ بهطوری که رانندگان ممکن بود فکر کنند که اتوپایلوت فعال است، در حالی که سیستم در واقع از کار افتاده بود.
مندل سینگر، کارشناس آمار از دانشگاه کیس وسترن، بهطور جدی به تحلیلهای آماری تسلا انتقاد کرد. او تصریح کرد هیچ مطالعه مستقل یا معتبری وجود ندارد که دادههای خام تسلا را بررسی کرده باشد و تسلا بهطور گمراهکنندهای اطلاعات را ارائه میکند.
سینگر توضیح داد که در خودروهای غیر از تسلا، تصادفات بر اساس گزارشهای پلیس ثبت میشوند، بدون توجه به اینکه آیا سیستمهای ایمنی فعال بودهاند یا خیر. اما تسلا اطلاعات را به طرز متفاوتی گزارش میدهد و برای سالها ادعاهای نادرست را در وبسایت خود حفظ کرده است.
در پاسخ به این سؤال که آیا مایل است مقالهای از تسلا در مورد این آمارها را برای بررسی علمی بپذیرد، او تأکید کرد که این کار خیلی سریع و آسان رد خواهد شد.
اگرچه هنوز این امکان وجود دارد که تسلا با شاکیان به توافق برسد، اما بهنظر میرسد این پرونده ممکن است تا زمانی که رأی نهایی صادر شود، ادامه یابد. ادوارد نیدرمایر، نویسنده و تحلیلگر با تجربه در زمینه تسلا، گفت:
در این پرونده، خانواده قربانیان در گذشته غرامت نسبتاً خوبی از راننده خودرو دریافت کردهاند. بنابراین، احتمال کمتری دارد که اینبار پیشنهادهای مالی تسلا را برای سازش بپذیرند و بیشتر در پی اجرای عدالت هستند.
او همچنین تصریح کرد که قاضی پرونده تصمیماتی در مورد محرمانه بودن برخی اطلاعات اتخاذ کرده است که ممکن است به نفع تسلا باشد. از سوی دیگر، ممکن است تسلا پیشنهاد مالی را بهقدری بالا ببرد که رد کردن آن غیرممکن شود.