بازار خودرو

قیمت روز خودروهای ایرانی + نکاتی که باید درباره شرایط خودروهای ایرانی و واردات خودرو بدانید

اگر شما هم اهل خرید و بررسی خودرو باشید احتمالا به صورت روزانه سوال های مختلفی به ذهنتان می رسد. این سوال ها می توانند شامل «قیمت خودروهای داخلی»، «اطلاع از شرایط وادات خودروهای کار کرده »، «علت ممنوعیت واردات خودرو» و « تعرفه واردات خودروهای خارجی چگونه است؟» باشند.

هر روز اخبار مختلفی درباره خودروهای ایرانی و قیمت آن ها و همچنین واردات خودروهای مختلف به گوش می رسد که لازم است برای اطلاع از آن ها خودتان را به روز نگه دارید. در این مقاله از وبلاگ گویا آی تی قصد داریم به پرسش های مختلفی درباره شرایط خودروهای ایرانی و واردات خودرو پاسخ دهیم. اگر در شُرُف خرید خودرو هستید یا از اخبار روز جا مانده اید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

قیمت روز خودروهای داخلی چگونه است؟

احتمالا می دانید قیمت خودروها چیزی است که اغلب افراد آن را به صورت روزانه چک می کنند. همان گونه که مشخص است، وجود نوسانات شدید قیمتی در بازار خودروهای ایرانی، دلیل اصلی است مردم برای چک کردن قیمت خودرو است. همچنین، افزایش قیمت خودروها باعث تغییر در برخورد و رفتار خریداران خودرو شده است که خبر خوبی نیست.

با بالا رفتن قیمت خودروها، بسیاری از افراد به سمت خرید خودروهای دست دوم و کارکرده می روند و این یعنی مردم باید آگاهی شان در این زمینه را بالا ببرند. با این اطلاع از قیمت های به روز خودروهای کار نکرده هم ضرری ندارد و در جدول زیر قیمت رو زیر برخی از خودروهای داخلی را برای شما آورده ایم:

مدل خودرو قیمت (تومان)
پژو ۲۰۶- تیپ ۳-۱۴۰۲ ۶۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰
پژو ۲۰۷-دنده ای نیمه فول-۱۴۰۲ ۷۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک-۱۴۰۲ ۱٫۰۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰
پژو  MC207-1402 ۹۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰
پژوپارس معمولی-۱۴۰۲ ۶۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰
تارا-اتوماتیک-۱۴۰۲ ۱٫۰۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰
دنا دنده ای-۱۴۰۱ ۸۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰
دناپلاس-اتوماتیک-۱۴۰۲ ۱٫۰۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰
رانا-پلاس-۱۴۰۲ ۶۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰
سمند- ال ایکس-۱۴۰۱ ۵۹۰٫۰۰۰٫۰۰۰
پراید۱۳۱-۱۳۹۹ ۳۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰
پراید ۱۵۱- ۱۴۰۲ ۳۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰
تیبا اس ایکس-۱۴۰۱ ۳۸۶٫۰۰۰٫۰۰۰
ساینا اس-۱۴۰۲ ۴۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰
شاهین جی-دنده ای-۱۴۰۲ ۶۹۰٫۰۰۰٫۰۰۰

 

شرایط واردات خودروهای کار کرده چگونه است؟

در اوایل اردیبهشت ماه شرایط وارادات خودروهای کارکرده رسما اعلام شد. بر اساس این شرایط هر فردی می تواند نسبت به واردات خودروهای کارکرده اقدام کند. امید قالیباف (سنگوی وزرات صنعت، معدن و تجارت) امروز پس از بحث های مختلف شرایط واردات خودرو را اعلام کرد و در ادامه افزود بدین منظور طی لایحه ای این طرح برای مجلس فرستاده شده است که اگر تصویب شود، واردات خودروهای خارجی کارکرده به کشور نیز آزاد خواهد شد.

همچنین، بر اساس گفته های امید قالیباف، هر فرد حقیقی می تواند خودرو کارکرده را به کشور وارد کند. البته این خودروها باید طبق استانداردهای ایران باشند و تمام مراحل گمرگی را طی کنندو از طرفی دیگر باید یکی از شرایط خودروهای کارکرده این باشد که سال تولید آن ها تا ۵ سال گذشته باشد. در غیر این صورت طبق استانداردهای ایرانی خودروها اجازه واردات پیدا نمی کنند.

علت ممنوعیت واردات خودرو چیست؟

در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ پیرو خارج شدن آمریکا از برجام، دولت آمریکا تصمیم گرفت تحریم های بیشتری را علیه ایران اعمال کند. با وجود تحریم های جدید، دولت تصمیم گرفت تا واردات برخی از کالاهای خارجی را محدود کند و خودروهای خارجی از این موضوع مستثنی نبودند. تحریم های یکی از دلایل اصلی کاهش فروش نفت و درآمد ارزی بودند و حال پس از ۵ سال تقریبا محدودیت ها در حال برداشته شدن هستند و دستورالعمل های جدید واردات توسط وزارت صمت صادر شده است.

