ماجرای ممنوعیت واردات خودرو کرهای چیست؟ [+اطلاعیه رسمی وزارت صمت]
خبر ممنوعیت واردات خودرو کرهای را در حالی ابلاغ شد که بحث واردات محصولات کیا، هیوندای و حتی سانگ یانگ مجدانه پیگیری میشد.
براساس آخرین اخبار خودرو، با درخواست وزارت امور خارجه ممنوعیت واردات خودرو کرهای توسط وزارت صمت ابلاغ شد. ظاهراً وزارت امور خارجه نامهای برای شورای عالی امنیت ملی ارسال کرده که در آن درخواست ممنوعیت واردات خودروهای کره ای به ایران را کرده است.
این شورا نیز پساز بررسی درخواست، وزارت صمت را متولی اعلام این امر کرد و این وزارتخانه نیز ممنوعیت واردات خودرو کرهای به کشور را ابلاغ کرد. با این وجود زینپس خبری از برندهایی مانند هیوندای، کیا، سانگیانگ و غیره در کشور نخواهد بود!
بیشتر بخوانید: بررسی مشخصات فنی کیا پگاس 2023 [+امکانات رفاهی و قیمت]
ممنوعیت واردات خودرو کرهای تأیید شد
آن گونه که شنیده می شود، وزارت امور خارجه با ارسال نامهای به شورای عالی امنیت ملی، درخواست کرده که واردات خودروهای کرهای را ممنوع کند. شورای عالی امنیت ملی نیز برای بررسی این نامه را به وزارت صمت ارجاع میدهد، اما وزارت صمت نیازی به بررسی ندیده و به سرعت دستور عدم ثبت سفارش را صادر میکند.
در عین حال، عرضه خودروهایی که تاکنون ثبت سفارش شده است، مشکلی نخواهد داشت. البته گویا قرار است، با افزایش تعرفه و سقف ارزشی در قوانین واردات هم تغییرات دیگری به وجود آید.
پس از ۵ سال ممنوعیت از آبانماه امسال و پس از چند اصلاح، سرانجام واردات خودرو وارد فاز اجرایی شد. متقاضیان واجد شرایط مشخص و روند درخواست ثبت سفارش نیز شروع شد.
طبق آییننامه جدید واردات، تعرفه واردات تغییر نکرد. ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی و انگیسی هم به قوت خود باقی ماند، ضمن این که، برخی اقدامات فرانسویها سببساز اعلام ممنوعیت واردات خودرو فرانسوی نیز شد.
کشورهایی مانند چین، کره، آلمان، ایتالیا و اسپانیا نیز به عنوان مبادی واردات اعلام شدند. پس از طی فرآیندهای درخواست و ثبت سفارش، اولین خودروهایی که به کشور وارد شدند، محصولاتی از کیا و هیوندای بودند. هر چند هنوز تحویل آنها آغاز نشده است، اما محصولات کرهای پیشتاز واردات در دور جدید بودند. البته طبق روال سالهای اخیر، محصولات وارداتی چینی پیش از همه به خیابانها خواهند آمد.
بیشتر بخوانید: بررسی مشخصات فنی کیا اسپورتیج 2023 [+امکانات رفاهی و قیمت]
استیضاح و سمت و سوی جدید بازار پس از آن
با این حال به نظر میرسد پس از استیضاح وزیر صمت، صنعت و بازار خودرو قرار است سمت و سوی جدید پیدا کند. از یک سو، شورای رقابت با انتشار فهرست جدید قیمت خودروهای مونتاژی، خودروسازان را با بهت و ترس همراه کرده و از سوی دیگر، تغییر قوانین واردات، آینده بازار خودرو را با هالهای از ابهام روبهرو کرده است.
هرچند در ظاهر، شانس ورود خودروهای بهروز آلمانی، که تنها دارندگان شرایط غیر آسیایی به شمار میآیند، بسیار بیشتر شده است، اما در عین حال، افزایش تعرفهها، به طور طبیعی قیمت تمام شده را بسیار فراتر از قیمتهای جهانی قرار خواهد داد.
این مسئله اما از جهات گوناگون قابل بررسی است؛ یعنی این مسئله درست در زمانی مطرح شد که روز پیش از آن سخنگوی شورای رقابت، ضمن تأکید بر مخالفت واردات خودروهای کارکرده، واردات خودروهای صفر را یکی از اصلیترین راههای رقابت در بازار اعلام کرد. دراین شرایط اما نحوه قیمتگذاری محصولات مونتاژی که با کاهش قیمت مقطعی در بازار همراه شد، آینده تولید این محصولات را نیز با ابهام مواجه کرده است.
ممنوعیت واردات خودروهای کرهای در عمل باعث متوقف شدن فعالیت نمایندگان کیا، هیوندا و سانگ یانگ خواهد شد، یعنی حیطه فعالیت آنها به اندازه محصولاتی خواهد بود که تاکنون ثبت سفارش کردهاند، اما در مقابل، با توجه به قابل پیشبینی بودن افزایش قیمتهای بازار، به طور طبیعی بازار خودروی کشور بیش از پیش در اختیار خودروسازان چینی قرار خواهد گرفت.
تکذیبیه رسمی وزارت صمت در خصوص خبر ممنوعیت واردات خودرو کرهای [بروزرسانی 21 اردیبهشت 1402]
خبر ممنوعیت واردات خودروهای کرهای طی روزهای گذشته حواشی زیادی را بههمراه داشت و سرانجام وزارت صنعت، معدن و تجارت در واکنش به این حواشی با انتشار اطلاعیهای این خبر را تکذیب و اعلام کرد واردات خودروهای کره ای همچنان در حال انجام است. اطلاعیه وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص تکذیب ممنوعیت واردات خودروهای کره ای به شرح زیر است:
شرکتهای وارد کننده خودروهای کره ای در حال حاضر در حال دریافت ارز و انجام فرآیند ترخیص از گمرک هستند و موارد اعلام شده در برخی رسانهها درباره توقف واردات خودروهای کرهای دقیق و قابل استناد نیست.
بیشتر بخوانید:
دیدگاه شما در خصوص ممنوعیت واردات خودرو کرهای چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنتها با تکراتو در میان بگذارید.