فروش حواله خودروهای طرح یکپارچه فروش خودرو با قیمتهای نجومی!
فروش حواله خودروهای طرح یکپارچه فروش خودرو با قیمتهای بسیار عجیب توسط دلالان به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.
فروش حواله خودروهای طرح یکپارچه فروش خودرو با توجه به کمبود تیراژ خودرو به یک لاتاری بسیار سودآور برای دلالان خودرو تبدیل شده است. این دلالان با سوءاستفاده از بازار ملتهب خودرو و قیمتهای نجومی خودرو در بازار آزاد اقدام به فروش حواله با مبالغ بالا میکنند. بهطور مثال حواله خودرو پژو پارس با قیمت 250 میلیون توسط این دلالان بهفروش میرسد یعنی چیزی نزدیک به قیمت خودرو در بازار آزاد. اما چرا هیچگونه رسیدگی در این موضوع از طرف مسئولین ذیربط صورت نمیگیرد؟
بیشتر بخوانید: پاتک مجلس به دولت: مدارکی از عرضه بدون نوبت خودرو به نهاد ریاست جمهوری داریم!
فروش حواله خودروهای طرح یکپارچه فروش خودرو
به گزارش تکراتو و به نقل از تجارتنیوز، با آغاز عرضه گسترده خودرو در سامانه یکپارچه از اسفند ماه ۱۴۰۱، التهاب بازار اندکی کاهش داشته است. بهطوری که حواله این محصولات بلافاصله پس از مشخص شدن نتایج قرعهکشی، وارد بازار آزاد شده و در برخی مدلها، علیرغم افزایش قیمت دلار، کاهش قیمت را تجربه کردیم.
در این گزارش وضعیت قیمت حواله برخی از خودروها و سودی که ثبتنامکنندگان این طرحها به جیب میزنند، را بررسی خواهیم کرد.
متأسفانه بهدلیل اینکه دولت، شبکههای اجتماعی و وبسایتهای خرید و فروش را عامل اصلی افزایش قیمت خودروها میداند، آمار رسمی و قیمت دقیقی در وبسایتهای خودرویی ذکر نمیشود. در حالی که همه میدانیم دلیل اصلی افزایش قیمت، نوسانات نرخ ارز و عرضه محدود خودرو است.
این شیوه از فروش خودرو کارایی لازم را نداشته و باید تدابیری اندیشیده شود تا فاصله قیمتی کارخانه و بازار کاهش یابد.
مقایسه حدود قیمتی مورد معامله انواع خودروها در بازار
خودرو پارس سال با موتور XUP
این خودرو که یکی از پرطرفدارترین محصولات بازار ایران محسوب میشود، قیمت درب کارخانه آن حدود ۲۵۷ میلیون تومان است. پارس XUP اختلاف قیمتی حدودا ۳۲۳ میلیون تومان از بازار تا درب کارخانه دارد و حواله آن با موعد تحویل تابستان امسال در برخی از آگهیها، تا ۲۵۰ میلیون تومان قیمتگذاری میشود.
خودرو پژو ۲۰۷i دستی
این خودرو نیز جزء محصولات پرفروش هاچبک ایران خودرو محسوب میشود که مدل فرمان هیدرولیکی آن، ۳۱۰ میلیون تومان در کارخانه قیمتگذاری میشود. با احتساب قیمت ۶۹۰ میلیونی آن در بازار، اختلاف قیمت کارخانه آن با بازار، به ۳۸۰ میلیون تومان میرسد.
این درحالی است که حواله این خودرو با موعد تحویل پاییز، به قیمت ۲۳۰ میلیون تومان به فروش میرسد. باید درنظر گرفت که شرایط فروش خودروسازیها، فعلاً به صورت قیمت غیرقطعی بوده و ممکن است در زمان تحویل، تغییر یابد.
خودرو دیگنیتی پرایم و پرستیژ
هر دو نسخه پرایم و پرستیژ این کراساوور مونتاژی گروه بهمن، اخلاف قیمتی حدوداً 1 میلیاردی در بازار آزاد و درب کارخانه دارند. اختلاف قیمتی زیاد آن باعث میشود برخی فروشندگان، قیمت ۴۸۵ میلیونی برای حواله این خودرو با موعد تحویل تابستان امسال درنظر گیرند.
خودرو فیدلیتی 5 و 7 نفره
این کراساوور چینی به نوعی گل سرسبد محصولات بهمن محسوب میشود که تقاضای بالایی در بازار دارد. همین تقاضای بالا باعث میشود با وجود اختلاف قیمتی کمتر کارخانه و بازار نسبت به دیگنیتی (حدودا ۹۳۰ میلیون تومان)، قیمت ۵۵۰ میلیونی برای حواله با موعد تحویل تابستان آن درنظر گیرند.
خودرو لاماری ایما
ایما، اولین کراساوور تولیدی آرین پارس موتور قیمتی برابر با 1 میلیارد و ۵۵۵ میلیون تومان دارد و قیمت بازاری آن به 2 میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان میرسد. اختلاف قیمتی آن در حدود ۷۲۰ میلیون تومان میشود که حوالههای آن با موعد تحویل زمستان امسال، به ۱۹۵ میلیون تومان نیز میرسد.
جدول زیر قیمت خرید و فروش حواله خودرو را نشان میدهد.
برای کنترل این وضعیت چه باید کرد؟
مشاهده میکنیم که این اختلاف قیمتی درب کارخانه و بازار باعث میشود تا دلالان حواله خودرو، سودهای نیم میلیاردی از خرید و فروش آنها به جیب بزنند که هیچ سودی برای صنعت خودروسازی ندارد.
دولت باید با اعمال قوانین سختگیرانهتر برای خرید و فروش حواله و کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار، وضعیت بازار خودرو را سامان ببخشد.
امید است رفتهرفته با افزایش تیراژ محصولات و کاهش تقاضای خودرو در بازار، شاهد کاهش اختلاف قیمتی و آزادسازی قیمت خودرو در بازار باشیم. تعیین قیمت خودرو توسط بازار باعث میشود، از طرفی مشکل عرضه در بازار برطرف شود و از سوی دیگر دلالان خودرو از بازار حذف شوند و محصول با قیمت واقعی به دست مشتری برسد.
بیشتر بخوانید:
دیدگاه شما در خصوص فروش حواله خودروهای طرح یکپارچه فروش خودرو با قیمتهای نجومی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنتها با تکراتو در میان بگذارید.