بیشتر بخوانید ...   بعد از شاهکار پراید وانت، شاهین وانت به عنوان جدیدترین محصول سایپا در راه است! [+مشخصات فنی احتمالی]

تعرفه واردات خودروهای خارجی چگونه است؟

معمولا تعرفه واردات خودروهای خارجی زیاد است و همین موضوع تاثیر به سزایی در بازار خودر ایران می گذارد. تعرفه واردات خودروهای خارجی در سال ۱۴۰۱ بین ۴۰% تا ۷۵% است. این محدوده مشخص شده درصدی بین ۴۰ تا ۷۵ ئر واقع می توان گفت تعیین کننده تعرفه واردات ماشین های خارجی بر اساس حجم موتورشان است.

به عبارتی ساده تر، هر چقدر حجم موتور بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد شد و تعرفه واردات آن بالاتر خواهد رفت. از سویی دیگر هر چقدر کلاس خودرو بالاتر و قیمت آن بیشتر باشد، مالیات نقل و انتقال آن به همان نسبت بالا می رود. طبق تعرفه های اعلام شده خودروهای سواری با حجم ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی در ردیف تعرفه ۸۷۰۳۲۳۲۲۹، مشمول ۹۵%حقوق و عوارض گمرکی خواهند شد.

برندهای خودروهای مشمول قانون واردات خودروهای خارجی چیست؟

وزارت صمت واردات برخی از خودروهای خارجی، از جمله واردات خودرو از برندهای آمریکایی و ۱۰ برند دیگر را ممنوع اعلام کرده است. خودروهای این ۱۰ برند در بازه هیا قیمتی ۲۰۰۰۰ دلار و بیشتر قرار می گیرند که البته خودروهای شاسی بلند مشمول این قانون نمی شوند و هنوز وزرات صمت لیست خودروهای مجاز وارداتی ۱۴۰۲ را اعلام نکرده است.

چه مدارکی برای واردات خودروهای خارجی لازم است؟

زمانی که می خواهید در سامانه واردات خودروهای خارجی ثبت نام کنید باید مدارکی را ارائه کنید که شامل موارد زیر هستند:

۱٫کارت بازرگانی برای واردات خودرو؛

۲٫داشتن گواهینامه معتبر و غیرفعال؛

۳٫مدارک هویت و شناسایی؛

۴٫ داشتن حساب وکالتی پیش یکی از بانک هایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد.

چه بانک هایی برای افتتاح حساب وکالتی مجاز هستند؟

بانک ها و موسسه هایی که مجاز برای افتتاح حساب وکالتی برا ثبت نام واردات خودروهای خارجی هستند، شامل موارد زیر است:

تجارت، ملت، صادرات، ملی، سپه، رفاه، کشاورزی، توسعه تعاون، صنعت و معدن، اقتصاد نوین، پارسیان، آینده، رسالت، دی، پست بانک، سینا، سرمایه، شهر، مسکن، کارآفرین، موسسه اعتباری ملل و موسسه قرض الحسنه مهر ایران.

فهرست شرکت های واردکننده خودروهای خارجی چیست؟

شرکت هایی که در فهرست واردکنندگان خودروهای خارجی قرار گرفته اند، عبارتند از:

ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو، معین خودرو، بهمن موتور، خودروسازی فردا، سایپا سیتروئن، مکث موتور، ایرتوپیا، کرمان موتور، دیار خودرو و آرین موتور پویا.

جمع بندی

در این مقاله از وبلاگ گویا آی تی، به بررسی برخی از قیمت های خودروهای داخلی و شرایط کلی واردات خودروهای خارجی دست دوم پرداختیم. در مقالات آینده به بررسی موضوعات دیگر مرتبط با شرایط و قوانین خودرو در ایران خواهیم پرداخت.

سوالات متداول

آیا امکان واردات خودروی دست دوم وجود دارد؟

بله، امکان ورود خودروی دست دوم خارجی در صورت رعایت شروط گفته شده وجود دارد. ولی هنوز آیین نامه قطعی واردات خودرو که از هیئت دولت به مجلس ارائه شده نظر قطعی مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات خودروی خارجی کارکرده و نو را نگرفته است.

برای ثبت نام واردات خودروهای خارجی باید در کدام سامانه ثبت نام کرد؟

پس از تایید مجلس شورای اسلامی، برای ثبت نام واردات خودروهای خارجی باید در سامانه  Saleauto.ir ثبت نام کنید.

آیا داشتن کارت بازرگانی برای واردات خودروهای خارجی لازم است؟

بله، برای واردات خودروهای خارجی باید کارت بازرگانی ارائه کنید. ولی در آیین نامه جدید شرایط ساده تر و بدون کارت بازرگانی نیز می باشد.


Source link

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا