بازار خودرو

روند افت محبوبیت تسلا همچنان ادامه دارد؛ حتی خودروهای خودران نیز در آستین نتوانستند توجه‌ها را به خود معطوف کنند

بر اساس گزارش‌های تازه منتشر شده، تنها 26 درصد از جمعیت، نظر مثبتی نسبت به شرکت تسلا دارند و به‌صورت کلی کمتر از نیمی از آن‌ها این برند را برای خودروهای خود ایمن ارزیابی می‌کنند.

طبق اطلاعات منتشرشده توسط تکراتو و به نقل از arstechnica، نگرش منفی نسبت به تسلا در میان مردم ایالات متحده به‌طور مداوم در حال افزایش است. آمار جدید ارائه‌شده از گزارش هوش خودروهای برقی که به‌صورت ماهانه از هزاران نفر نظرخواهی می‌کند، نشان می‌دهد که تسلا به شکل مستمر از اعتبار خود در نزد مصرف‌کنندگان فاصله می‌گیرد.

با وجود اینکه تویوتا به‌تازگی وارد عرصه خودروهای برقی شده و هنوز محصول برجسته‌ای را به بازار معرفی نکرده، در این نظرسنجی توانسته است بالاترین امتیاز رضایت مثبت و شدت نظر مثبت را کسب کند. این شاخص بیان‌کننده تفاوت میان درصد افرادی است که دیدگاه بسیار مثبتی دارند و کسانی که به‌طرز جدی نظر منفی دارند.

در مقابل، تسلا، که زمانی به‌عنوان پیشگام در ترویج خودروهای برقی شناخته می‌شد، در ماه ژوئیه بیش از هر زمان دیگری در رده‌بندی‌ها افت کرده است. تنها ۲۶ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی نظر نسبتاً یا بسیار مثبتی به تسلا داشته‌اند،

در حالی‌که ۳۹ درصد دیدگاه منفی ابراز کرده‌اند و تنها ۱۴ درصد نیز نسبت به این برند بی‌نظر یا ناآشنا مانده‌اند. این موضوع منجر به ایجاد امتیاز خالص رضایت منفی ۱۳ برای تسلا و شدت دیدگاه منفی ۱۶- شده است؛ که نشان‌دهنده بی‌علاقگی قابل توجهی در میان جامعه به این برند است. برای مقایسه، این رقم در ماه آوریل تنها به ۷- رسیده بود.

اگر به جزییات بپردازیم، تسلا در میان تمامی طبقات درآمدی، کمترین محبوبیت را دارد؛ به‌ویژه در بین افرادی که درآمدشان کمتر از ۷۵ هزار دلار است. در تفکیک جغرافیایی نیز، ساکنان حومه شهرها بیشترین دید منفی را نسبت به این برند نشان داده‌اند. همچنین، در میان گروه‌های سنی، افراد بالای ۶۵ سال به‌عنوان منتقدان اصلی شناخته می‌شوند.

در میان تمامی برندهای بررسی‌ شده، تنها خودروسازی دیگری که امتیاز منفی مشابهی دارد، وین‌فست ویتنامی است؛ در حالی که ۹۲ درصد از نظرسنجی‌شدگان هیچ‌گونه آشنایی با این برند نداشته یا نظری نیز در این‌باره ندارند.

وقتی از شرکت‌کنندگان در مورد اعتماد به برندها پرسیده شد، نتایج مشابهی به‌دست آمد. تنها برندهایی که امتیاز اعتماد خالص آنها منفی بود، تسلا و وین‌فست بودند. تسلا با امتیاز اعتماد خالص منفی ۱۹، پایین‌ترین موقعیت را در میان تمامی برندها برای خود ثبت کرده است؛ یعنی تعداد افرادی که به‌طور کامل به این برند بی‌اعتمادند، بیشتر از کسانی است که به آن اعتماد دارند.

با این حال، تسلا از سقوط در رتبه‌بندی ایمنی جان سالم به در برد. ایلان ماسک مدت‌هاست که با ارائه آمارهای گمراه‌کننده سعی در حفظ تصویر مثبتی از ایمنی خودروهایش داشته است.

اما پس از وقوع ده‌ها تصادف مرگبار با خودروهای تسلا، به‌ویژه در زمان استفاده از سامانه‌های نیمه‌خودران، به‌نظر می‌رسد که مردم اکنون توجه بیشتری به واقعیت‌ها نشان می‌دهند. تنها ۵۲ درصد از پاسخ‌دهندگان، تسلا را برندی ایمن قلمداد کرده‌اند که بعد از وین‌فست، دومین رتبه ضعیف محسوب می‌شود.

در بخش دیگری از این نظرسنجی، نظرات مردم درباره خودروهای خودران و تاکسی‌های رباتیک مورد بررسی قرار گرفت. تنها ۱ درصد از بیش از ۸ هزار نفر از شرکت‌کنندگان اعلام کردند که تاکنون تجربه‌ای از سفر با تاکسی خودران داشته‌اند و حاضرند دوباره این تجربه را تکرار کنند؛ و به‌همین میزان، افرادی نیز عنوان کردند که دیگر نمی‌خواهند این تجربه را مجدداً امتحان کنند.

۴۶ درصد از افراد اعلام کرده‌اند که تحت هیچ شرایطی حاضر به سوار شدن به تاکسی خودران نیستند، در حالی که فقط ۲۱ درصد بیان کردند که احتمال دارد آن را امتحان کنند. همچنین، بیش از نیمی از این افراد معتقدند که این فناوری نباید از لحاظ قانونی مجاز باشد.

تاکسی‌های رباتیک از مدت‌ها پیش بخشی کلیدی در چشم‌اندازهای آینده ایلان ماسک برای تسلا محسوب شده‌اند. او بارها اشاره کرده است که آینده تسلا نه تنها در فروش خودرو بلکه در ربات‌های انسان‌نما و ناوگانی بزرگ از تاکسی‌های خودران نهفته است؛ ناوگانی که به ادعای او، سایر خودروسازان را بی‌معنی خواهد کرد.

شهر آستین در تگزاس قرار بود محلی برای آغاز این تحول باشد؛ چرا که قانون‌گذاران محافظه‌کار در این ایالت، آزادی عمل زیادی به شرکت‌های فناوری داده‌اند تا خودروهای آزمون خود را در جاده‌های عمومی به حرکت درآورند.

اما طبق گزارش نظرسنجی EVIR، تنها ۳۵ درصد از شرکت‌کنندگان مطلع بودند که تسلا از اواخر ژوئن، تست عمومی خودروهای خودران را در آستین آغاز کرده است. فقط ۳ درصد خود را به‌طور کامل از نحوه این جریان آگاه می‌دانستند.

اما هنگامی که بخشی از گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال درباره این پروژه به پاسخ‌دهندگان ارائه شد، بسیاری از آن‌ها برای آینده این طرح ناامید شدند. در این گزارشی به آن اشاره شده است که سیستم خودران تسلا تنها بر اساس دوربین عمل می‌کند و ممکن است با نور خورشید دچار اختلال شود.

پس از مطالعه این مطلب، نیمی از پاسخ‌دهندگان بیان کردند که علاقه‌شان به استفاده از تاکسی خودران تسلا کاهش یافته است و ۵۳ درصد نیز از اعتمادشان به ایمنی این تاکسی‌ها کاسته شده است.

در عرصه صنعت خودرو، شاید هیچ چیز بدتر از این نباشد که مردم محصولات شما را غیر ایمن بدانند.

مقالات مرتبط

دکمه بازگشت به بالا