نسخه اولیه نخستین سوزوکی جیمنی توسط خودروساز ژاپنی رونمایی شد
با وجود اینکه مدت زمان کوتاهی از ورود سوزوکی جیمنی به بازار ایران میگذرد، اما این خودرو به سرعت توانسته است توجهات زیادی را به خود جلب کند. تا کنون چهار نسل از جیمنی در کشورهای مختلف به فروش رسیدهاند و به زودی نسل پنجم آن نیز به معرفی خواهد رسید. در حال حاضر، سوزوکی با نمایش نمونه اولیهای از این خودرو که به ۵۵ سال پیش بازمیگردد، بر تاریخ پربار خود تأکید میکند.
نسلهای ابتدایی سوزوکی جیمنی در واقع تحت عنوان جیمنی شناخته نمیشدند؛ بلکه این خودروها با کدهای LJ و SJ شناخته میشدند. همچنین در برخی از بازارها، سوزوکی از عنوان ویتارا برای این مدل استفاده میکرد. اما از زمان ورود نسل سوم در اواخر قرن بیستم، نام جیمنی به طور رسمی به این خودرو اختصاص یافت.
طراحی ابتدایی سوزوکی جیمنی در سال ۱۹۷۰ میلادی به مرحله اجرا درآمد. در حال حاضر، نسل چهارم این خودرو به صورت سه درب و پنج درب توسط شرکت راساموتور خاورمیانه در ایران عرضه میشود. علاوه بر این، این شرکت به صورت همزمان سوزوکی گرند ویتارا را نیز در بازار داخلی به فروش میرساند که از ساختاری کاملاً متفاوت با جیمنی برخوردار است.
نسل اول سوزوکی جیمنی، ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۸
سوزوکی جیمنی نخستین خودروی چهارچرخ محرک این شرکت ژاپنی بود که در سال ۱۹۷۰ عرضه شد. هدف سوزوکی از تولید این خودرو، خلق یک شاسیبلند کوچک با قابلیتهای آفرود بود تا بتواند از مسیرهای دشوار عبور کند و به عنوان رقیبی برای آفرودرهای بزرگ آن زمان مطرح گردد.
توسعه نسل اول جیمنی از سال ۱۹۶۸ آغاز شد و در سال ۱۹۷۰، اولین نمونه این خودرو به بازار عرضه گردید. در سال ۱۹۷۴، نسل اول LJ80 به موتور دو زمانه سه سیلندر ۵۵۰ سیسی مجهز شد که به تولید قدرت بیشتری انجامید. در نهایت، آخرین سری از نسل اول از سال ۱۹۷۷ روانه بازار شد. این خودرو، اولین اتومبیل سوزوکی بود که به موتور چهارزمانه مجهز بود. نسل اول جیمنی در ۱۰۹ کشور مددجویی گردید و در مجموع ۲۴۳ هزار دستگاه از آن به فروش رسید.
نسل دوم، ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۸
در سال ۱۹۸۱، دومین نسل از سوزوکی جیمنی با کد SJ410 به بازار عرضه شد تا جایگاه این خودرو در سطح بینالمللی تقویت گردد. فروش نسل دوم در اروپا و آمریکای شمالی به میزان قابل توجهی افزایش یافت.
در سال ۱۹۸۴، این خودرو به همراه موتور ۱.۳ لیتری وارد بازار شد که بزرگترین موتور موجود در یک خودرو سوزوکی تا آن زمان به شمار میرفت. فروش نسل دوم با افزایش چشمگیر، به یک میلیون و ۶۹۳ هزار دستگاه رسید.
نسل سوم سوزوکی جیمنی، ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۸
نسل سوم دیگر با کد مشابه قبلی عرضه نشد و از این زمان به بعد، نام این خودرو به جیمنی تغییر یافت. این خودرو در سال ۱۹۹۸ معرفی گردید و سوزوکی جیمنی ترکیبی از توانمندیهای آفرود را به همراه راحتی و چسبندگی بالا در جاده ارائه کرد. طراحی جدید این خودرو با خطوط منحنی و جلوپنجره عمودی، به عنوان الگوی همیشگی نسلهای جیمنی معرفی شد.
یکی از ویژگیهای بارز این نسل، قابلیت تغییر حالت انتقال قدرت بود. بدین ترتیب، خودرو میتوانست در بین حالتهای تک و دو دیفرانسیل جابجا شود. نسل سوم جیمنی در سرتاسر جهان به فروش رسید و تا سال ۲۰۱۸، تعداد ۹۱۸ هزار دستگاه از این نسل به فروش رفتند.
نسل چهارم، از سال ۲۰۱۸ تاکنون
نسل کنونی سوزوکی جیمنی که در کشور ما نیز موجود است، از سال ۲۰۱۸ به تولید رسیده است. این خودرو به عنوان ابزاری مناسب برای آفرودرهای حرفهای شناخته میشود. سوزوکی جیمنی پس از گذشت چهار نسل، همچنان به اصول خود به عنوان یک خودروی چهارچرخ محرک کوچک و سبک وزن پایبند مانده است.
نسل چهارم جیمنی، در راستای نسلهای قبلی، از ترکیب شاسی نردبانی، اکسل صلب با فنرهای مارپیچ و سیستم چهارچرخ محرک بهره میبرد. این خودرو تا به حال در ۱۹۴ کشور عرضه شده است و فروش نسل چهارم آن از مرز سه میلیون دستگاه عبور کرده است.