طراحی نوآورانه مرسدس EQS تأثیری منفی بر فروش آن گذاشته است
“`html
زیبایی تابع نظر بیننده است، اما انتقادات منفی درباره طراحی خودروی الکتریکی پرچمدار مرسدس EQS بهنظر میرسد که تقریباً همگانی است. طراحی منحصر به فرد این خودرو که به جنبههای آیرودینامیکی اهمیت زیادی داده، نتوانسته نظر مثبت مشتریان را جلب کند.
رئیس طراحی مرسدس، «گوردن واگنر»، اذعان کرده که طراحی EQS بهگونهای است که میبایست ده سال پیش به بازار معرفی میشد و این طراحی پیشرو سبب شده که فروش آن دچار افت شود. در طول چهار سال حضور این مدل برقی در بازار، شاهد تغییر دیدگاه قابل توجهی از سوی مردم نبودیم.
واگنر توضیح میدهد که EQS نتوانسته نظر خریداران مدل S کلاس را جذب کند، زیرا «این خودرو بهطور کلی متفاوت است و به شکل سدان لوکس با کاپوت بلند طراحی نشده است.» به باور واگنر، مرسدس باید این خودرو را تحت عنوان CLS آیندهنگرانه یا S کلاس کوپه معرفی و تبلیغ میکرد.
مرسدس EQS، اشتباهی که از آن درس آموخته شد
مرسدس با استفاده از تجربیات پیشین، زبان طراحی خودروهای درونسوز و الکتریکی را هماهنگ کرده است. نسخه برقی نسل بعدی S کلاس بهزودی جایگزین مرسدس EQS خواهد شد. نسل فعلی این سدان لوکس قرار است در سال ۲۰۲۶ بهروزرسانی شود؛ بنابراین معرفی جانشین آن احتمالاً تا پایان دهه جاری میلادی به تأخیر خواهد افتاد.
واگنر در مصاحبهای از زبان طراحی EQ دفاع کرد و آن را هدفمند و بسیار آتینگر دانست. او افزود که دلیل کاهش تقاضا برای EQS صرفاً ناشی از طراحی ویژه آن نیست، بلکه مرتبط با دیدگاه مشتریان نسبت به خودروهای برقی میباشد. او بیان کرد: «مسئله در مورد خودروهای برقی درک و تصور مشتریان از آنهاست. مردم آن را مشابه یک دستگاه الکترونیکی میبینند. در حالی که خودروهای درونسوز هنوز بهعنوان ساعتهای کرونو که دوام بیشتری دارند، شناخته میشوند.»
مرسدس قبلاً در تلاش برای نزدیک کردن جلوپنجره EQS به S کلاس اقدام کرده است. در حال حاضر، دومین فیسلیفت این مدل برقی در حال توسعه است که در آن گرافیک ستاره سهپر همانند CLA جدید در چراغهای جلو گنجانده میشود؛ بنابراین EQS احتمالاً تا چند سال دیگر در خط تولید باقی خواهد ماند که با توجه به این که انتظار میرود S کلاس برقی تا سال ۲۰۳۰ معرفی شود، منطقی به نظر میرسد.
“`