نسخه برقی داچیا داستر به زودی به بازار خواهد آمد
داچیا به منظور توسعه خط تولید الکتریکی خود در آینده نزدیک آماده میشود. در حال حاضر، این خط تنها شامل مدل اسپرینگ است. خودروساز رومانیایی برنامه دارد تا پیشرانههای برقی را برای تمام مدلهای خود، از جمله شاسیبلند محبوب داستر، ارائه دهد. به نظر میرسد که داچیا داستر برقی در راستای ادامه طرح این برند برای تولید خودروهای اقتصادی، از ویژگیهای خشن نسخههای بنزینی و هیبریدی خود بهرهمند شود.
مدیرعامل این شرکت، «دنیس لو ووت»، تأیید کرده است که داستر برقی «در آیندهای قابل تصور عرضه خواهد شد»، البته تاریخ دقیق ورود آن مشخص نشده است. جزئیات بیشتر پیرامون برنامههای برقیسازی این برند در رویدادی ویژه که در ماه نوامبر برگزار خواهد شد، فاش خواهد شد.
داستر برقی چه ویژگیهایی خواهد داشت؟
به احتمال زیاد داستر برقی بر اساس معماری CMF-BEV یا AmpR Small طراحی خواهد شد. در حال حاضر، مدلهای رنو ۵ و ۴ بر این پلتفرم ساخته میشوند و خودروهای آینده نیسان، از جمله میکرا و جوک برقی، نیز بر اساس آن تولید خواهند شد. این پلتفرم به دلیل قابلیت پشتیبانی از هر دو نوع دیفرانسیل جلو و چهارچرخ محرک، گزینهای مناسب برای توسعه داستر به شمار میآید.
هنوز مشخص نیست که آیا طراحی داستر برقی با نسخههای بنزینی متفاوت خواهد بود یا خیر. با توجه به اولویت داچیا برای کاهش هزینهها، احتمالاً تغییرات عمدهای در طراحی صورت نخواهد گرفت. نسل سوم داستر که در اواخر سال ۲۰۲۳ رونمایی شد، هنوز هم تازگی دارد.
این شاسیبلند الکتریکی با رقبا در بخش شاسیبلندهای کامپکت از جمله رنو 4 E-Tech، فیات گرند پاندا 4×4، جیپ اونجر، سوزوکی e-Vitara و تویوتا اربن کروزر به رقابت خواهد پرداخت.
موتور درونسوز داچیا همچنان وجود دارد
داچیا قصد دارد تا در سال ۲۰۲۷ نسخه الکتریکی سوپرمینی ساندرو را به همراه مدل جدید شهری که جایگزین اسپرینگ خواهد شد، معرفی کند. این خودروساز همچنین در حال کار بر روی دو مدل جدید درونسوز است که به خط تولید بالارده خواهند پیوست.
باید خاطرنشان کرد که داستر برقی جانشین مدل فعلی نخواهد بود، دستگاهی که با پیشرانههای بنزینی، گاز مایع و هیبریدی در دسترس قرار دارد و انتظار میرود تا اوایل دهه ۲۰۳۰ در بازار باقی بماند.
بر اساس گزارشها، داستر هیبریدی به زودی نسخه 4×4 جدیدی با محور عقب برقی را دریافت خواهد کرد، مشابه رقیبش، جیپ اونجر 4Xe. ممنوعیت فروش خودروهای درونسوز در اروپا قبل از سال ۲۰۳۵ اجرایی نخواهد شد؛ از این رو، زمان مناسبی برای ارائه محصولات جدید و بهروز وجود دارد.